Article image
Internet.se jobbar med ledarskap i sin förändringsprocess.

Starkt ledarskap viktigt när företag behöver omstart

Företaget är etablerat och behöver nya vägar att växa. Då var det läge att tänka nytt. Det blev Jakob Hwang varse när han började som operativ ledare för webbhostingföretaget Internet.se. Lösningen blev ett nytt erbjudande, omdefinierade roller och rutiner – och inte minst ett annat sätt att leda för Jakob själv.

Main content

UTMANINGEN

Internet.se grundades för över 25 år sedan, då under namnet TBA Media. Starkt entreprenörsdrivet och med inställningen att det fanns möjligheter i allt, alla intäkter var bra, allt gick att testa och ingenting var för komplicerat. Men någonstans längs vägen hade bristen på rutiner och strukturer börjat göra effektivitet och omsättning lidande, berättar Jakob Hwang, i dag vd för Internet.se.

– När jag kom in för åtta år sedan hade företaget åtta anställda och var väletablerat på marknaden. Vi var som en liten familj. Men vad som slog mig direkt var att alla gjorde allt. Det var en lösning som antagligen kommit till för att kunna täcka upp för varandra vid sjukdom, något som är nog så viktigt i ett litet företag. Men det innebar till exempel att någon från ekonomiavdelningen satt och gjorde hemsidor vare sig de ville eller var bra på det. Supporten jobbade med försäljning när de ändå hade med kunden att göra, och i princip var allas roller odefinierade, säger han.

Dessutom var Internet.se:s produktportfölj för bred. När en fråga kommit hade man tackat ja till uppdrag oavsett karaktär.

– Vi såg främst till vad vi kunde debitera. Men i slutändan blev det nästan alltid fler timmar än vi tänkt, och kunden blev inte alltid helt nöjd … om man ska vara ärlig, medger Jakob Hwang. Vi hade ingen struktur, ingen erfarenhet – med andra ord blev det ingen bra leverans.

Image
Jakob Hwang, vd för Internet.se

Internet.se var dock en trevlig arbetsplats där folk trivdes och arbetade med stort engagemang.

– Men det var som att vi inte var ett ”riktigt” företag”. Vi hade ingen riktig serverhall utan hade byggt en provisorisk, lokalerna var tråkiga – det var småsaker som kom sig av att vi befann oss i en tajt ekonomisk situation där vi tvingades vända på varenda slant. Vi kände oss som ett nystartat företag trots att vi funnits i nästan 20 år.

Jakob Hwang hade själv tidigare arbetat på företag där han sett konsekvenserna av otydliga produkter, roller och affärsidéer och visste att det på sikt skulle påverka både intäkter och tillväxttakt. Något behövde göras.

LÖSNINGEN

– Vi började tacka nej till uppdrag som inte låg i linje med vår kärnverksamhet. Det medförde förstås ett visst tapp i intäkterna, men tack vare en hyfsad mängd avtalskunder hade vi ändå en viss ekonomisk trygghet vi kunde planera efter, säger Jakob Hwang.

Man valde att fokusera på webbhosting för nystartade företag och positionera sig strax ovanför de billiga, stora aktörerna på marknaden. En grundläggande analys visade att Internet.se faktiskt var ganska ensam om sitt erbjudande, något som kunde motivera en försiktig prishöjning som understöddes av en kvalitetshöjning. För samtidigt som erbjudandet omdefinierades, sattes också tydliga roller. Medarbetarna jobbade helt enkelt bara med det de var bra på.

– Det kan ju låta självklart, men för oss var det en stor förändring att programmerarna bara ägnar sig åt kodning och de som gillar att prata med folk ägnar sig åt kundsupport, säger Jakob Hwang.

Detsamma gällde hans ledarskap. För det visade sig att en av de sakerna som behövde omformas var hans egen roll på företaget.

– Jag var en flaskhals eftersom jag var så kontrollerande. Eller ja, jag la mig i allting för att jag tyckte att det var så kul. Jag var ju ny så jag ville begripa allt. Satt med i tekniska nattarbeten till klockan tre på natten, pratade med kunder, drev projekt och ville försäkra mig om att det blev bra och rätt.

Till slut upptäckte han att medarbetarna satt och väntade på hans åsikt eller medgivande för att kunna komma framåt. Eftersom han själv hade försäljningsbakgrund var han involverad i nästan alla säljprojekt, vilket till slut blev ohållbart.

– I det skedet fick jag släppa och definiera vad det var jag skulle och inte skulle göra. Vi tillsatte en försäljningschef. Jag tvingades inse att jag skulle hålla mig borta från försäljningsprocessen.

Citat

Vår utveckling speglas nog inte riktigt i siffrorna även om vi växer stadigt. Den stora förändringen består i att vi gått från ståltråd och silvertejp till struktur och stolthet. Vi har blivit extremt mycket bättre på det vi gör, helt enkelt.

Avsändare

Jakob Hwang, vd för Internet.se, om hur företaget utvecklats

Ytterligare en insikt blev att delegera.

– Fast det är egentligen fel ord. Jag anser att jag inte ska ”ha” något från början som kan läggas över på någon annan. Alla ska vara självgående och ha eget ansvar. Det leder också till att om det är något som man vill ha gjort, bör man driva det själv.

För att medarbetarna skulle kunna vara självgående, infördes tydliga processer för allt. Ett tekniskt verktyg fick ersätta ledarskapets översyn och överblick.

– Nu kan alla medarbetare se alla projekt, vem som ansvarar för vad och vilka som är frånvarande utan att de behöver vända sig till mig, säger Jakob Hwang.

RESULTATET

Arbetet med att omdefiniera Internet.se:s synsätt, arbetssätt och erbjudande har tagit fyra år, uppskattar Jakob Hwang. Det har varit hårt arbete, särskilt med värderingar och omställningarna i arbetsroller och kommunikation med varandra. Men han kan i dag se en mängd framsteg och fördelar.

Tack vare att medarbetarna nu arbetar med det de är bra på, trivs de bättre och har blivit mycket mer effektiva. Våra kunder är lönsammare, men framför allt är de nöjdare. Trots att vi höjde våra priser tycker de att de får mer för pengarna. Vi känner en genuin stolthet över att hjälpa flera tusen företag varje år med att etablera sig på nätet. Flera gånger i veckan får vi höra ”jag vet inte hur vi hade klarat oss utan er” från kunder som är glada för att de hittat oss, säger Jakob Hwang.

Känslan av nystartat, lätt provisoriskt företag är dessutom helt borta. Internet.se flyttade för några år sedan till nya lokaler som är vackert inredda i glatt gult. Var sak och varje person har sin plats. Snart kommer man att genomföra ytterligare en flytt för att sitta tillsammans med systerföretagen i koncernen.

Jakob Hwang kan ägna sig åt att leda företaget framåt med helhetsperspektiv och ge medarbetarna rätt förutsättningar, nu när han inte längre sitter med i alla projekt.

– Alla är otroligt mycket mer självgående. Men det har varit en lång process. Den första sommaren ringde och mejlade folk varje dag. Förra sommaren fick jag inte mer än tre-fyra mejl totalt.

Företaget har vuxit, men inte explosionsartat under dessa år, vare sig vad gäller omsättning (från sex till tio miljoner) eller antal medarbetare (från åtta till tolv).

– Vår utveckling speglas nog inte riktigt i siffrorna även om vi växer stadigt. Den stora förändringen består i att vi gått från ståltråd och silvertejp till struktur och stolthet. Vi har blivit extremt mycket bättre på det vi gör, helt enkelt.

Image
Johan Hogsved, affärsutvecklare på tillväxtprogrammet Expedition Framåt, Business Region Göteborg.

Expedition Framåts affärsutvecklare Johan Hogsved var den som under strukturövergången gav råd och hjälp till Internet.se. Han är imponerad över företagets förmåga till omställning med långsiktighet i behåll.

– Deras utmaning var att de jobbade och jobbade utan att lyckas komma dit de ville, trots själ och hjärta i affären. De behövde ramar för att kunna bedriva business och få alla att fokusera på det som var kärnverksamheten. Med hjälp av coachning, ny affärsmodell och rutiner som alla kan följa har de kommit på rätt spår igen. Och Jakobs insikt om att våga delegera samtidigt som han är drivande och månar om medarbetare och företagets värderingar har varit en god hjälp på vägen.

Tack vare den nya strukturen och tryggheten har Internet.se med en synnerligen lyckad marknadsföringsoffensiv nyligen etablerat sig på den brittiska marknaden, där det startar tio gånger så många företag jämfört med Sverige.

– Vi fick otroligt många förfrågningar omedelbart, så vi håller just nu på att nyrekrytera. Det är ett spännande steg att ta, och jag tror att det kommer att hända mycket med Internet.se framöver, säger Jakob Hwang.

JAKOBS TRE RÅD OM LEDARSKAP

1. Definiera din egen roll. Även om du till exempel har en bakgrund inom försäljning, är det inte säkert att det bästa för organisationen är att du jobbar med det.

2. Utgå från att medarbetarna har ansvaret från början. Det är inte du som ska delegera eller bestämma vem som gör vad. Självgående medarbetare känner stolthet och löser sina egna utmaningar.

2. Be utomstående tycka till. Jag ber alla från praktikanter till medarbetare som slutar om en utvärdering. Just nu har vi en Matix-student inne två dagar i veckan som analyserar företaget och ledarskapet – det har gett mig flera ovärderliga insikter.

Färgbox

Fakta Internet.se

Gör: Webbhosting för nystartade företag. ”Vi är lite som en bemannad GDS-hall för bilar, fast för företags webbnärvaro. De kan göra mycket själva men vi finns där och hjälper till utan att de behöver köpa ett stort service- och installationspaket anpassat för stora företag”.
Finns: Flyttar inom kort till Gamlestaden i Göteborg där övriga företag i koncernen sitter.
Antal anställda: 12.
Omsättning: Cirka 10 miljoner 2017.
Ägs av: Infracom som börsnoterades på Aktietorget januari 2018. ”Personalen fick förtur att köpa aktier, och det är tydligt att det fött både engagemang och ansvar.”
Internet.se och Expedition Framåt: Jakob Hwang deltog under företagets strukturövergång i Expedition Framåts ledarnätverk där han kunde bolla idéer och utmaningar med andra företagsledare. Företaget tog också in konsult- och coachhjälp beroende på vilka behov som uppstod, bland annat om affärsplan, organisation och värderingsarbete.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content