120 000 nya jobb till 2035
Det är målet med Göteborgs Stads Näringslivsstrategiska program. Ett program som syftar till att Göteborgs Stad ska skapa bästa förutsättningar för företagande i Göteborg. Och hur ligger vi till med målet? Vi är mer än halvvägs där. Mellan åren 2016 – 2023 har 65 500 fler jobb etablerats i Göteborg.
Strategiska områden
Det näringslivsstrategiska programmet genomförs i två-åriga handlingsplaner med prioriterade aktiviteter som stärker vår position på kort sikt. För att Göteborgs Stad ska nå sina mål krävs ett strategiskt arbete inom alla sex områden som programmet fokuserar på: Kompetensförsörjning, Attraktionskraft, Infrastruktur och tillgänglighet, Markberedskap och fysisk planering, Företagsklimat samt Innovationskraft.
Stormöte om utmaningar och möjligheter
En gång per år arrangeras ett stormöte för att ge en uppdatering kring hur arbetet löper på. Drygt 130 företagare träffas med tjänstepersoner, politiker och studenter, för att prata utmaningar och möjligheter för näringslivet kopplat till sex strategiskt prioriterade områden.
Och den 7 april är det dags. Det blir samtal kring frågor som kommer att ha betydelse för nästa handlingsplan som ska gälla 2026 – 2027. Roligt och viktigt är att den politiska uppslutningen i år är stor - i princip hela kommunstyrelsen och totalt över 40 personer.
Alla företag som kommer att delta på Stormötet har rekryterats av bland andra Västsvenska Handelskammaren som är referensorganisation för arbetet med Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program.
Christina Heikel är näringspolitisk expert på Handelskammaren och är en av de som ansvarar för att borden under Stormötet ska fyllas av företagare som vill diskutera möjligheter och utmaningar för företagandet i Göteborg. Av de områden som kommer att diskuteras så är intresset störst kring kompetensförsörjning. Så här säger Christina om programmets och stormötets relevans i förhållande till de utmaningar vi ser kopplat till just kompetensförsörjning:
– Det är otroligt viktigt att vi kan säkerställa tillgång på kompetens och att Göteborg är en attraktiv arbetsmarknad också internationellt. Handelskammaren ser en stor styrka i att vi samverkar kring gemensamma målsättningar så som stärkt samarbete mellan skola och näringsliv, utbildningar som möter arbetsmarknadens behov och att entreprenörskapet integreras, säger Christina Heikel.
– Kompetensförsörjningen börjar i skolan, varför vi brinner starkt också för att fler elever ska lyckas med att bli behöriga till gymnasiet – något vi vill trycka särskilt på inför strategin framåt.
Företagsklimatet är ett av de viktigaste områderna för Göteborgs Stad
Även Christina Riksén, som är näringslivspolitisk rådgivare på Svenskt näringsliv, har en stor roll i att rekrytera företag till Stormötet. Företagsklimat är ju en alltid lika delikat fråga och som dessutom ligger svenskt näringsliv varmt om hjärtat. Det är också ett av de viktigaste strategiska områdena i det näringslivsstrategiska programmet.
– Ett gynnsamt företagsklimat skapar arbetstillfällen, tillväxt och skatteintäkter som stärker vår gemensamma välfärd. För att uppnå detta krävs en öppen och konstruktiv dialog. Att lyssna på stadens företagare är avgörande för att Göteborg ska kunna växa och utvecklas, säger Christina Riksén.
– Från politiken och förvaltningens sida börjar det med ledarskapet. Det är viktigt att förståelsen för företagens behov genomsyrar hela organisationen. Att samtliga medarbetare som möter företagen i sin vardag förstår företagens betydelse för stadens utveckling. Finns förståelsen avspeglas det i regeltillämpningen och bemötandet av näringslivet och bidrar till att skapa långsiktiga spelregler.
– Det är också viktigt att företagen engagerar sig och aktivt bidrar till ett öppet samtal där brister påpekas men också det som fungerar bra lyfts fram, och kan vara vägledande i kommunens pågående näringslivsarbete. Ett bra företagsklimat bygger på samverkan och ett gemensamt ansvar från samtliga berörda parter, säger Christina.

Vad vill vi se mer av framöver?
Pia Areblad jobbar på Business Region Göteborg och är ansvarig för Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program sedan starten 2016. Inför stormötet frågade vi vad hon önskar se i kommande handlingsplan?
– För många år sedan hade Västra Götalandsregionen i sin kulturplan ett mål att öka försprånget som ledande kulturregion i Europa. Jag tyckte alltid det var en kaxig och lite rolig sentens. Göteborg har ett försprång på många områden men det kräver en hel del för att behålla detta försprång, säger Pia.
Vi behöver till exempel få en stark och dramatisk vändning av företagsklimatet till det bättre.Privat önskar jag en innerstad som myllrar av folk, som kan ta sig fram lätt, cykla, metrobussar etc. Det vore fantastiskt!