Article image
Wictoria Ostrelius äger och driver Intro Homestyling & Interior.

Viktigt att synas rätt på nätet

Wictoria Ostrelius arkitekt- och inredningsfirma är idag ett framgångsrikt och expansivt Göteborgsföretag inom styling och inredning. Men med en hemsida som inte var sökbar, ett varumärke som kunde missförstås och bristande tekniska kunskaper kunde allt blivit annorlunda.

Main content

UTMANINGEN

– Vi är stenåldersmänniskor när det gäller teknik!

Wictoria Ostrelius skäms inte för att erkänna det. Hennes företag har sedan det startades 2004 klarat sig utmärkt ändå, vuxit till 13 anställda och fått prestigefulla inredningsuppdrag och nöjda kunder. Verksamheten växte från att bara ha rört privat homestyling till att också inkludera offentliga miljöer. Instagramkontot, där Wictoria och de övriga medarbetarna lade upp proffsigt fotograferade miljöer, hade 20 000 följare och tempot var högt på företaget som då hette Intro Inred. 

Men under ytan rådde ett visst tekniskt och marknadsföringsmässigt kaos. Något som begränsade tillväxten, skapade förvirring och stal tid.

– Vi är kreativa människor med mycket att göra. Att tagga bilder, Google och sökoptimering var rena grekiskan för flera av oss. Dessutom började vi märka att namnet inte riktigt funkade. Folk ringde och trodde att vi hette Intro In Red, säger Wictoria Ostrelius.

Bernd Gustafsson, affärsutvecklare på Business Region Göteborg, fick signaler om att Intro behövde hjälp med varumärket, sin digitala närvaro och marknadsföring.

– Hemsidan var felbyggd och helt enkelt inte sökbar i Google, inget var GDPR-säkrat och varumärket hade sina brister. Jag ser många exempel på ostrukturerade IT-lösningar, Adwords och annat som är rena fällor för företagare som gör att de jobbar fel och inte får något tillbaka. Det kan krävas ett tränat öga för att få ordning och reda på sådant, säger han.

Det skrattar Wictoria lite åt nu.

Image
Intro Homestyling & Interior

– Bernd såg definitivt vår potential att synas på ett proffsigare vis. Att vi var bra, men kunde bli bättre. Han konstaterade att vi hade något att berätta, att vi hade en bra plattform på Instagram, men att vi skulle kunna nå ut på ett mycket mer effektivt sätt, säger hon.

Tillsammans började de snickra på en handlingsplan som skulle göra INTRO till ett internationellt gångbart företag med en profil som matchade verksamheten, smarta arbetssätt, en kvalitetssäkrad närvaro på nätet och effektiv marknadsföring.

LÖSNINGEN

Varumärket var det första som fick stryka på foten.

Intro Homestyling & Interior blev det nya samlingsnamnet, Stylingsidan blev Made by Intro och den planerade butiken blev Home by Intro. Framförallt omarbetade Wictoria, som har en bakgrund som AD på reklambyrå, logotypen och det nya uttrycket i tätt samarbete med sina stilsäkra kolleger.

– Alla var involverade och det finns ett stort engagemang i vårt ansikte utåt, säger hon.

Den tidigare magentafärgade, lite poppiga framtoningen, byttes mot en mer bronsguldfärgad och sober ton i symboler och bilder. Alla bilar och profilkläder strajpades om, allt tryckt material sågs över och man tog fram ett nytt kundmagasin. Varumärkesbytet blev en marknadsföringsaktivitet i sig.

– Vi lanserade det som ett Bindefeld-event, säger Wictoria Ostrelius.

Det innebar att en festinbjudan i form av en mattsvart box med logga på skickades ut till kunderna. Däri fanns visitkort och giveaways och Wictoria och hennes kollega levererade boxarna personligen till alla kunder.

Hemsidan byggdes om på en ny plattform, mobilanpassades och försågs med ett kontaktformulär för att minska jobbig spammejl.

– Jag var övertygad om att hemsidor var lite ute. Vi hade så stark närvaro på Instagram så jag tyckte att hemsidan var överspelad som kanal och att det var viktigare att finnas på sociala medier. Men där hade jag verkligen fel. En proffsig hemsida är basen. Den vi har nu är dessutom väldigt enkel att uppdatera själv jämfört med den tidigare, säger Wictoria Ostrelius.

Citat

Det är ett otroligt bra sätt för små företag att få hjälp för en ringa peng.

Avsändare

Wictoria Ostrelius om tillväxtprogrammet Expedition Framåt.

Arbetet med Instagram strukturerades också upp och en av stylisterna blev övergripande ansvarig för sociala medier. Ett konto blev tre – ett för homestyling, ett för offentliga miljöer och ett för den butik som man nu hade börjat planera.

– Nu är vi supernoga med att tagga alla bilder vi lägger ut så att vi kan få en effekt tillbaka av att de sprids. Våra stylister har också egna konton och taggar alltid partners och lägger @madebyintro först – det är ett motkrav. Det gynnar oss alla. 

Företaget flyttade också till nya lokaler – från splittrade och svårarbetade kontor och lager i Klippan till ändamålsenliga och rymliga lokaler i Grimmered.

– Ett kontor som matchar företaget är ett sätt att knyta ihop varumärkespåsen – det borde alla tänka på. Man ska stå för sitt varumärke fullt ut och det gäller även kontoret. Det är ju en del i den grafiska profilen. Att ha allt på samma ställe underlättar också, förut behövde vi åka fem minuter mellan kontoret och lagret och åt frukost på olika ställen. Nu håller allt ihop mycket bättre och vi har fått en plattform att växa på.

RESULTATET

Det nya varumärket, hemsidan och marknadsföringskostymen har nu funnits sedan årsskiftet och skapat en stolthet hos både medarbetare och kunder.

– Vi är en underleverantör som sticker ut. De mäklarbyråer som vi jobbar med brukar ge vårt magasin till sina kunder och tycker att det är tryggt och seriöst att jobba med oss.

Hemsidan fyller en helt ny funktion än tidigare.

– Förut fick vi aldrig några jobb via hemsidan. Bara den här veckan har det ramlat in fem förfrågningar den vägen.

I oktober invigdes också butiken Home by Intro i nedervåningen.

– Vi hade ändå platsen. Kunderna vill alltid veta var inredningssakerna kommer ifrån när de ser våra snygga stylingar, så nu har vi samlat ihop produkter från våra leverantörer i butiken och kan nu även ha olika event för att locka hit folk – vi sitter ju inte på sexiga shoppinggatan precis och då behöver man tänka lite annorlunda, säger Wictoria Ostrelius.

Bernd Gustafsson är imponerad över den förändring som företaget genomgått på kort tid.

– Wictoria och hennes kolleger vet vad de vill och har otroliga resurser internt. De har alltid varit vansinnigt duktiga på text, form och bilder, men behövde få ut det på rätt sätt. Vi har gjort en genomlysning och följt en process som fungerat, med resultatet att de är ännu mer professionella och syns på ett bättre sätt än tidigare.

Nästa steg är att komplettera kommunikationen med ett nyhetsbrev för att ännu mer kunna rikta sitt budskap. Allt i linje med det nya proffsigare varumärket.

– Vi har kastat av oss våra gamla dammiga magentafärgade paltor och tagit på oss en guldstass. Made by Intro är vår kvalitetsstämpel och något vi är otroligt stolta över att kunna sätta på vårt arbete, säger Wictoria Ostrelius.

Wictorias tre råd till dig som vill synas på rätt sätt

1. Var ute i god tid och ha en bra plan. Vi räknade med ett halvårs arbete och gjorde en detaljerad handlingsplan över vad som skulle göras, när det skulle göras och av vem. Utifrån den kunde vi delegera och stämma av fortlöpande. Jag som inte är särskilt strukturerad fick en aha-upplevelse över hur extremt mycket jobb plötsligt blev alldeles hanterbart.
2. Ta in hjälp. I den digitala världen ändras allt så fort och det är svårt att hänga med i hur man syns på bästa sätt och vad man ska satsa på, som annonser eller bloggsamarbeten. En expert kan hjälpa till så att man får upp ögonen för rätt saker.
3. Stå för varumärket fullt ut. Det ska inte bara genomsyra hemsida, profilkläder, bilar, produkter och trycksaker utan också kontoret. Visa att ni är stolta över varumärket. Det behöver inte innebära att man flyttar och gör en totalförändring utan det kan handla om små lösningar och insatser av officestyling.

Färgbox

Fakta Intro Homestyling & Interior

Gör: Homestyling inför försäljning. Inredningar i privat och offentlig miljö samt inredningsbutik. Konsultuppdrag för bygg. Har bland annat skapat inredningskoncept på flygplatserna Arlanda och Landvetter samt Göteborgs centralstation.
Antal medarbetare: 13.
Omsätter: 10,5 miljoner 2017.
Ägs av: Wictoria Ostrelius.
Om Expedition Framåt: Wictoria Ostrelius har deltagit i omgångar, nu senast i ungefär fem år och bland annat använt sig av konsulter och utbildningar inom ekonomistyrning, marknadsföring, stresshantering, affärsjuridik och coachning. ”Det är ett otroligt bra sätt för små företag att få hjälp för en ringa peng.”

Print this page:

Tip a friend

Bottom content