Lyckas med ditt företags marknadsföring i sociala medier

Bild

85 procent, så många svenskar använder sociala medier dagligen. För dig som företagare är det en tydlig indikation på att dina kunder finns där. Att vara närvarande på sociala medier har stor potential att stärka ditt varumärke och öka försäljningen. Vi stöttar dig som företagare inom alla delar av din verksamhet. Här ger vi dig våra bästa tips för att lyckas med din marknadsföring i sociala medier.

7 tips för att lyckas med ditt företags marknadsföring i sociala medier

1. Definiera mål 

Vad är anledningen till att ditt företag är på sociala medier? Vill ni generera leads? Öka er varumärkeskännedom? Nå ut till en ny målgrupp? Att bygga varumärke över tid brukar anses vara den mest framgångsrika strategin. Genom att definiera specifika och mätbara mål kan ni inte bara rikta er insats utan även mäta er framgång. Kom ihåg att målen kan se olika ut beroende på vilken social kanal ni väljer att satsa på. 

2. Lär känna målgruppen

För att du ska lyckas i sociala medier är det A och O att förstå och lära känna er målgrupp. Vilka kanaler befinner de sig på? Vad har de för intressen? Vilka frågor vill de ha svar på? Vad har de för beteenden? Fundera över hur ni kan bli relevanta och skapa värde som verkligen resonerar med er publik. Ett tips är att använda statistik och data från befintliga kanaler och externa källor, exempelvis Svenskarna och internet

3. Sätt upp en strategi

Bygg upp en genomtänkt sociala medier-strategi baserad på kartläggningen av er målgrupp, era affärsmål och ert varumärke. Tänk på att använda rätt tonalitet och grafiskt material för att passa varje kanals unika dynamik. Använd flera olika format som bilder, video, karuseller, undersökningar, artiklar med mera. 

4. Skapa engagerande innehåll

Innehållet är kärnan i er närvaro. Skapa material som inte bara fångar era följares uppmärksamhet utan även inspirerar, underhåller eller bidrar med ny kunskap. Här har ni en chans att vara riktigt kreativa och anpassa ert innehåll efter era följares förväntningar och önskemål. Ett tips är också att jämföra era inlägg med konkurrenternas. Fortsätt med det som går bra och vice versa. 

5. Aktiv interaktion / Don't post and ghost

Det är viktigt att inte bara vara en avsändare. Visa att ni är intresserade och vill skapa en relation till er målgrupp. Svara på kommentarer, ställ frågor och interagera med era följare. Det kommer skapa en starkare koppling och lojalitet från era följare. Och algoritmerna gillar interaktion. 

6. Använd annonsering strategiskt

Organisk räckvidd i all ära, men det räcker inte på någon plattform idag om du inte är en fantastisk innehållsskapare. Avsätt budget och komplettera den med strategisk annonsering. Boosta viktigt innehåll och använd målgruppsinriktning för att maximera annonsens effektivitet. Gör ni kampanjer är sociala medier en utmärkt del av mediemixen. 

7. Planera och analysera

Sätt av tid och resurser för att planera och analysera. Skapa en innehållskalender för olika kanaler som håller er närvaro konsekvent och strukturerad. Analysera regelbundet för att identifiera vad som fungerar och var det finns utrymme till förbättring. Använd all den kunskap ni samlar på er för att optimera er strategi över tid. 

Genom att följa dessa steg skapar du en stadig grund för din fortsatta närvaro på sociala medier. 
Lycka till med din marknadsföring!

En person vid en dator på ett kontor

Vill du ha mer tips om hur du lyckas med marknadsföring i sociala medier? 

Är du i startgroparna? Vi har massa information om hur man kommer igång med sitt företag. Läs mer om att starta företag

Vill du få inspiration och se hur vi arbetar med marknadsföring på sociala medier? Följ oss på LinkedIn

Vi håller i flera inspirerande seminarier och workshops. Kika in vår kalender för att hitta något som passar dig. Kolla in kalendern