Marknadslyftet genväg till framgång för familjeföretaget

När Magnus Johansson och hans bröder tog över OAT Måleri var det ett företag med sju anställda och dålig ekonomi. Sedan en tid tillbaka deltar de i Business Region Göteborgs nya satsning Marknadslyftet – nu har man 40 anställda och 2017 är målet att omsätta 50 miljoner.
Marknadslyftet genväg till framgång för familjeföretaget

Många företag strävar efter tillväxt, och för att nå dit finns det flera vägar att gå. Det går att som företagare nöja sig med att växa i takt med marknaden och sköta det mesta på egen hand – eller så lägger man i en extra växel och gasar på för att nå stor tillväxt på kort tid.

Några som vet hur den resan kan gå till är OAT Måleri, ursprungligen ett familjeföretag som togs över av Magnus Johansson och hans två bröder 1999.

– Då var vi sju målare och hade dålig lönsamhet. I stort sett var vi beroende av en kund och vi hade problem med personalen. Kort sagt var det inget välmående företag vi tog över, säger Magnus Johansson, VD för OAT Måleri.

Hans roll blev att sköta bolagsdriften och under några år jobbades det hårt med att göra OAT Måleri till ett bättre bolag. Sakta men säkert började det gå bättre. Verksamheten breddades till att även innefatta sprutlackering och mindre köksrenoveringar. OAT Måleri gick med i tillväxtprogrammet Expedition Framåt hos Business Region Göteborg, Magnus Johansson gick ledarskapskurser och breddade sitt nätverk.

Citat

I dag växer OAT-gruppen så det knakar. I dagsläget har man 40 anställda och omsättningen stiger snabbt.

– Vi började få ett bra rykte, berättar Magnus. Vi kom i kontakt med bra människor och växte sakta men säkert. Samtidigt gjorde vi som många småföretagare gör, vi levde i nuet. Hade vi en bra orderbok tog den all vår tid och vi jobbade aldrig med framtiden. Vartannat år gick bra och vartannat mindre bra.

2010 bestämde sig därför OAT Måleri för att styra upp verksamheten. Styrelsen justerades och man tog in en extern ordförande. Bolaget strukturerades också om. 2012 bildades OAT-Gruppen, under vilken OAT Måleri är ett dotterbolag – och i dag är verksamheten en riktig framgångssaga. Sedan april 2016 har OAT-Gruppen varit en del av den nya satsningen Marknadslyftet, ett program inom Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt som syftar till att hjälpa företag att öka tillväxttakten.

Citat

För oss har Marknadslyftet varit perfekt. Generellt innebär det att man får en slags genväg, en tempohöjare, när du inte behöver uppfinna hjulet själv varje gång. Nu när vi har fått organisationen på plats så bestämmer vi själva hur stora vi ska bli. Det känns otroligt bra!

Avsändare

Magnus Johansson, vd OAT Gruppen.

– För oss passade det väldigt bra in i den fasen där vi befinner oss med företaget. Vi sitter och laddar för nästa steg. Vi ska lyfta oss och skala upp det hela en nivå till. Då är det också skönt att ha bra hjälp på vägen. För oss har Marknadslyftet varit perfekt. Framförallt är det viktigt att ha en bra partner att bolla med. Generellt innebär det att man får en slags genväg, en tempohöjare, när du inte behöver uppfinna hjulet själv varje gång, säger Magnus Johansson.

Inom ramen för Marknadslyftet har OAT-Gruppen bland annat fått stöd med att utveckla sin affärsidé och att hitta vägen mot tillväxt. Till sin hjälp har de haft affärsutvecklaren Sten Sundgren.

– Även om det här är första gången för oss, så är ju inte vi det första bolaget som vill växa. Men Sten som vi jobbar med har varit med i många sådana här resor och han är en samtalspartner som vet vad han pratar om. Han kan vara kritisk och berätta när vi tänker fel, och komma med förslag på hur man ska göra i stället.

I dag växer OAT-Gruppen så det knakar. I dagsläget har man 40 anställda och omsättningen stiger snabbt.

– Vår vision är att kunna omsätta 50 miljoner 2017, säger Magnus Johansson. Nu när vi har fått organisationen på plats så bestämmer vi själva hur stora vi ska bli. Det känns otroligt bra!

Färgbox

Mer inspiration för tillväxt hittar du på tillvaxtresan.se

 

Tip a friend