Article image
Johan Trouvé, vd, Västsvenska Handelskammaren

”Vi måste inse att Göteborg är på väg att bli en miljonstad.”

– Precis som vi åkte till Vancouver kommer man från övriga världen åka till Göteborg och undra hur vi kunde bygga en stad så centralt med så hög attraktivitet och bidra med mer kompetens som fick näringslivet att blomstra.

Det säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska Handelskammaren. Han är en av tio röster Business Region Göteborg samlat under en rundtur genom staden för se på regionens möjligheter och utmaningar när vi tar språnget in i framtiden och skriver en ny berättelse om Göteborg.

Main content

Västsvenska Handelskammaren

I den där framtiden tar vi 55:ans elbuss som Andreas Svenungsson vill dra upp till Campus Lundby och åker tillbaka till fastlandet över den nya Hisingsbron. Nu blir det istället till att traska ner till Hjalmar Brantingsgatan och ta 5:ans spårvagn in till Brunnsparken vilket har sin charm det också. Vi promenerar sedan bort förbi Trädgårdsföreningen till Gamla Ullevi och Skanskas nya kontorshus Park49 mitt emot Katolska kyrkan.

Här på de nedersta två planen huserar sedan ett drygt år Västsvenska Handelskammaren, en organisation för näringslivet i Västra Götaland samt Kungsbacka och Varberg i Hallands län. 

Handelskammaren har gamla anor och grundades 1661 som ett Köp- och handelsgille. I dag företräder man 2 900 medlemsföretag och försöker påverka politiska beslut inom fem områden – industripolitik, infrastruktur, kompetensförsörjning, lokalt företagsklimat och stadsutveckling. 

Alla möbler är lokalt tillverkade, i de boxformade hyllorna står västsvenska industriprodukter – kullager, bränslekopplingar, kofibervävar och ekologiska hudvårdsprodukter. Inredning som hyllning till Västsverige kort och gott. 

Vi träffar Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, i ett konferensrum kallat Testbanan. 

– Vi tröttnade på att konferensrum i Göteborgstrakten heter Hönö, Skagerack och Vinga. Istället har vi rum som är uppkallade efter rumsligheter som finns i våra efter elva olika styrkekluster i Västsverige, branscher där vi är unika, världsunika i Sverige åtminstone. Vi har fått Kasthall att specialdesigna heltäckningsmattor som ska associera till respektive kluster.

Mattan vi vårt rum ska få oss att tänka på fartränder och bilar nattetid. Mitt emot ligger Labbet som har life science tema med en matta som påminner om celldelning.

Johan Trouvé började som vd på Handelskammaren 2009, året efter den amerikanske investmentbanken Lehman Brothers konkurs. Det var fordonskris och mörka moln tornade upp sig över Göteborgsregionen. Året därpå kom SVT:s Uppdrag Gransknings reportage om ett antal misstänkta fall av korruption i Göteborgs kommun och Göteborg Energi. 

– Så det var väldigt mycket hängande huvuden. Sedan var det ett posttrauma efter Göran Johansson tror jag. En tid när man var lite vilsen. I dag har vi ett drag under galoscherna utan dess like, vi har rekordvolymer i hamnen, på antalet besökare i stan, på Landvetter. Och bilföretagen går som aldrig förr. Det är två vitt skilda världar för Göteborg. 

Johan Trouvé tycker sig se en helt annan stolthet i regionen i dag. 

– Vi kan berätta att Liseberg ska bygga ut med hotell och vattenland eller peka på Gothia Triple Towers eller på den nya häftiga bron som ska byggas över älven eller att vi ska överdäcka 45:an och bygga en udde vid Järntorget. Eller Karlatornet, linbanan och Västlänken – det är inte bara jag som går igång på sådant.

Och hur blev det så här?

– Jag tror att väldigt mycket bottnar i bra fotarbete man gjorde för fem, sex år sedan. Staden och olika samverkansgrupper började ett antal processer som vi ser frukten av nu. Vi gjorde till exempel en studieresa till Vancouver där vi tog med Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö och ett antal representanter från staden och näringslivet och tittade på Vancouvers enorma omdaning. Nu säger jag inte att det blivit så här bara för att vi åkte dit men givetvis tog vi med oss saker hem och i efterhand ser jag att fasen, det var ju det där alla såg i Vancouver.

Image
Johan Trouvé , vd Västsvenska Handelskammaren

Det är intressant hur saker och ting kan uppstå ur idéer.

– Precis. Det fanns en ganska flödande idérikedom under krisen som man plockade ett antal frön ur. Och framför allt satte man fart på planeringen och visualiseringen av hur Göteborg skulle utvecklas. Det saknas fortfarande visualisering men nu verkar det som att fler känner att det händer saker. 

Göteborgsregionens stora styrkor enligt Johan Trouvé är våra många industrigrenar och branscher och den unika kompetens som finns inom dessa områden. 

– I dag pratar man att om Tesla ska lägga en fabrik här, den tanken fanns ju inte för några månader sedan. Northvolts planerade batterifabrik ska läggas någonstans i Norden och man tänker att det är självklart att den ska ligga här.

Regionens stora utmaning är kompetensförsörjningen säger Johan Trouvé. Det gäller att få fler att flytta hit vilket kräver bostäder och en allmänt attraktivare stad. Sedan måste Göteborg kroka arm med städer utanför regionen för att öka inpendlingen. Trollhättan har vi redan checkat av, nu måste vi få bra kommunikationer till Uddevalla, Skövde, Borås, Ulricehamn, kanske på sikt både Jönköping och Halmstad.

– Vi måste inse att Göteborg är på väg att bli en miljonstad. Det är liksom ingenting att snacka om, vi kommer dit förr eller senare och jag tror att fler och fler inser att det här kommer bli spännande. Men svagheten är att vi fortfarande ser oss som det lilla brukssamhället. Det blir ju inga insändare i New York Times om de ska gräva lite. 

Tusen miljarder ska investeras i Göteborgsregionen de närmsta åren i pågående och kommande stadsutvecklings- och infrastrukturprojekt. Älvstaden som växer upp på bägge sidorna Göta älv är ett av Nordens största stadsutvecklingsprojekt och kommer göra centrala Göteborg dubbelt så stort med 25 000 nya lägenheter och 45 000 nya arbetsplatser – och samtidigt skapa unika testmöjligheter för nya tjänster som innebär försprång för både staden och näringslivet. 

– Det är fantastiskt men vi måste berätta om det i fler sammanhang än på fastighetsmässan Mipim i Cannes säger Johan Trouvé. 

– Vi borde till exempel besöka Linköpings eller Uppsala universitet och berätta att man ska investera tusen miljarder i Göteborgsregionen för vi tror att det attraherar studenterna. De flesta tittar på Stockholm för de har inte kunskapen om vad som händer här.

Västsvenska Handelskammaren har stadsutveckling som ett av era områden. Hur tänker ni kring detta?

– Stadens bostadstillgång och attraktivitet utanför arbetet betyder jättemycket för att locka kompetens. Och eftersom kompetensförsörjningen är en så viktig fråga sa vi att då måste ju stadens attraktivitet vara ett politikområde där vi måste ligga på politikerna. Vi hade till och med på gång en slogan, en helsidesannons i GP, där vi skulle skriva att ”Svartklubbarna är en nödvändighet för SKF:s utveckling”. Vi gjorde inte det men det var ett sätt att visa på vad hela den här paletten av subkultur, musikscener och restauranger betyder.

Vad sitter du och berättar för mig när vi ses om tio år?

– Att vi har blivit ett namn i världen därför att vi har byggt en stad som man vallfärdar till för studiebesök. Precis som vi åkte till Vancouver kommer man från övriga världen åka till Göteborg och undra hur vi kunde bygga en stad så centralt med så hög attraktivitet och bidra med mer kompetens som fick näringslivet att blomstra.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content