Article image
Jens Thoms Ivarsson gav tips på hur designmetodik kan släppa loss kreativiteten i ditt företag och för ditt varumärke.

Skruva till din kreativa process med designmetodik

När idétorkan slår till kan det vara läge att backa ett steg och fråga sig vad det egentligen är för problem som ska lösas. På Expedition Framåts första ledarseminarium för hösten talade designern och konstnären Jens Thoms Ivarsson om designmetodik – och hur den hjälpt honom att kläcka idéer som imponerat på allt från ishotellsbesökare till Karl Lagerfeld.

Main content

Under första halvan av Jens Thoms Ivarssons ledarseminarium flimrar en mängd bilder förbi på Biograf Götas filmduk. Upphöjda bänkar för klättersugna, platta handfat, rumsavdelare av is, papperskorgar med inbyggd våg. De är alla exempel på hur Jens Thoms Ivarsson valt att lösa ett uppdrag genom att ställa några ytterligare frågor.

– Det gäller att hitta huvudfunktionen och det underliggande behovet. Därför måste vi fråga oss: Vad är det för problem vi EGENTLIGEN ska lösa? Och: På hur många olika sätt kan man lösa det? säger han.

Ställer man sig dessa frågor blir svaren helt annorlunda, menar han, och ett uppdrag att rita en stol blir i stället ett uppdrag att komma på något som möjliggör sittande, vilket breddar hela den kreativa processen. Och landar i något som inte bara har funktion utan också blir en upplevelse eller ett konstverk.

Image
Jens Thoms Ivarsson föreläste för Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt

Jens Thoms Ivarsson har i sitt jobb som designer och konstnär främst gjort sig ett namn som mannen bakom designen av det numera världsspridda konceptet Icehotel. Hans kreativa förmåga att jobba med is gav honom också uppdrag som att bygga ett catwalk-isberg åt Chanel och Karl Lagerfeld. 15 långtradare med is forslades till Paris till en modevisning som inte ens varade 20 minuter – men gav ett långt mer beständigt intryck än så. I dag arbetar han med det kommunala uppdraget att göra Göteborg till världens mest attraktiva stad när det regnar inom projektet Rain Gothenburg.

– Hur kan det komma sig att Göteborg och göteborgarna alltid är helt oförberedda på regn trots att det regnar 152 dagar per år här? Regn är ju härligt att uppleva, men alla vill slippa det kalla och blöta. Därför behöver vi skapa torra platser och stråk så att vi kan njuta av det – det är ett av de egentliga underliggande behoven, säger han.

Just nu pågår arbetet att ta fram idéer som ska vara förverkligade eller åtminstone på god väg till 400-årsjubileet år 2021. Det handlar om förslag på tre plan: upplevelser för individer, smarta och vackra lösningar för dagvattenhantering och konst och design inför stundande så kallade 100-årsregn, det vill säga konstverk med funktionen att också hantera enorma mängder vatten.

– Med designmetodiken kan man komma på helt andra idéer och tänka lite bättre, inte bara brôta på som vanligt utan att ha en långsiktig strategi för det man gör, säger Jens Thoms Ivarsson.

Image
Petra Hultgren, marknadsansvarig på Kramer Electronics var med på Business Region Göteborgs ledarseminarium.

Hans idéer kring den kreativa processen och hur designmetodik kan bygga varumärke inspirerade åhörarna. Bland annat Petra Hultgren, marknadsansvarig på företaget Kramer Electronics som arbetar med konferenslösningar och avancerad AV-teknik. I den kreativa processen arbetar hon dels med givna ramar och input från huvudkontoret i Israel, men också i samarbete med vd och försäljningschef.

– Nästa gång kan vi testa att tänka annorlunda, kanske göra mer research och på så sätt hitta en lösning som är lite utanför boxen, säger hon.

Johannes Ottosson och Peter Frostensson, utvecklingschef respektive säljchef på Talent Plastic kunde känna igen sig i några av de uppdrag Jens Thoms Ivarsson fått och löst. De tillverkar profiler av plast, ibland utifrån en kunds skissade önskemål.

– Men de går ju inte alltid att konstruera. Då måste vi gå tillbaka till huvudfunktionen och identifiera kundens underliggande behov, säger Johannes Ottosson.

Image
Johannes Ottosson och Peter Frostensson, utvecklingschef respektive säljchef på Talent Plastic deltog i Business Region Göteborgs ledarseminarium

De ser en stor kreativ nytta i att gå på sådana här seminarier.

– För det är lätt att fastna i lösningar som alltid har funkat och svårt att komma ihåg att tänka i nya banor, säger Peter Frostensson.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content