Article video

Nyföretagardagen 2017 – så var den

Årets stora event för alla som vill starta eller precis har startat företag lockade omkring 250 deltagare. På plats i Yesbox fick de en dag fylld med inspiration och information kring allt som krävs för att starta och driva företag. 

Main content

Nyföretagardagen är en dag där entreprenörer och nyföretagare får inspiration och information och möjlighet att knyta viktiga kontakter. Årets nyföretagardag vad förlagd till Yesbox i de anrika entreprenörskvarteren i Gamlestadens Fabriker och besöktes av många nyfikna företagaraspiranter. Där kunde de bland annat lyssna på Maquire, Le Mat, Salong Victor Noblesse, Dughult of Sweden och NJIE som alla berättade om sina entreprenörsresor - från start till där företagen är idag.

På plats fanns även Almi, Business Region Göteborg, Drivhuset, Västra Götalandsregionen, Göteborgs uppfinnareförening, Venture Cup, Skatteverket, Coompanion, Brewhouse, Nyföretagarcentrum Göteborgsregionen, Framtidens Företag, Ung Företagsamhet, Stadsbiblioteket, Försäkringskassan, Stadsbiblioteket, PRV, Unionen egenföretagare, Nordea och Småföretagarna - som alla svarade på frågor om finansiering, hur man startar, hur man skaffar kunder, vad man behöver för typ av försäkringar och mycket annat.

97% var nöjda med dagen
För de riktigt intresserade nyföretagarna fanns det även möjlighet att "låna en entreprenör" – det vill säga att de i 15 minuter fick chans att bolla sina tankar med en erfaren affärskonsult eller någon av entreprenörerna som föreläste.

Under dagen hade även 40 finalister chans att vinna med sin affärsidé i Almis "Pitcha din idé"-tävling. Efter att juryn hade enats stod tre glada vinnare på scenen där Emma Eriksson och Joakim Björkqvist med ett eget koncept om hur man renar vatten från kvicksilver tog hem första pris.
Även Coompanion delade ut ett pris. Det gick till Estrella och Lärjeåns Kafé och Trädgårdar som tillsamman blev utsedda till vinnare i Nyttigaste Affären, en tävling för att lyfta fram hur företag kan göra verkligt nyttiga affärer – för sig själva, för kunderna och för samhället.

Citat

Nyföretagardagen topp 3:

1. Lär dig av dina misstag
2. Behåll fokus 
3. Ta hjälp av de bästa

När klockan närmade sig 17-tiden droppade besökarna av, men innan de gick klickade de flesta av dem i snabbenkäten som fanns på olika platser i Yesbox. Och av svaren att döma var de allra flesta nöjda med dagen, hela 97% svarade att de fått konkret nytta av dagen.
Och att hitta till Gamlestadens Fabriker från byggkaoset vid Gamlestadstorget verkade de flesta av besökarna inte haft större bekymmer med, 88% hittade hit utan problem.

Det låter betryggande, inför Nyföretagardagen nästa år.

Entreprenörer som föreläsare – ett populärt inslag
Årets stora dragplåster till Nyföretagardagen var de inspirerande entreprenörerna som alla berättade om sin speciella resa de gjort med sitt och sina företag. 

Image
Nyföretagardagen 2017 på YESBOX, Maquire berättar om att starta företag tillsammans

Först ut var Eva Andersson Jensen och Karin Wallin, som tillsammans startat rekryteringsföretaget Maquire under högkonjunkturen år 2007. Bara för att året efter stå som nyföretagare under den moderna historiens hittills värsta lågkonjunktur. Snacka om tuff uppgift. Men, det är i uppförsbackarna man rycker, hade Eva och Karin hört Charlotte Kalla säga och kom överens att göra just det. Så tjejerna borrade ner sina huvuden och körde än hårdare.

– När det råder tuff konkurrens gäller det att våga vara lite annorlunda, hitta sina styrkor, förklarar Eva. Och under lågkonjunkturen var det bra för oss att vara små och snabbfotade. Att inte bära så mycket på sina axlar.

En annan fördel som de märkte var att de just var två stycken.
– Det är bra att vara två, på många sätt, konstaterar Karin. Det finns alltid någon att prata med. När vi sätter upp våra mål har vi någon att direkt diskutera med. Likaså när det gäller regler, begränsningar och ansvarsområden. Och så är det bra att vi båda är bra på olika saker.  

Citat

Det finns alltid möjligheter, Assan Njie

Idag är Maquire tillsammans med systerföretaget Jerrie en stor aktör inom rekrytering av såväl chefer som specialister. Annat var det i början.

– Vi var 4 men låtsades vara 40, berättar Eva. Dels för att få ett större företags perspektiv och självförtroende, dels för att få andra namnkunniga företags förtroende. 

En annan del av företagandet som är viktig är vilken egen ”story” man har. Här hade Eva och Karin en tydlig strategi:

– Vi valde ett företagsnamn som lät internationellt, kändes etablerat och känt från start. Och som dessutom kunde bära en stark berättelse från början. 

– Bli bra, gärna bäst, på det du gör. För vår del innebar det att vi fokuserade på vår leverans snarare än att växa fort, blir slutorden från Eva och Karin.

Socialt företagande, vikten av ett starkt varumärke och arbeta med hållbarhet som fokus
Inspirationsföreläsare nummer två för dagen var Elisabet Abrahamsson från Le Mat som berättade om hur man förenar en bra affärsidé med aktivt socialt ansvar, det som populärt kallas socialt företagande.  

– Socialt företagande handlar om att förena en bra affärsidé med aktivt socialt ansvar, konstaterade Elisabet. Vidare berättade hon att Le Mat skapar jobb åt de som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Och så återinvesterar de vinsten i företaget. Helt enkelt ett företagande med dubbla uppdrag.

Efter Elisabet steg Dani Abunar, en flerfaldigt prisbelönt frisör, med  klingande småländsk dialekt upp på scenen. Han berättade att han tillsammans med sin fru tagit över salong Noblesse och givit den en makeover som fått verksamheten att lyfta till nya höjder.

Det har dock inte enbart varit en dans på rosor och utmaningarna längs resan har varit flera, men som Dani uttryckte det: - Våga sticka ut och gör det du är bra på. Handplocka övriga kompetenser och skapa ett bra team. Det gör att du kan fokusera dina styrkor.

Image
Nyföretagardagen på Yesbox, Linda Jöfelt från Dughult of Sweden berättar om hållbart mode

Efter paus och prisutdelning var det tid för designern Linda Jöfelt som driver Dughult of Sweden. Hon arbetar med något så unikt som inhemsk produktion och hållbarhet i sina materialval och hennes berättelse handlade om hur man med passion och en tydlig vision kan lyckas trots att man går stick i  stäv med den stora modebranschen. Hon vill bidra till samhället genom att skapa medvetenhet och även arbetstillfällen i Sverige.

Några av Lindas tips var:
– Alla är bra på en sak, ingen är bra på allt. Vidare behöver du vara lyhörd, styra mot din vision och alltid ha en plan B till hands. Se till att ha en genomarbetad framtidsplan för att orka ta dig igenom nystarten.

NJIE – utmanaren
Uppstickaren Njie konkurrerar på den stenhårda livsmedelsmarknaden och har gått  från noll till 30 anställda på två år. För det har man belönats med tillväxtpris och andra utmärkelser. Så att få grundaren och ägaren Assan Njie att ge en inblick i hur man lyckats möta utmaningarna och även hittat ut med nya produkter är riktigt intressant.

Image
Nyföretagardagen på Yesbox, Njie berättar om

Assan började med att låna pengar av sin mamma och vänner för att skeppa över en container med Aloe Vera-drycker från Sydkorea 2008. Därefter fyllde han pingisrum, sin mammas vardagsrum och andra lokaler med lådorna av dryck innan han började ringa runt till mindre butiker för att höra om de ville ha en låda. En enorm skillnad mot hur det ser ut idag när företaget har ett välfungerande logistiksystem som skeppar pallar till godscentraler runt om i landet.

Men att från början bara sälja till mindre butiker, kaféer och hälsokostaffärer lyckades han skapa en efterfrågan från de större grossisterna, även om han i flera år först vågade tacka nej till deras erbjudanden.

Citat

97% av besökarna var nöjda eller mycket nöjda

Assan själv förklarar det med att han från början satte upp en försäljningsstrategi där han valde att bara sälja till minde butiker, hälsokostaffärer och kaféer för att på så vis skapa unikitet och efterfrågan. Med tiden märker Assan hur strategin ger resultat. Efterfrågan ökar sakta men säkert och fler får upp ögonen för hans Aloe Vera dryck. Samtidigt utökar företaget med andra produkter, proteinpudding och andra varianter av så kallat ”functional food”. Allt utan tillsatt socker.

– Verkligheten är ingen raksträcka, säger Assan bestämt. Inget av det här hade fungerat utan fokus, utan hårt arbete, utan att våga. För ska man utmana finns det inga genvägar. Det är en tydlig strategi som gäller och man måste hålla fokus. Pengarna kommer som en bonus.

I publiken sitter de många nyföretagare och häpnas över Assans energi och kraft.
– Man åker på några snytingar – men det är bara att resa sig upp och försöka igen, fortsätter Assan och berättar vidare om hur viktigt det är att alla nya medarbetare har samma värderingar och driv i att arbeta fram nya produkter att sälja. Hela företaget är ett team där det gäller att ha de bästa medarbetarna.

– Prestige hindrar utveckling, förkunnar Assan. Delaktighet är enormt viktigt för att vi ska kunna produktutveckla. För i vår bransch är det kunden som är chef.

– Det finns alltid möjligheter, blir slutorden från NJIE-grundaren. Om man bara vrider och vänder på problemet så dyker lösningen upp.

Färgbox

FAKTA 

Nyföretagardagen är ett evenemang som riktar sig till nyföretagare eller personer som funderar på att starta företag. Bakom evenemanget står Almi, Business Region Göteborg och Västra Götalandsregionen. Syftet är att inspirera och ge information om de tjänster företagare kan få i Göteborgsregionen.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content