Article image
Ashkan Fardost pratar om det globala stamsamhället på Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt

Vi har missförstått digitaliseringen!

Digitalisering handlar inte om att flytta över sina gamla processer och verktyg till internet. Det handlar om att tänka nytt och utveckla sin affär med hjälp av det globala digitala stamsamhället. De företagare som inser det är morgondagens vinnare, menar Ashkan Fardost.

Main content

Kanske är det filmen om tonårstjejer som tävlar i käpphästhoppning som får publiken att förstå vad Ashkan Fardost, trendspanare och omvärldsbevakare med internet i fokus, menar. Han föreläser om digitalisering för företagare som deltar i tillväxtprogrammet Expedition Framåt. Ämnet är något som flertalet av deltagarna redan har högt upp på sin agenda vad gäller företagsutveckling. Men, menar Ashkan Fardost, många har helt enkelt missförstått. Elsa och Lisa, de två tonårstjejerna bakom instagramkontot Kepphastar med nästan 15.000 följare, har däremot fattat grejen.

– Dom är inte ens 18 år än men har redan fått snurr på verksamheten, fått sponsorer, gett ut en bok, påverkar tusentals andra tjejer och får ett i den äldre generationens ögon knäppt intresse att etableras och växa, konstaterar han.

Och samtidigt som publiken skrattar åt filmens gravallvarliga flickor som tar sig över hinder på tid på egentillverkade leksakshästar säger han:

– Hade jag visat ett klipp på 22 vuxna människor som jagar en boll, innan fotboll var “uppfunnet”, så hade ni skrattat minst lika mycket. Om inte mer.

Image
Ashkan Fardost menar att företag behöver hitta sina odödlighetsprojekt, det som är meningen med livet.

Ashkan Fardost är en av Sveriges mest anlitade talare. Han är en före detta musikproducent som redan som tonåring manipulerade nedladdningstjänsten Napster för att framgångsrikt sprida sin musik, något som ledde till skivkontrakt. Han är dessutom doktor i organisk kemi och investerare med fokus på startups. Han syns ofta i tv-sofforna och på TEDx där hans främsta budskap är att få människor att förstå vad man kan ha internet till. Och hur vi ska se på teknikutvecklingen som ständigt pågår.

– Teknologin formar samhällen, industrier och människor och vänder upp och ned på allting. Men för att förstå digitalisering måste vi sluta stirra oss blinda på det tekniska, säger han.

Ashkan Fardost menar att det som många kallar digitalisering i ställer är digitisering, det vill säga att på samma sätt som pappersbrev blev e-post göra om något analogt till ettor och nollor. Uppkopplade spisar, smarta kylskåp och eltandborstar med kamera är bara teknikfällor, anser han. Digitalisering däremot, är något annat.

– I digitaliseringen väver vi in hur internet ändrar våra beteenden och skapar nya förväntningar, säger han.

Och där, menar Ashkan, finns också de nya behoven och de nya affärsidéerna. Med hjälp av internet kan alla som vill hitta sitt så kallade odödlighetsprojekt. Det är vad vi alla strävar efter: att göra något som efterlämnar spår och ger oss meningen med livet. Som käpphästflickorna till exempel. Med internet som motor kan alla idéer, hur udda de än är, få stöttning av det som Ashkan Fardost kallar det digitala globala stamsamhället. Här kan man hitta andra med samma intresse oavsett hur nischat det är, skapa en affärsidé, starta ett bolag, hitta sin målgrupp och nå ut till den på helt nya sätt. Han visar fler exempel: sajter för folk som recenserar hissfärder och heltäckningsmattor på flygplatser, en sajt som enbart säljer stickade kläder till franska bulldoggar, Hyperloop, vakuumtransportsystemet som i framtiden kan förkorta restiden till Berlin till en halvtimma.

Ashkan Fardost menar att nu, när vi har så mycket information tillgänglig via internet och kan hitta andra som är lika nördiga som vi, behövs en ny berättelse om Sverige.

– Internet har dödat behovet av att vara normal. Det har dödat mainstream och massproduktion. Villa, Volvo och vovve gäller inte längre.

Och det är de entreprenörer och företag som inser möjligheterna som är vinnarna.

Image
Karyn Ahvenjärvi och Lena Last från it-konsultbolaget Ascenda AB

Karyn Ahvenjärvi och Lena Last från it-konsultbolaget Ascenda AB är två Expedition Framåt-deltagare i publiken.

– Otroligt imponerande och inspirerande. Han sätter verkligen i gång tankarna. Alla pratar ju om digitalisering, men många behöver nog höra hans förklaring. Det föder helt nya sätt att tänka framåt, säger Karyn Ahvenjärvi.

Ascenda är cloud-specialister och arbetar med kostnads- och tidseffektiva lösningar för olika företag. De är noga med att tekniklösningarna ska tillgodose ett behov och bidra med nytta.

– Vi hjälper andra företag i deras digitaliseringsprocesser, men det är viktigt att påminnas om att det handlar om människan. Samhället går mot att digitalisera det mesta, ibland utan att reflektera. Tekniken får inte ta över så att vi inte klarar av att tänka själva eller förlorar vår sociala kompetens och förmåga att tänka självständigt, säger Lena Last.

Ashkan Fardost menar att det är avgörande att som företag höja blicken och ta tillvara på möjligheterna som internet ger.

– Utmaningen är att bli digitala, inte bara digitiserade. Visst, det är bra om vi kan automatisera saker, men vi måste också göra en uppdatering av vår kultur. Internet är inte bara något vi har i burken eller i fickan. Vi måste se det som en informationsrevolution. På internet finns allt och vad som helst kan nå ut, snabbt, oändligt och i infinit skala.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content