Article image
Patrik Andersson

Vd-utblick: Rekordstort intresse för Göteborgsregionen

Aldrig tidigare har intresset för Göteborgsregionen varit lika stort på fastighetsmässan MIPIM som de senaste två åren. Lärdomen är hur viktigt det är att vara långsiktig, skriver Business Region Göteborgs vd Patrik Andersson.

Main content

Göteborgsregionen går fortsatt väldigt bra visar Business Region Göteborgs första konjunkturrapport för 2018. Jobbtillväxten har varit positiv de senaste åtta åren men trots det fortsätter sysselsättningen att växa. Det är ett tydligt tecken på hur starkt vårt näringsliv är.

Det som är intressant nu är att den svenska exportökningen drivs av företag i Göteborgsregionen. Varuexporten härifrån ökade med 25 miljarder kronor under 2017 vilket motsvarar nästan en tredjedel av den svenska exporttillväxten. Inte minst fordonsbranschen går väldigt bra.

President Trumps planer på att införa importtullar på stål är emellertid ett bekymmer. Om EU svarar med samma mynt kan vi få ett allvarligt läge som riskerar att drabba den svenska ekonomin eftersom vi är så globalt beroende, inte minst vår del av landet. Ovanpå det har vi Brexit och ett antal val som närmar sig på kontinenten. Så bland all glädjande sifferexercis finns det orosmoln på himlen.

Ibland får jag frågan om vi gjort vad vi kan för att verkligen dra nytta av den långa högkonjunkturen och det självklara svaret på den frågan blir nej för det går alltid att göra lite mer. Men till viss del har vi nog gjort det vi ska. Vi kommer från en positiv period och lyfter oss ytterligare, det visar en mängd indikatorer. Och det är ingen slump att regionen presterar så bra.

Samtidigt är exempelvis tillgången på bostäder och kontorsyta fortfarande ett mycket stort problem som hindrar tillväxten – där har vi inte alls dragit nytta av högkonjunkturen på samma sätt. Och trots de enorma resurser som skapats och den höga efterfrågan på kompetens som finns både i offentlig sektor och i näringslivet har vi fortfarande inte lyckats skapa sysselsättning för alla dem som saknar arbete.

Så svaret på frågan är både ja och nej.

Märker vi av högkonjunkturen då? Absolut. På individnivå är högkonjunkturen påtaglig för 95 av 100. Man vaknar upp på morgonen och har ett jobb att gå till, så såg det inte ut för sju-åtta år sedan. De flesta ser också att den disponibla inkomsten ökat och att man har mer pengar att röra sig med. Men de som står utanför arbetsmarknaden märker inte av att hjulen rullar för fullt. Jag pratar med många och får in ständigt nya berättelser. Vi får aldrig ge upp om att alla ska med på tåget.

Avslutningsvis kan jag konstatera att intresset för Göteborgsregionen aldrig tidigare varit lika stort som nu på MIPIM, världens största fastighetsmässa i Cannes som arrangerades i mars. Vi märker det dels i form av vilka kvalificerade möten vi har i konstant fullbokade mötesrum, dels i att väldigt många fler människor rör sig i vår monter. De tusen miljarder kronorna som ska satsas i regionen får väldigt stor uppmärksamhet – och då står hela Europa och delar av världen och visar upp sig från sin absolut bästa sida när det gäller stadsutvecklingsfrågor.

Lärdomen är hur viktigt det är att vara långsiktig. Älvstadsprojektet har vi visat upp på MIPIM i flera år men det är de senaste två åren som inneburit det definitiva genombrottet. Vi har fått se affärer och vi har ytterligare aktörer som nu är inne och budar i Göteborgsregionen. MIPIM har varit en viktig länk i kedjan för att nå dit.

Som sagt – det är ingen slump att regionen presterar så bra.

 

Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg

Print this page:

Tip a friend

Bottom content