Bättre flyt med rätt affärskontakter

Att söka nya affärskontakter via en global databas kan vara lyckosamt. För Flowtech International blev det fullträff i Sydkorea genom Enterprise Europe Networks matchmakingverktyg EEN-match.
Bättre flyt med rätt affärskontakter

Flowtech International är specialiserat på mjukvara för beräkning av fartygs motstånd, framdrift och rörelser. Programmen används främst vid optimering av skrovformen och energibesparande bihang. Sprunget ur forskning på Chalmers, är det idag ett företag i en mycket nischad bransch på en global marknad.  

Kunderna finns främst bland fartygsvarv, universitet och designinstitut som utvecklar kommersiella fartyg. Och som aktör på en global marknad är utmaningarna många.

– Vi är ett litet företag, så det var bra att få effektiv hjälp med det första, viktiga steget att hitta rätt återförsäljare, säger Leif Broberg, vd för Flowtech International AB.

Viktigt med rätt kompetens lokalt

– De flesta av de länder vi jobbar med ligger långt borta, har en helt annan affärskultur än vad vi har i Sverige och det uppstår, inte minst, språkliga förbistringar. Därför är det extra viktigt att vi hittar rätt återförsäljare i länder som är strategiskt viktiga för oss. Och vi behövde förstärka vår marknad i Sydkorea, som är ett av de länder i världen där det byggs flest stora fartyg, betonar Leif Broberg.

Effektiv matchmaking sparar tid

När man väl etablerat kontakten lokalt i ett annat land kan själva processen att komma igång ta upp till ett år och kräver en hel del personella resurser, resor och tid.

– Vi är ett litet företag som måste vara noga med vad vi lägger tiden på, så det var väldigt bra att få effektiv hjälp med det första, viktiga steget att hitta rätt affärspartner, säger Leif Broberg.

Världens största affärsdatabas

Flowtech International deltar sedan flera år i tillväxtprogrammet Expedition Framåt på Business Region Göteborg. Det var också genom dem som företaget fick kontakt med Enterprise Europe Network.  
Och de hade försökt lite själva att leta reda på en partner i Sydkorea men utan resultat. Men via affärsdatabasen EEN-match blev det napp.

– Vi känner i princip till alla aktörer inom vår bransch i världen och vi har haft våra kunder i främst Asien ända sedan starten på 80-talet. Och vi kände faktiskt till IMT Marine som vi nu skrivit affärsavtal med. Men vi hade inte alls tänkt på det som en möjlig återförsäljare, så det blev ju en lyckoträff, avslutar Leif Broberg.

Tip a friend