Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Innovationslabb

Vill du som företagare stärka din innovationsförmåga och skapa förändring tillsammans med andra? Har du identifierat en samhällsutmaning som berör din bransch? På Business Region Göteborgs innovationslabb får du inte bara nya insikter – du blir också en del av lösningen på framtidens stora frågor, samtidigt som du skapar nya affärsmöjligheter. Våra innovationslabb fokuserar på specifika samhällsutmaningar och strävar efter att skapa värde för samhälle och näringsliv.

Vad är ett innovationslabb?

Vi tror att innovation uppstår när människor möts och idéer krockar.

På våra innovationslabb sammanför vi därför personer med olika bakgrund, kompetenser och roller. Tillsammans kartlägger och löser de en samhällsutmaning för att i slutändan skapa nya företag, produkter, tjänster och jobb. Varje innovationslabb ska vara till nytta för alla som medverkar och för samhället i stort. Det är när olika perspektiv blandas som de mest spännande lösningarna och idéerna föds. 

Vi kallar det för 360-graderstänkande!

Två personer deltar i ett Innovationslabb

Varför ska jag delta i ett innovationslabb?

  • Du skapar nya innovativa tjänster och produkter
  • Du hittar nya affärsmöjligheter tillsammans med andra
  • Du får möjlighet att skapa cirkulära affärsmodeller
  • Du stärker din egen innovationsförmåga
  • Du får stöd att ta idéerna vidare
  • Du får nya kontakter och ett större nätverk

Är du intresserad eller har en idé  till ett innovationslabb?

Skicka intresseanmälan
Azadeh Kazem

"Företag fyller en nyckelfunktion i samhällets hållbara tillväxt och välfärd. Genom att vara med på innovationslabb maximeras deras förmåga att skapa produkter och tjänster med högt och unikt kundvärde och minskad resursförbrukning.”

- Azadeh Kazemi, projektledare för Innovationslabbet

Nätverkandet är bra för kreativiteten – att få träffa andra som jag inte skulle ha träffat normalt, mötas kring frågeställningar, stöta och blöta nya tankegångar med andra och växa tillsammans.
- Nomi Szpiro Eriksen, projektledare, Kulturakademin

Målgrupp för innovationslabben

Innovationslabben riktar sig företag och organisationer som har en idé som grundar sig i en samhällsutmaning inom en specifik bransch. 

Under varje innovationslabb är deltagare från följande målgrupper med:

  • Kulturella och kreativa branscher
  • Staden
  • Små och medelstora företag
  • Experter (från universitet eller forskningsinstitut)
  • Användare/behovsägare/kunder
Jag är intresserad eller har en idé till ett innovationslabb

Så funkar ett Innovationslabb:

Vi arbetar utifrån en etablerad modell för designarbete som gör att du kan känna dig trygg genom hela processen.

  1. Utforska behov: Vi börjar med att utifrån samhällsutmaningar bredda och fördjupa förståelsen för användarnas upplevelser och behov. Det är viktigt att lägga tid på den här fasen, annars finns risken att vi löser ett problem som inte finns och utvecklar något som ingen behöver.
  2. Analysera: Vi gör en strukturerad analys av materialet från föregående fas. Det är en fördel om olika intressenter arbetar tillsammans. Insikterna ligger sedan till grund för det fortsatta arbetets inriktning. Resultatet här kan också bli att behoven behöver utforskas mer.
  3. Idégenerera: Med avstamp i analysresultatet tar vi fram idéer för möjliga lösningar. Även här vinner man mycket på om personer som på olika sätt berörs av frågeställningen är med och bidrar med just sina perspektiv.
  4. Utveckla och testa: Vi testar en eller flera idéer upprepade gånger mot slutanvändarna. Detta görs i form av en prototyp (en utvecklad idé som är en förenkling av den tänkta slutliga lösningen). Målet i varje testomgång är att få snabb feedback för att kunna göra om och testa på nytt.
  5. Implementera och sprida: Det finns ett växande behov av att även genomföra lösningen som en del i våra innovationslabb. En viktig förutsättning för detta är att vi redan i ett tidigt stadium har med de som ansvarar för beslut och genomförande. Samtidigt är det ofta svårt att veta vilka dessa personer är i början av arbetet. Därför utforskar vi just nu nya sätt att skapa involvering löpande under processen.
Information om våra innovationslabb:

Det är kostnadsfritt att delta. Ett specifikt företag kan inte själva efterfråga ett innovationslabb, men det kan göras på branschnivå eller för att adressera en samhällsutmaning.

Varje innovationslabb svarar upp mot ett eller flera av de globala hållbarhetsmålen. 

Antal labb per år: 1-2

Resultat: Cirka 80 nya innovationer har skapats i form av nya tjänster, produkter eller affärsmodeller. 

Exempel på utmaningar som det har labbats kring: Matsvinn, smarta framtida boenden, hållbart liv mellan husen, tillgänglighet samt cirkulära ytor och delningstjänster. 

Några av våra samarbetspartners: Rise, Göteborg & Co, HDK, Chalmers, Handelshögskolan, Drivhuset, Västra Götalandsregionen, Almi, Yesbox, Fastighetsägarna, Sveriges Arkitekter Västra Götaland och flera olika förvaltningar inom Göteborgs Stad.
 

intresse

Har du en idé eller vill delta i ett innovationslabb?

Frågor om innovationslabbet? Kontakta Azadeh.