Testimonial - så tycker våra deltagare

Våra Starta Företag-kurser är väldigt populära och omdömet bland kursdeltagarna är genomgående positivt. Framförallt är det insikten om vad som krävs för att driva företag som är den största behållningen.
Infographic: Starta Företag-kurser

Business Region Göteborg arrangerar varje år omkring 10 stycken Starta Företag-kurser runt om i regionen. Att de är betydelsefulla för nyföretagandet samt ger de aspirerande företagarna insikt i vad det innebär att driva företag är nästan alla deltagare överens om.

- Kurserna är indelade i sju tillfällen om tre timmar. De ger kursdeltagarna grundläggande kunskaper i affärsekonomi, finansiering, marknadsföring och försäljning, förklarar kursansvariga Maria Lindström.

- Utöver inblicken i att driva företag är det den grundläggande affärskunskapen som deltagarna ser som den främsta erfarenheten av kurserna, berättar Maria Lindström. Under kursen får deltagarna även chans att fundera igenom och testa sin affärsidé. Dessutom börjar deltagarna bygga sitt nätverk och får nödvändiga kontakter genom varandra, vilket är oerhört viktigt i nyföretagarfasen.

Så säger våra deltagare
- Den här kursen har varit väldigt givande. Den har givit mig insikt om vad som krävs för att jag ska kunna starta upp min affärsverksamhet. Vilka jag behöver samarbeta med och vad jag kan kräva av dom. Genom att sålla i de nätverken jag har sedan tidigare har jag redan nu fått kontakt med potentiella kunder som jag behöver för att kunna göra det realiserbart. 
Deltagare, Göteborg 

- En riktigt bra kurs som gett mig stora insikter i att jobba med företag men också att fundera över företagskoncept, handlingsplaner, företagsplaner, ekonomi och annat som är nyttigt för någon som inte gjort detta förut. Jag är jättenöjd med hela kursen, bra material och diskussioner. Bra information och hjälp, men också att få stöta och blöta idéer och funderingar runt att driva företag.
Deltagare, Ale

- I vår grupp har vi varit olika är långt gånga i våra egna processer, beroende på bransch och nisch. En del är redan startade, andra har en bit kvar till start. Det är väldigt positivt att kursledaren är insatt i alla de frågor som kommer upp och att han själv kan ställa relevanta frågor som berör just den specifika affärsidén som en deltagare kan ha. Under hela kursen har han visat intresse och insikt och har kunnat ställa fördjupande frågor, bland annat hur hållbara våra olika affärsidéer är.
Deltagare, Göteborg

- Det svåraste som jag upplever är att skaffa kunder. Det är jobbigt men nödvändigt att verkligen arbeta igenom vilka man vill nå ut till. Genom kursen har jag fått nya verktyg för att hitta kunder. Bland annat hur man kan använda sociala kanaler och nätverk för att skaffa kunder eller få kontakter att bearbeta.
Deltagare, Alingsås

- Kursen har haft ett jättebra upplägg. Den har varit heltäckande och gett mig förståelse i vad det innebär att driva ett företag. Bra kvalitet rakt igenom. Jag är jättenöjd. Bra nivå på de områden som har berörts. Det är bra att det är en grupp som har liknande ambitioner, det skapar bra stämning, uppmuntrande och positivt. Vi har stärkt varandra och kommer fortsätta träffas och utbyta kontakter. Många har gedigen erfarenhet inom sina områden och känner sig redo att satsa på egen hand.
Deltagare, Kungsbacka

Färgbox

Faktaruta – Starta Företag-kurs
Starta Företag-kursen kostar 995kr inkl moms. I priset ingår 7 kurstillfällen och individuell rådgivning samt kursdokumentation och arbetsmaterial. Anmälan ska vara gjord senast 2 veckor innan kursstart.
Kontakt och information: Maria Lindström, maria.lindstrom@businessregion.se

Starta Företag-kursen ger dig som deltagare oumbärlig affärskunskap för att du ska kunna starta och driva företag. Under sju kurstillfällen får du praktiska tips och vägledning vad det innebär att driva företag. Våra kursledare har stor kunskap och många års erfarenhet av att själva driva företag. Dessutom ingår två timmar individuell rådgivning i anslutning till avslutad kurs.

Det här går vi igenom under kursen:
• Lär känna dig själv och din idé
• Grundläggande ekonomisk förståelse
• Ditt affärserbjudande
• Vilka är dina rätta kunder?
• Säljprocessen
• Företagarens vardag
• Summering, finansiering och framtida planering

 

Tip a friend