Markus Granlund - "Göteborg måste ha ett starkt erbjudande"

När Semcons vd Markus Granlund bjöd in Göteborgspolitiker från alla partier för att lära känna varandra och prata samverkan, kom bara två. – Tänk om man kunde få samtliga politiker att förstå hur viktigt näringslivet är för att Göteborg ska växa och bli attraktivt. Det vore en bra start, säger han.
"Göteborg måste ha ett starkt erbjudande"

Markus Granlund, vd på Semcon, har bestämt sig. Han vill vara med och skapa ett bättre företagsklimat i Göteborg. Och han vill göra det genom dialog och med stor nyfikenhet.

– Ofta när folk klagar på långsamma processer och att kommunen fattar felaktiga beslut, glömmer man att det handlar om människor som interagerar. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om hur stadens politiker och tjänstemän jobbar, höra om deras vardag. Och det vore kul om de kom hit till oss för att se hur vi som internationellt företag arbetar. Då tror jag att förståelsen skulle öka och saker och ting skulle gå snabbare.

Men när han började med att bjuda in toppolitikerna från samtliga partier var intresset minst sagt ljumt. Bara SD och M kom. Det blev ett ganska bra samtal ändå, medger Markus Granlund.

– Men hade alla varit med, skulle jag ha fått en bättre uppfattning om åsikter, motsättningar och mål, säger han.

Ses inte som viktigt

Produktutvecklingsföretaget Semcon, som har sitt huvudkontor i Göteborg sedan 1984, grundades i Västerås för 36 år sedan och har i dag 3 000 anställda och kunder i 38 länder. Företaget växte nyligen ur sina gamla lokaler på Lindholmen och valde att bygga nytt och större inte så långt därifrån.

– Vi är ett relativt stort börsnoterat företag som vill ha ett attraktivt kontor för att få folk att vilja jobba här. Men bemötandet var inte speciellt positivt. Det var inte självklart att just vi skulle få tillgång till den här tomten, eller att vi skulle få bygga en stor parkering så att det blir enklare för medarbetarna att ta sig till och från jobbet. Jag upplever det som att näringslivet inte ses som särskilt viktigt i Göteborg. Det borde vara självklart för alla att företag som investerar i Göteborg säkrar välfärd och innebär pengar till vård, skola och omsorg. Den inställningen borde genomsyra vartenda beslut som fattas, säger han.

Göteborg har möjligheterna

Det händer att han får frågan varför Semcon, med sin globala närvaro, har huvudkontoret i Göteborg. Varför inte Stockholm eller München, London eller Madrid? För Markus Granlund är svaret självklart: i Göteborg finns historien, livskvalitet och stora utvecklingsmöjligheter.

– Staden går igenom en intressant förändring, från varvs- och tillverkningsindustri till att vara en exportör av tjänster och ingenjörskonst. Frågan borde i stället vara: Varför väljer företag att INTE etablera sig och investera i Göteborg?

Personligen har Markus Granlund valt Göteborg framför andra städer flera gånger. Först under uppväxten i Hindås, mittemellan Borås och Göteborg, då det var självklart att åka till den större staden. Sedan efter studierna i Lund, då han flyttade tillbaka, och efter åren i Australien, då han egentligen kunde hamnat var som helst.

Behöver slå på charmen

Och kanske är det i just sådana valsituationer som Göteborg behöver slå på stora charmen: när individer och företag står inför ett val. När man sitter med en lista med för- och nackdelar och funderar, då ska Göteborg vara den självklara vinnaren.

– Göteborg måste ha ett starkt erbjudande och sälja in sig till invånarna och företagen så att de väljer Göteborg igen. Bostäder, infrastruktur, bra skolor och sjukvård, restauranger, kultur och livskvalitet. I dag är inte det självklart. Många kan inte ens flytta hemifrån i Göteborg. Nya kollegor från andra städer hittar ingenstans att bo, och hur ska vi då kunna attrahera spetskompetens? I längden skulle det innebära att vi stannar i tillväxt.

I grunden handlar det mycket om att sträcka på sig, vara stolta göteborgare. Framgång föder framgång, större blir starkare, menar Markus Granlund. Icke-konstruktivt gnäll funkar inte.

– Människor söker sig till platser med positiv stämning. Alla har ett ansvar att lyfta fram det som är bra.

Men, menar han, det krävs också genomförandekraft.

– Städer som lyckas är de som bygger smart, skapar infrastruktur som fungerar och når målen man satt upp. Städer som misslyckas är de som fastnar i politiska processer.

Färgbox

Markus Granlunds tre bästa med Göteborg:

1. Livskvalitet. "Göteborg är en bra stad att växa upp i. Stan är fantastisk med sitt havsnära läge och kreativa miljöer. Men alla behöver sträcka på sig och vara stoltare."

2. Spännande utveckling. "Det finns en framåtriktad ambition att växa och bli större."

3. Tillväxtpotential. "Vi verkar inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. Den växer så det knakar och vi ser stora utvecklingsmöjligheter."

Markus Granlunds tre sämsta med Göteborg:

1. Prioriteringen av näringslivet. "Tjänstemän och politiker behöver förstå att företag som investerar i Göteborg innebär pengar till vård, skola och omsorg. Jag hoppas på en blocköverskridande överenskommelse och att Ann-Sofie Hermansson pekar med hela handen."

2. Snåriga processer. "Det behövs för allt från privata bygglov till näringslivets etableringar. Stan vill ju växa – då måste byråkratiska hinder bort."

3. Erbjudandet. "Vi kan inte göra så mycket åt klimatet, men vi kan se till att här finns bra skolor, god sjukvård, mycket att göra och bra restauranger som skapar en känsla av livskvalitet och lockar folk att välja Göteborg."

 

Tip a friend