Nu laddar Björkö Skeppshandel för framtiden
På Björkö Skeppshandel i Skarvikshamnen håller syskonen Annika och William öppet året om med en filosofi som bygger på samarbete. Här finns allt från drivmedel till fiskeutrustning, kläder och leksaker. Nu tar de nästa steg, med en laddstolpe för framtidens båtliv.
En båt lägger till vid kajen i Skarvikshamnen på Björkö, och en kvinna kliver i land för att fylla tanken från en av pumparna. Sommarsäsongen har inte börjat än, men sjömacken håller öppet året om. Vid kajen ligger den låga grå byggnaden där Björkö Skeppshandel huserar. På hyllorna i butiken blandas fiskedrag med godis och flytvästar med skruv. Man kan hämta paket, handla ett par byxor, hitta reservdelar till båten– eller bara ta en kopp kaffe och prata bort en stund.
Ett nav i skärgården – året runt
Syskonen Annika Alexandersson och William Nääs driver skeppshandeln, och äger den tillsammans med sina föräldrar. Byggnaden i Skarvikshamnen har stått där sedan 1957, men historien går längre tillbaka. Redan på 1920-talet bildade fiskarna på ön en gemensam strandkassa för att säkra tillgången på framför allt drivmedel.
– Vår farfarsfar var med och grundade den första föreningen. Jag tror att det här med att vara entreprenör ligger i vårt DNA. Alla yrkesfiskare är ju egna företagare, säger Annika.
När yrkesfiskarna så småningom blev färre anpassade sig skeppshandeln till en ny verklighet. Sortimentet breddades, men kärnan är densamma: att täcka de behov som annars riskerar att lämnas obesvarade i ett litet samhälle.

Att driva butik på en ö är inget man gör för att bli rik. Vintern är lång och omsättningen ojämn, men den sommartrafik som drivmedelsförsäljningen för med sig gör det möjligt att hålla öppet året om. Passagen mellan Björkö och Hälsö är vältrafikerad under båtsäsongen.
– Vi har öppet alla dagar året om, utom på julafton. Inflödet under sommaren gör att vi klarar minusmånaderna. Men vi försöker hålla priserna rimliga, på samma nivåer som inne i stan. Vi är som en servicebutik, men vi vill inte ta ut såna höga priser. Det är inte så vi vill jobba, säger Annika.
För Jan Svensson, besöks- och näringslivschef i Öckerö kommun, är det självklart att Björkö Skeppshandel spelar en avgörande roll:
– Det är ett nav, en samlingspunkt. Om man tittar på södra skärgården så är det många verksamheter som stänger på vintern, men här är det mycket som har öppet året om. Det betyder oerhört mycket för både besökare och boende på Björkö och öarna runt omkring.
Företagarandan är en stark tradition i skärgården, menar Jan Svensson.
– Fiskekulturen lever kvar, där man var tvungen att samarbeta för att överleva ute till havs. Man är så medveten om att alla måste hjälpa till och dra när det blåser. Sammanhållningen är stark här ute på öarna.
Från bensin till batteri: nästa steg för skeppshandeln
Våren 2025 tar skeppshandeln ännu ett kliv in i framtiden. Med stöd från Klimatklivet installerar de en ny laddstolpe, anpassad för både elbilar och eldrivna båtar. Idén föddes ur både nyfikenhet och ett konkret behov.
– Det var rätt läge. Vi visste att det är många med elbil som parkerar här på ön. Och det är bara en tidsfråga innan fler båtar går på el. Vi ville vara först på bollen, säger William.
Installationen vid Björkö Skeppshandel är något av ett pilotprojekt: ett fristående privat initiativ, i en miljö som kan vara tuff mot tekniken. Men laddstolpen är byggd för att tåla saltstänk och västkustvindar. Elektrikern Janne Bengtsson, själv Björköbo, har sett till att inget lämnats åt slumpen. Den levererar tillräcklig effekt för att snabbladda både bilar och eldrivna båtar.

För skeppshandeln är laddstolpen inte bara en ny tjänst – den är också ett sätt att utvecklas i takt med samhället.
– Folk börjar välja sina besöksmål utifrån var man kan ladda. Det här gör att vi kan fortsätta vara en självklar punkt på kartan, säger Annika.
Framtiden är alltid lite osäker i skärgården. Men på Björkö löser man det mesta själv – ett hål i kajen för elledningar, en ny bränslepump, en laddstolpe. För syskonen handlar verksamheten inte bara om att sälja varor, utan om att fylla en funktion i samhället på ön.
– Vi driver det här med hjärtat, säger Annika. Det låter kanske som en klyscha, men vi tycker verkligen att det är roligt.
William nickar:
– Att driva skeppshandeln är mer en livsstil än ett jobb. Och vi hade aldrig klarat det utan vårt härliga gäng medarbetare Tim, Åsa och Tony. Men det är inte bara vi som håller affären levande – det är hela bygden. När någon kommer in med en idé eller behöver hjälp försöker vi alltid lösa det. Det är nog det som gör att vi fortfarande finns kvar.
Filosofin genomsyrar allt från det breda sortimentet till hur de prissätter. Det ska vara rimligt, tillgängligt och framför allt: relevant. När de valde att investera i en laddstolpe var det inte bara för att följa utvecklingen – det var för att de såg ett behov hos sina kunder, och för att det ligger i linje med deras grundsyn.
– Vi säljer inte livsmedel, för det finns på ICA. Vi säljer inte mjukglass, för det finns i Glassboa. Vi vill komplettera, inte konkurrera, säger William. Ska man få ett samhälle att fungera så måste man samarbeta.
Samverkan för framtiden båtliv
Business Region Göteborg arbetar aktivt för att Göteborgsregionen ska ställa om till ett elektrifierat transportsystem. Ett viktigt steg i denna omställning är elektrifieringen av båtlivet, vilket sker i samverkan med en rad aktörer i Sverige och Norge inom ramen för projektet go:LEIF. Projektet syftar till att skapa förutsättningar för ett laddstråk för elbåtar i fritidsbåtshamnar mellan Göteborg och Strömstad, in i Oslofjorden och vidare söderut på andra sidan Skagerack till norska Agder. Målet är att bidra till den gröna omställningen genom elektrifiering, smart teknologi och hållbara affärsmodeller.
– Björkö Skeppshandels investering har varit mycket spännande att följa tillsammans och blir en viktig laddpunkt och bidrag till utbyggnaden av laddinfrastrukturen för elbåtar. Vi från go:LEIF välkomnar fler liknande initiativ framöver i våra vatten och där det krävs både mod och nyfikenhet att ta steget i ett nytt teknikskifte, vilket de är bevis på, säger Madeleine Lilja, projektledare för go:LEIF
Laddstolpen på Björkö möjliggör snabbladdning av både elbilar och fritidsbåtar och är ett av få privata initiativ i denna riktning. Anläggningen är finansierad till 70 procent genom Klimatklivet. Den tas i drift i maj 2025 och utgör ett viktigt tillskott i Västkustens växande laddinfrastruktur för fritidsbåtar, liksom i Göteborgsregionens omställning till ett elektrifierat transportsystem.
Fakta om elbåtsladdningsprojektet go:LEIF
- Go:LEIF är ett Svensk-norskt samarbetsprojekt
- Ska skapa förutsättningar för ett laddstråk för elbåtar i fritidsbåtshamnar mellan Göteborg och Strömstad, in i Oslofjorden och vidare söderut på andra sidan Skagerack till norska Agder.
- Projektets mål är att bidra till den gröna omställningen genom elektrifiering, smart teknologi och hållbara affärsmodeller.
- Projekttid: 2023-03-01 – 2025-12-31
- Medfinansiärer: ÖKS Interreg – Europeiska Unionen Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrack- och insatsområdet Grön Omställning, samt Västra Götalandsregionen.
- Projektparter: Agder Fylkeskommune, Arendal kommune, Business Region Göteborg, Föreningen Lydløs, Fyrbodals kommunalförbund, Grefab, Göteborgsregionen, Innovatum Sciencepark, LEVA, Lysekils kommun, RISE och USN Universitetet Sørøst Norge.