
Hållbarhet – en affärsmöjlighet
Hållbarhet handlar inte bara om att göra något bra för klimatet. Det är också en affärskritisk fråga och en konkurrensfördel. Förväntningarna på att företag arbetar hållbart blir allt högre från kunder och leverantörer. Därför finns det många skäl till att ha ett tydligt hållbarhetsperspektiv i företagets affär och erbjudande.
Vad är ett hållbart företag?
Ett hållbart företag arbetar med både lönsamhet, miljöhänsyn och sociala aspekter integrerat i alla delar av verksamheten. Det kan handla om att välja miljövänliga transporter, uppmuntra medarbetarna att åka kollektivt, att jobba med cirkulära affärsmodeller, att uppmuntra medarbetarna att ta sig till och från jobbet med kollektivtrafik samt att försäkra medarbetarna om goda arbetsförhållanden. Viktigaste är att engagera sig, prioritera och ta ansvar utifrån den egna verksamheten och de förutsättningar man har.


Jobba mer lönsamt med hållbarhet
Vill ni börja jobba mer hållbart eller behöver ni utveckla företagets hållbarhetsarbete? Var ska ni börja och vad är viktigast att tänka på? Workshopen Hållbarhetshjulet hjälper er att identifiera vad just ni behöver göra och hur ni kan jobba smartare genom konkreta insatser.
Starta ett hållbart företag
När du startar ett nytt företag är det många val att göra och beslut som måste tas. Det är då som det är allra enklast att börja hållbarhetsarbetet – att väva in det in i sin affärsmodell från första början. Behöver du hjälp att komma igång?

7 tips för att arbeta hållbart
- Minska er energianvändning genom att byta till bra belysning och investera långsiktigt i t.ex. elfordon, energieffektiva maskiner och solpaneler.
- Välj ekologiskt, närproducerat och minska matsvinn.
- Välj hållbara transporter exempelvis tåg och försök göra inköp så lokalt som möjligt.
- Välj bra kvalitet – hur kan produkter enklast repareras och åldras?
- Förankra hållbarhetsarbetet internt och utbilda dina medarbetare. Exempelvis kan ni gå vår workshopserie Hållbarhetshjulet
- Berätta om vad ni gör och varför för att inspirera andra och för att få kunder att välja just er.
- Skriv en miljöpolicy, mät och följ upp.
