Article image
Axel Ariogato

Världssuccé för göteborgskt streetmode

De första åren sålde de sina sneakers via Instragram. Axel Arigato blev snabbt en internationell succé som nu konkurrerar med de stora modehusen.

Vi publicerar här en artikel hämtad ur Magasin Göteborg som ges ut av Business Region Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co. Bilagan, med underrubriken ”Utveckling med intelligens och omtanke”, distribuerades med Dagens Industri i maj.

Main content

På bara några år har streetkläder blivit en självklarhet på modeveckornas catwalks. Göteborgsmärket Axel Arigato, med huvudkontor på Västra Hamngatan, lanserades 2014 och med en blandning av tajming, tur och passion har de på fem år gått från att vara två 30-åringar på Instagram till 60-talet medarbetare och en omsättning på nästan 130 miljoner kronor.

Albin Johansson är vd och Max Svärdh kreativ chef.

Hur föddes ert intresse för streetkläder?

Albin: Jag har nog haft intresset sen jag var liten. Jag har kvar mina första skor, ett par Nike. Jag fick dem när jag var ett halvår och sedan har de följt med mig genom livet.

Max: Jag har inga sparade skor, men har däremot varit intresserad av mode, möbler och konst hela livet. Allt som har färg och form.

Vad skulle Axel Arigato vara som inte redan fanns?

Max: Vi ville göra något som var äkta, saker som vi själva skulle bära och står för. Det handlade mer om det än om att skapa en speciell nisch på produkterna.

Albin: Vi ville utmana de trötta, etablerade varumärkena. Drop of the week var en sån sak. Vi släppte nya produkter varje vecka och inte säsongsbaserat som andra. Det var ganska unikt 2014.

Hur var det möjligt att slå igenom så snabbt?

Max: Vi såg Instagram som en möjlighet att skapa ett varumärke utan hjälp från återförsäljare. Vi hann bygga upp en dialog med kunderna och lyfta över den till andra kanaler innan Instagram kommersialiserades.

Albin: Vår affärsmodell möjliggjorde att vi kunde agera snabbt på trender, samt styrkan i att äga relationen med våra kunder. Vi har lyckats skapa både smala produkter som uppmärksammats och bredare produkter som säljer bra.

Vilken roll har Göteborg haft för modeintresset?

Max: Göteborg är så långt ifrån modevärlden du kan komma. Men distansen ger perspektiv. Vi är på modeveckan i Paris, sen åker vi hem och arbetar som vi vill. Andra förstår det här, folk från Gucci, Acne, Burberry har flyttat hit till Göteborg för att de vill jobba för Arigato.

Image
Axel Arigato
Print this page:

Tip a friend

Bottom content