Nya XC60 en av tre stora nyheter

Volvos nya XC60 som presenterades i Genève under tisdagen måste bli en storsäljare. Samtidigt avslöjas en satsning på ny teknik för eldrift och planerna på en megastor batterifabrik tar form. Business Region Göteborg ser ett samband mellan de tre nyheterna.
Volvo XC60

Det finns en miljon XC60 ute på vägarna. Bara ifjol såldes det drygt 160 000 bilar av modellen vilket är nästan dubbelt så mycket som den näst mest sålda modellen XC90. Förhoppningarna på ersättaren till Europas bäst säljande mellanstora premiumsuv är således högt ställda.

- XC60 är storsäljaren i Volvofamiljen och Volvo Cars mest framgångsrika produkt globalt i Europa, USA och Asien. Därför är det också den absolut viktigaste produkten för Volvo Cars att lyckas med framöver, säger Per Österström, ansvarig för transportbranschen på Business Region Göteborg.

- Man skall komma ihåg att den nya XC60 ersätter en mycket framgångsrik produkt som byggt Volvos lönsamhet de sista åren med höga marginaler och volymer sedan den sattes i produktion 2008. De flesta bilmärken strävar efter kortare modellcykler, så även Volvo, men här är alltså en modell som sticker ut och den nya XC60 har med sina fina förutsättningar stora chanser att ta över tronen som den nya storsäljaren i storlekssegmentet.

I samband med avtäckningen av den nya XC60 avslöjade Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green att man håller på att ta fram en helt ny teknik för framtidens elbilar. I en intervju med Dagens Industri berättade han att bottenplattan ska utvecklas så att den kan rymma alltifrån förbränningsmotorer över små batterier för laddhybrider till stora batteripack för renodlade elbilar. Målsättningen är ett brett utbud av elektrifierade bilar med olika räckvidd beroende på kundens krav.

Det sker en enorm innovation i bilbranschen just nu och Göteborg har intagit en ledande position i att ställa om bilens drivlina till elektricitet.

- Innovationsförmågan inom energiområdet har en historia i Göteborg, oavsett om det handlat om solenergi, biogas, fjärrvärme eller energieffektivisering, säger Maria Strömberg, ansvarig för kluster och innovation på Business Region Göteborg.

- Nu är det elfordon som är i fokus. I Göteborg finns nyckelkompetensen inom såväl industrin som inom forskningen på akademin och instituten som bidrar till denna utveckling. Staden och regionen har de politiska målen och ambitionen att skapa förutsättningar för att dessa lösningar ska utvecklas och efterfrågas. Många är de internationella besök som kommer hit för att titta på dessa innovationer och hur de implementerats i staden.

Även onsdagens besked att Northvolt vill bygga Europas största batterifabrik någonstans i Norden skulle kunna få konsekvenser för Göteborgsregionen. Målet för Northvolt är att ta fram nästa generations litiumjonbatterier till halva kostnaden och bidra till elbilsrevolutionen.

- Det är en mycket intressant etablering. Elektrifieringen av fordon kommer nu på bred front så det skulle vara mycket strategiskt att få Northvolt att etablera sig i mitt i det svenska fordonsklustrets hjärta, Göteborg. Göteborgsregionen har hela den industriella kompetens som krävs, säger Henrik Einarsson, avdelningschef för etablerings- och investeringsenheten på Business Region Göteborg.

Tip a friend