Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Wireless Charging - Trådlös laddning av taxibilar

Göteborg ligger i framkant när det gäller hållbar mobilitet. Sedan 2022 pågår ett unikt pilotprojekt där en flotta av eldrivna taxibilar testar trådlös laddning i verklig trafikmiljö. Projektet är en del av Gothenburg Green City Zone, där staden tillsammans med näringsliv och akademi utvecklar och testar lösningar för en helt utsläppsfri transportsektor i verklig stadsmiljö.

Om projektet Wireless Charging

På Lindholmen, vid Sahlgrenska sjukhuset och utanför Svenska Mässan Gothia Towers finns laddplatser för taxi där laddplattor är integrerade i asfalten. För närvarande är 18 taxibilar utrustade med teknik för induktiv laddning.

När bilarna parkeras över en laddplatta startar laddningen automatiskt efter förarens godkännande. Positioneringen har kamerastöd för att förenkla placeringen över plattan. Inga kablar, kort eller appar behövs. 

  • Laddeffekt på cirka 40 kW
  • Inga störande ovanmark-installationer eller kablar vid laddplatsen
  • Under laddningen kan föraren bekvämt sitta kvar i bilen med värme, kyla och infotainment på
  • När nästa kund anländer är det bara att köra vidare och laddsessionen avslutas automatiskt

Resultatet blir en smidig och användarvänlig laddning, särskilt anpassad för kommersiella fordonsflottor. 

Erfarenheter efter tre års drift

Användningen av fordonen och laddtekniken följs upp kontinuerligt under projekttiden. Det är många frågor som ska besvaras: Hur fungerar tekniken i praktiken? Hur åldras batterierna? Hur upplever förarna systemet? Hur ofta och hur länge laddar varje bil? Hur fungerar betalsystemet? Hur god är tillförlitligheten? Var behövs laddinfrastruktur? Uppstår oförutsedda problem?

Efter tre år har de totalt 20 taxibilarna som varit i drift kört mer än 4,3 miljoner kilometer. Erfarenheterna visar att:

  • Trådlös laddning stod för i snitt 13,5 procent av energibehovet – en andel som kan öka med fler laddplatser
  • Driftssäkerheten har varit mycket hög, med över 99 procents tillgänglighet i laddstationerna
  • Förarna framhåller framför allt bekvämligheten men också vikten av att laddstationerna är rätt placerade i förhållande till körmönster och kundflöden.
Wireless Charging of taxicars

Varför är projektet viktigt för Göteborg?

Taxitrafiken är en viktig del av stadens mobilitet, inte minst för skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor. Genom elektrifiering minskar utsläppen samtidigt som tillgängligheten för alla grupper i samhället bibehålls.
Trådlös laddning öppnar också för framtida självkörande fordon, där automatiserade laddlösningar blir centrala.

Pilotprojektet har varit framgångsrikt och testperioden förlängs med ytterligare drygt två år till 2027. Så kan projektgruppen fortsätta att följa och utveckla användningen av tekniken för både taxiverksamhet och hållbar stadsutveckling. Förlängningen öppnar även upp för samverkan med ytterligare parter och användare av tekniken.

Drönarfoto över centrala göteborg

Samarbetspartners, Wireless Charging

I projektet är vi flera samarbetspartners som tillsammans tagit fram lösningen.

Business Region Göteborg koordinerar projektet och samordnar inom ramen för Gothenburg Green City Zone.
Cabonline är taxibolaget vars förare kör testbilarna och är viktiga kunskapskällor i uppföljningsarbetet.
Göteborg Energi var samarbetspart i projektet de första tre åren och är fortsatt elleverantör.
InductEV tillverkar, äger och driftar laddplattorna.
Vattenfall InCharge bidrar med betalsystemet.
Volvo Cars står för bilarna som alla är helelektriska XC40 Recharge. 

En del av Gothenburg Green City Zone

Detta projekt är en del av Gothenburg Green City Zone. Gothenburg Green City Zone är ett aktörsdrivet samverkansinitiativ där vi testar framtidens transportsystem – ny teknik i både fordon och infrastruktur- med målet utsläppsfria transporter 2030.

Läs mer om Gothenburg Green City Zone

Har du en fråga eller vill bli kontaktad?

Frågor om projektet?