Case: Höghöjdsutmaningar var rätt satsning

Att starta eget kan ta sig oanade höjder. Det vet Kristian och Madelene som sedan 2012 driver höghöjdsbaneanläggningen High Adventure, en drömsatsning som visat sig vara ett riktigt lyckosprång.
High Adventure - höghöjdsäventyr i Partille

High Adventure höghöjdsbaneanläggning ligger i fina naturomgivningar i Partille strax utanför Göteborg. De olika banorna bjuder på spännande utmaningar i tre olika svårighetsgrader. Vajrar, nät, rep och stockar är uppspända mellan höga träd och  bildar tre olika banor med totalt 45 utmaningar. År 2014, bara två år efter start, blev företaget utsett till Årets Uppstickare i Partille.  

Det var en gång …
För sex år sedan bestämde sig Kristian Gade Andersen och Madelene Svensson för att starta företag tillsammans. Vad de ville göra var inte riktigt klart men Kristian, som hade en bakgrund som snickare, ville byta yrke. Och Madelene hade läst färdigt sin universitetsutbildning inom turism. Gemensamt var också ett stort naturintresse. Tankarna gick kring någon form av aktivitetsgård eller naturupplevelse Och det var med de utgångspunkterna som idéerna sattes i rullning.

Citat

- Vi började med en starta eget-kurs och idag har vi en verksamhet som bär sig och vi har börjat att anställa personal. Det finns massor av hjälp att få om man vill starta eget. Kunskap, kontakter och en bra affärsplan har varit nyckeln till att det går bra för oss.

Avsändare

Kristian Gade

Viktigt med kunskap och kontakter
- Vi hade bott i Norrland under några år men bestämde oss för att bosätta oss i Göteborg, där Madelene kommer från. Så vi började med att anmäla oss till en starta eget-kurs i Business Region Göteborgs regi. Där fick vi göra en gedigen affärsplan utifrån en affärsidé, och vi fick nya, bra kontakter och började bygga vårt nätverk i Göteborg. Den kunskapen var guld värd när vi väl bestämde oss för vad vi ville göra, berättar Kristian.

Spritt koncept i Europa
Höghöjdsbanor är ett stort koncept ute i Europa, och Kristian och Madelene kom i kontakt med det för första gången i Danmark. Och det var då de insåg vilken bra affärsidé det var. Konceptet bygger på banor i olika höjd där man fastspänd i säkerhetslina tar sig fram i en bana där hinder och linbanor avlöser varandra. Ett koncept med fokus på aktivitet, naturupplevelse och samvaro.

Affärsidé med naturen i fokus
- Vi insåg att vi skulle kunna göra något bra av den här idén och det första vi gjorde var att leta skog för köp eller arrende. Vi ville skapa en naturupplevelse, en miljö där banorna smälter in i naturen. Det visade sig vara rätt svårt. Det tog nästan två år innan vi hittade rätt mark. Då hade jag påbörjat en utbildning till byggingenjör. Men det var verkligen bara att tuta och köra. Vi hade ju bestämt oss för det här, så när vi fick möjlighet att arrendera skogen så slog vi till. Och det var då vi insåg att vi faktiskt på riktigt skulle göra verklighet av vår idé. En härlig känsla, betonar Kristian.

God grund med genomtänkt affärsplan
Bygglov avlöstes av bygge av tre stycken banor på olika höjder och svårighetsnivåer, allt för att möta de olika kundgrupper, såsom företag, skolklasser och familjer. Madelene och Kristian byggde tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan under fyra månaders tid, tillsammans och med familjens hjälp.

- Vi fick bygglov i början av 2012 och köpte då ett färdigt aktiebolag. Vi hade då haft ganska lång tid på oss att jobba på vår affärsplan, så när vi väl fick arrendet på skogen så satte vi igång direkt. Vi hade väldigt nytta av att ha gjort en genomtänkt plan för vårt företag, för den sätter ju ramarna för vad vi ska göra. Det är ju viktigt att man lägger tid och energi på rätt saker och att man behåller fokus. Det blev lite mycket under en tid, med både plugg och jobb, men det var ju en begränsad period, så det gick bra, berättar Kristian.

Från inställd premiär till fem anställda
Allt gick dock inte på räls. Först blev det försening av beställd klätterutrustning och sedan, trots en godkänd besiktning helt utan anmärkning, uppstod försäkringsstrul och premiären fick ställas in. 

- Vi hade muntligt avtal med leverantören av utrustning, men det räckte ju inte långt när den blev försening. Och när banan väl var besiktigad så fick vi inte ta den försäkring som vi blivit lovade av bolaget. Så vi har lärt oss den hårda vägen att alltid ha papper och skriftliga avtal på allt. Det blev några hektiska veckor för oss att lösa allt, säger Kristian.

Premiären blev försenad men sedan dess rullar det på. Sakta men säkert har Kristian och Madelene byggt upp sin verksamhet.

- Vi anställde vår första medarbetare 2015. Nu står vi inför en säsong 2016 med fem anställda förutom oss själva. Ända sedan 2013 har verksamheten ökat väldigt mycket och spridit sig snabbt. Vi ser också att folk som är här gärna sprider sina upplevelser via sociala medier. Det är rätt roligt att sprida bilder på sig själv och kompisarna i höghöjdsbanor, ler Kristian.

Affärsutveckling i fokus
Sedan en tid finns det också möjlighet att boka konferenspaket för upp till åttio personer. En ombyggd ladugård tjänar som konferenslokal för både företag och större sällskap att komma på konferens, grilla och klättra.

- Största kundgruppen är företag och skolklasser på dagtid och privatpersoner på helgerna. Just nu jobbar vi mycket med att försöka öka beläggningen på vardagar under säsongen. Vi försöker att nätverka väldigt mycket, för det är genom kontakter som vi får många av våra kunder, betonar Kristian.

Erfarenhetsutbyte
Kristian och Madelene håller också föreläsningar runt om i Göteborgsområdet om High Adventure och om hur det är att starta eget och driva företag. Och det är härligt att få berätta sin egen historia.

- Det känns bra att dela med sig av både saker som gått bra och misstag man gjort. Nu går det så bra att vi funderar på om vi ska bygga nya banor för att kunna köra fler parallellt. Men det är nog ett beslut vi funderar på ett tag till. Vi får tänka vidare på hur vi bäst utvecklar verksamheten på lång sikt och på våra villkor. Sedan vi startade har det också startats fler banor i Sverige, så konceptet blir mer och mer populärt, betonar Kristian.

Framtidsdrömmar
- Nu när vi anställt fler har vi möjlighet att fokusera mer på företagets administrativa delar. Vi vill gärna känna att vi kommer vidare och utvecklas i vår verksamhet. Och det måste fortfarande finnas utrymme för drömmar, avslutar Kristian.

Färgbox

Det är enkelt att starta eget företag i Göteborgsregionen. Har du en affärsidé hjälper Business Region Göteborg dig att komma igång. Du kan bolla din idé med oss, vi ger dig goda råd och lotsar dig vidare till rätt kontakter.  

Är du nyfiken på vi har på gång så hittar du föreläsningar, workshops, kurser m m i vårt kalendarium.

 

Tip a friend