"Acceleratorn gjorde det otydliga tydligt"

När Ulrika Nandra deltog i Business Region Göteborgs accelerator för socialt företagande hösten 2016, fick hon chans att utveckla sitt företagskoncept med nya verktyg. Hennes idé utsågs till gruppens bästa och fick 50 000 kronor i finansieringsstöd. – En bekräftelse både på att min idé håller och att socialt företagande fungerar, säger hon.
Ulrika Nandra med sociala företaget Urban Narrative vann den sociala acceleratorn i Göteborg hösten 2016.

Ett tydligare koncept, ett vidgat nätverk, nya uppdragsgivare – och inte minst stora planer för framtiden. Det har bara gått ett halvår sedan journalisten, författaren och entreprenören Ulrika Nandra deltog i Business Region Göteborgs accelerator för socialt företagande i Göteborg.

Men mycket har redan hunnit hända med The Urban Narrative, hennes workshop-koncept för freds- och konfliktarbete på individ, lokal och global nivå med kreativt skrivande som metod.

– Jag älskar att jobba med det här! I går höll jag en workshop för unga tjejer och killar som bor i socialt utsatta områden, och vi arbetade med ord som respekt, makt och skam till exempel. Det är fantastiskt roligt att se hur skrivandet tar dem vidare i deras utvecklingsprocess, säger hon.

Acceleratorn Ulrika Nandra deltog i hölls i Business Region Göteborgs regi som ett pilotprojekt för att skapa bättre möjligheter att lyckas med socialt företagande. Ett dussin personer deltog i seminarier och workshops under tre månader. De fick bolla sina koncept och idéer, lära sig mer om affärsutveckling och företagande, få goda råd från experter och på så sätt ta sitt företagande vidare till nästa steg

Socialt företagande är verksamheter med målet att skapa ett mer hållbart samhälle såväl ekonomiskt som ekologiskt och socialt och är ett relativt nytt begrepp. Ulrika upplever att hon får förklara sin affärsmodell ganska grundligt för att få gehör, men också att många är nyfikna och att både offentlig sektor och näringsliv blir allt mer öppna för att våga satsa på socialt företagande.

– En av de viktigaste kunskaperna jag fått från acceleratorn är att social impact, det vill säga effekten av socialt företagande som till exempel en workshop i kreativt skrivande, är mätbar. Det är något som jag verkligen tar med mig ut till kund.

Citat

En av de viktigaste kunskaperna jag fått från acceleratorn är att social impact, dvs effekten av socialt företagande, är mätbar.

Ulrika Nandra poängterar att man inte ska se accelerator-modellen som en ren utbildning eller en kurs där lösningar presenteras.

– Acceleratorn ska trigga dig att själv ta tag i din utveckling. Jag utvecklade till exempel tre nya företagsidéer och en helt ny ekonomisk modell under tiden som acceleratorn pågick, säger hon.

I dag är tre personer involverade i The Urban Narrative, och två större kunder har tillkommit. Ulrika har stora planer för den närmaste framtiden och förhoppningar om att växa.

– Jag har nya, spännande uppdragsgivare på gång, bland annat inom offentlig förvaltning och ideella organisationer. Planen är också att starta ett reportagemagasin med texter från såväl etablerade skribenter som texter av deltagare från The Urban Narratives workshops.

Färgbox

Ulrikas 4 tips för dig som vill delta i affärsutvecklingsprogrammet Varsågoda Accelerator

1. Ha rätt förväntningar. Räkna inte med att få allt serverat. Det är du själv som ska komma med idéerna och ta kontakterna. Acceleratorn ger dig de bästa verktygen för att ta dig vidare.

2. Var beredd att engagera dig. Acceleratorn är en unik möjlighet för dig som företagare. Så se till att få ut mesta möjliga genom att engagera dig i de andras idéer, ge feedback och vara lyhörd för det som deltagare och experter tycker om dina idéer.

3. Var beredd på högt tempo. Programmet är ambitiöst, men jag gillar å andra sidan när det är kompakt och intensivt, för då tappar jag inte geisten. Tiden och arbetet du lägger ned är värt det.

3. Passa på att utveckla ditt nätverk. Nätverkandet är otroligt betydelsefullt för ditt företags utveckling. Acceleratorn lärde mig att nätverka på olika nivåer och se värdet i olika slags kontakter. Och ett par av deltagarna hittade samarbeten under tiden.

Färgbox

Fakta Varsågoda Accelerator

I höst startar Varsågoda Accelerator, ett affärsutvecklingprogram för dig som har en samhällsidé som du vill förverkliga. Varje accelerator pågår under två månaders tid och omfattar 60 timmars arbete med seminarier, workshops och studieresa.

Deltagandet i acceleratorn är kostnadsfritt. Du som deltagit i acceleratorn kommer också att få möjlighet att ansöka om en utvecklingspeng på 70 000 kronor för att utveckla din affärsidé ytterligare.

Ansökningstiden är 15 augusti - 15 september.

Socialt företagande drivs av Business Region Göteborg på uppdrag av Göteborgs Stad.

 

Färgbox

Nyfiken på The Urban Narrative? Läs mer på www.theurbannarrative.org

Har du en idé för samhällsnytta? Ansök till Varsågoda Accelerator 2017!

Varsågoda är en social accelerator dit du kan söka som är samhällsentreprenör och har en idé som kan lösa en samhällsutmaning i Göteborgs Stad. Hösten 2017 kan du som driver förening, stiftelse och aktiebolag med samhällsnytta i fokus få möjlighet att utveckla din bästa samhällsfrämjande idé. Ansök senast den 15 september 2017.

Socialt företagande drivs av Business Region Göteborg på uppdrag av Göteborgs Stad.

Tip a friend