Åsa Sandberg - "Lyssna på entreprenörerna"

Hon har startat sex bolag och är en av Göteborgs främsta nätverkare. Men ändå tycker Åsa Sandberg, vd på A Win Win World och ansvarig för TEDxGöteborg, att det skulle kunna vara enklare att förverkliga idéer i Göteborg. – Stadens instanser borde lära sig driv och fart av entreprenörerna, säger hon.
"Lyssna på entreprenörerna"

Åsa Sandberg modererar företagsevenemang, driver affärsnätverk, konsultar inom hållbarhet och leder etableringen av världens främsta föreläsningsevent i Göteborg. Hon brinner för innovation och nätverkande.

Så när man frågar henne hur staden Göteborg kan bli bättre för företagare gräver hon där hon står och har lösningen klar för sig:

– Det här är ingen ny frågeställning, men hittills verkar man ha försökt lösa problemet utan att prata med dem det berör. Lägg i stället örat mot marken och lyssna på dem som ni vill hjälpa. Skapa ett entreprenörsråd och matcha det med folk från staden som är lyhörda och har viljan att förändra.

Göteborg är annars en stad med bra förutsättningar för entreprenörer, tycker Åsa Sandberg.

– Staden är tajt och begriplig, har lagom storlek och är familjär. Alla känner alla. Eller snarare: alla känner någon, vilket gör det lätt att hitta fram till rätt person.

Men när man väl hittat rätt går det för långsamt.

– Kanske är det för att jag är en otålig entreprenör. Eller så är det ett generellt problem. Men jag blir spattig på den kommunala servicen när allt ska dras i långbänk. Varför tar det två år att godkänna en projektidé? Risken är stor att nya företagsidéer och glöden man som företagare har hinner dö innan man har fått hjälp, säger hon.

En plats för innovation

Just nu ägnar hon mycket av sin tid åt det ideella uppdraget som Managing Director för TEDxGöteborg, en del av det globala föreläsningsfenomenet TED. Det har funnits i stan sedan 2009 och har hittills organiserat ett tiotal föreläsningar på olika teman. Eventen samlar en blandning av entreprenörer, företagsledare, studenter och expats från alla branscher. Efter flera års målmedveten satsning på att växa har det börjat lossna ordentligt.

– Vi vill bygga TEDxGöteborg tillsammans med kommunens instanser och näringslivet för att visa att Göteborg är en plats för innovation och nyskapande. Men som ideell organisation är vi beroende av bidrag. Vi vill ha långsiktiga avtal och finansiellt lugn, men det är en lång process.  Det verkar finnas en rädsla för att våga vara innovativ och ta första steget. Först vill man veta vilka andra som är med. Men å andra sidan: när väl en är med vill alla andra vara det också, säger hon.

Informationen når inte fram

Hon noterar också en skillnad i vilken hjälp och information som finns för nyföretagare jämfört med de som hållit på ett tag.

– Som ny upplevde jag att det var lätt att nås av information och kunskap från till exempel Nyföretagarcentrum och Almi. Som etablerad entreprenör skulle jag fortfarande vilja ta del av vissa träffar, men nu når inte informationen fram lika enkelt. Det förekommer säkert lika många, om inte fler, företagarträffar och informationsmingel, men dels drunknar de i alla andra budskap på sociala medier, dels ligger nu ett större ansvar på mig att leta upp dessa träffar eftersom jag inte längre nås av informationen.

Hon berättar om en föreläsning hon var på där en kommunal kommunikatör från en annan stad hade protesterat mot just den kritiken.

– Hon sa "Det är inte oss det är fel på, vi informerar allt vi kan, men folk läser det inte". Nä, men det är ju just det! Då är det ju glapp någonstans! Då måste man bli bättre på att få ut sitt budskap, och det gäller Göteborg också.

Färgbox

Åsa Sandbergs tre bästa med Göteborg:

1. Storleken. "Staden är lagom stor och alla känner alla så det är lätt att skapa relationer."

2. Stödet. "Som nyföretagare finns det mycket hjälp att få."

3. Stämningen. "Allt det positiva med Göteborgsandan, det goa Göteborg, är något att vara stolt över."

Åsa Sandbergs tre sämsta med Göteborg:

1. Lyssnande. "Varför inte starta ett entreprenörsråd som kan ge sin syn på saken – både på HUR saker görs och VAD som ska göras?"

2. Kommunikationen. "Det verkar finnas en massa initiativ och event, men det drunknar i informationsfloden på sociala medier. Det hjälper ju inte att berätta om allt som händer om inte informationen når fram."

3. Stoltheten "Om Göteborg ska ha Sveriges bästa företagsklimat, då måste alla, från ledning till tjänstemän i alla förvaltningar och bolag, vara med på tåget. Gå från ord till handling!"

 

Tip a friend