Article video

Viktigt för företag att skapa flow i ledarskapet

Att leda sig själv och andra kan vara svårt, men det finns strategier och verktyg att använda sig av. Ett sätt att komma i flow är att inte ta sina egna tankar på för mycket allvar. Något som Tomas Lydahl föreläste om nyligen.

Main content

En sak som många företagsledare i tillväxtprogrammet Expedition Framåt har gemensamt är att de strävar efter att bli ännu bättre på det de gör. Då kan det behövas fyllas på med inspiration och nya möten. Det var också vad de fick under ledarseminariet med utvecklingsexperten Tomas Lydahl. Han pratade om vikten att nå sinnesro och inse sin obegränsade potential som människa. Flow i ledarskapet träder enligt honom fram med automatik när man inte fastnar i sitt eget tänkande eller försöker för mycket.

– Allting löser sig! Slutar vi grubbla på det så får vi svaret som finns inom oss, menar Tomas Lydahl.

Detta seminarium kring ledarskap är en chans för deltagarna i Business Region Göteborgs tillväxtprogram att få nya idéer och utmana sina egna tankar. Bland annat genom att träffa ledare för andra företag och ta del av deras erfarenheter, något som är viktigt för den personliga utvecklingen.

– Oavsett om man är ny som ledare eller väldigt erfaren, så finns alltid behovet av att förkovra sig. Man vill och behöver hela tiden utvecklas. Den här typen av seminarier gör att man får verktyg med sig som man sedan kan addera till sin verktygslåda för att därefter implementera i sitt ledarskap, menar Johan Eckebrant, företagsrådgivare på Business Region Göteborg.

I sitt arbete träffar Johan ofta företag som är i behov av att utveckla ledarskapet hos sin personal.

– Alla företagare har sina utmaningar, och vi jobbar mycket med skräddarsydda utbildningar för att kunna möta ledarna där de befinner sig och att utveckla dem därifrån. Med en bra mix av teori, case, grupp- och diskussionsövningar går det att skapa utbildningar där ledarna känner igen sig och känner att utbildningen genomförs på ett sätt som passar dem.

Image
Johan Eckebrant Företagsrådgivare Business Region Göteborg

Ett företag som gjort den resan är Torslanda Entreprenad. De har nyligen tagit hjälp av Business Region Göteborg för att genomföra en skräddarsydd ledarskapsutbildning med målet att utveckla sina platschefer och arbetsledare.

– Vi gjorde faktiskt en sådan här utbildning redan för 3–4 år sedan. Då hade vi känt en tid att vi inte hade någon styrning ute på våra arbetsplatser och att vi ville göra något åt det. Vi tog hjälp av BRG, och hade ett antal halvdagar där vi pratade ledarskap. De som gick kursen fick en hel del aha-upplevelser och vi upplevde att det blev bättre ute på arbetsplatserna, säger Gunnar Jonsson, vd för Torslanda Entreprenad.

Han fortsätter:

– Det är ju några år sedan nu och anledningen till att vi nu har gjort det en gång till är att alla som genomförde kursen då har fått andra tjänster eller slutat på företaget. Så nu var ett bra tillfälle att göra det på nytt. Att genomföra den här typen av utbildningar är också ett bra tillfälle att samla alla våra arbetsledare som annars aldrig träffas eftersom de är ute på olika platser.

Att anpassa en utbildning efter ett specifikt företag är också bra för att säkerställa att resultatet blir bra. I fallet med Torslanda Entreprenad justerades utbildningsmodellen längs vägen.

– Till en början tyckte många att utbildningen var lite för teoretisk, berättar arbetschefen Stefan Jyrmark. De ville ha praktiska övningar på bra och dåligt ledarskap, snarare än abstrakt teori. Så det ändrades till att bli mer rollspel och praktiska övningar, vilket funkade betydligt bättre.

Den genomförda utbildningen ska utvärderas inom kort, men Stefan Jyrmark känner sig redan nu positivt inställd till resultatet:

– Det direkta man hoppas på med en sådan här utbildning är att var och en får insikter i deras främsta respektive sämsta sidor, så att de vet vad de kan arbeta med. Men indirekt finns också en vinst i att man planterar ett frö som personen kan plocka upp längre fram. De här personerna fortsätter förhoppningsvis att göra reflektioner kring detta om ett år eller två, och kan då följa och utvärdera om det går i rätt riktning.

Image
Stefan Jyrmark, arbetschef och Gunnar Jonsson, vd,  Torslanda Entreprenad
Print this page:

Tip a friend

Bottom content