Article image
Dennis Nobelius vd Zenuity

Zenuity: "Vi är en helt egen spelare"

Utvecklingen av självkörande bilar driver fram helt nya samarbeten i Göteborg. Volvo Cars och Autoliv storsatsar på gemensamma bolaget Zenuity. Samtidigt öppnar man dörrarna för nytänkande start up-bolag.

Main content

I höst rullar Volvo ut sina första självkörande bilar på vägarna i Göteborg i projektet Drive Me, med målet att ha en produkt färdig för marknaden tre år senare. Konkurrensen är stenhård. I princip alla stora biltillverkare tänker lansera egna varianter. I Kalifornien jobbar mjukvarujättar som Google och Apple hårt på egna självkörningsprogram.

Därför måste de svenska branschjättarna hitta helt nya sätt att arbeta – för att inte förlora kraft och tempo i utvecklingsarbetet. 

Det är en bakgrund till Volvo Cars och Autolivs storsatsning Zenutity, som enbart kommer jobba med att utveckla mjukvara för självkörande fordon.

– Vi gör det här för att behålla den ledande positionen inom säkerhet. Jag vill påstå att det här är ett unikt samarbete då det är ett helt oberoende bolag, det är gjort på rena businessgrunder och det finns ingen exklusivitet åt något håll, säger Zenuitys vd Dennis Nobelius.

Zenuity bygger på att två globala aktörer från det västsvenska fordonsklustret går in med expertkompetens och patent från var sitt håll:

– Autoliv är experter på komponenter som kameror och radar, medan Volvo är experter på att integrera lösningar i en hel bil. Båda företagen har tagit fram världsledande teknologi och samarbetat i flera decennier, men när man nu går samman finns möjligheten att ta det hela till nästa nivå, säger Dennis Nobelius.

Zenuitys uppdrag är att utveckla och optimera programvaran för förarstödssystem och självkörningssystem. Till en början kommer resultatet synas i Volvos bilar, men Zenuity är öppna för att ha andra aktörer både som kunder och investerare.

– Det finns ingen exklusivitet åt något håll. Vi är en helt egen spelare, där Volvo och Autoliv är våra investerare. Nu ska vi jobba för att optimera vår affär. Och teknikplattformen kommer vara samma oavsett vilken tillverkare som vill använda den. Algoritmerna är samma, den behöver bara anpassas efter fordonet.

I dagsläget jobbar Zenuity med mjukvara för personbilar, men på sikt ser Dennis Nobelius också goda möjligheter att använda Zenuitys produkter till en rad andra typer av fordon.

–Man kan tänka sig lastbilar, bussar, tåg, och anläggningsmaskiner. Men tekniken fungerar också till drönare och små poddar som skulle kunna plocka upp en restaurangbeställning och leverera den till din dörr. Vi har nog bara sett början av vad teknologin kan användas till.

När vi besöker Zenuity har bolaget precis slagit upp portarna till sina tre kontor i Göteborg, Linköping, München och Detroit. Vid besökstillfället har Zenuity 298 anställda, men planen är att snabbt växa till 600 personer.

– Att attrahera rätt kompetens är en utmaning, säger Dennis Nobelius. Men samtidigt ser vi ett mycket stort intresse. Min personliga LinkedInsida är helt belamrad av trevliga mail från mycket kompetenta personer som är intresserade av det vi gör.

Zenuity etableras i ett eget nybyggt hus på Lindholmen. Det är väl tilltaget och redo för Zenuitys expansion. Men bolaget letar också aktivt efter lokala start-ups som vill sitta i deras lokaler.

– Vi vill vara ett agilt, innovativt bolag, och det finns många intressanta start-ups i Göteborgsområdet. Det finns mycket kunskap inom kartor, artificiell intelligens och uppkopplade bilar till exempel, och där tror jag att vi kan ha stor nytta av varandra.

– Överlag är det väldigt tacksamt att vi så länge haft ett starkt automotivekluster i Västsverige, där vi är skickliga på att jobba tvärtekniskt och prestigelöst. Här finns inte bara en stark biltradition, utan även en stark telekomindustri och ett starkt IT-kluster. Och kombinerar du de där sakerna har du allt du behöver för att få igång ett bolag som Zenuity.

Färgbox

Faktaruta:

Zenuity är ett nyskapat bolag som ägs till lika delar av Volvo Cars och Autoliv. Båda företagen har fört över patent för förarstödssystem och mjukvara för självkörande fordon till det nya bolaget. Zenuitys produkter kommer framöver att användas i Volvos bilar, men potentiellt också av andra fordonstillverkare. Anställda från så väl Volvo som Autoliv har flyttats till Zenuity, som också satsar stort på nyanställningar. Målet är att inom kort ha 600 anställda, fördelade på kontoren i Göteborg, Linköping, München och Detroit.

 

Print this page:

Tip a friend

Bottom content