Bilarna gör Göteborg till en stad för kodare

Fordonstillverkarna i Göteborg har blivit fler, men även kretsen tjänsteleverantörer växer. Inom uppkopplade fordon är kretsen imponerande. Företaget Smart Eye har passerat 1 miljon uppkopplade personbilar – och WirelessCar 10 miljoner.

Idag finns över 100 000 elbilar från Polestar ute på vägarna i 27 länder. De behöver inte vara uppkopplade för att fungera. Men om du som förare ska kunna njuta av all service du har vant dig vid krävs att bilen är online.

– Om vi är nere någon timme i något land så får vi höra det direkt av kunderna, säger Dennis Nobelius, Chief Operating Officer, Polestar.

Ett dubbelriktat svärd för biltillverkarna? Nej, det finns bara en väg framåt. Mjukvaran som servar bilen ser Polestar som det viktigaste konkurrensmedlet framåt.

– Det är där vi försöker hitta vår edge. Där kommer differentieringar att ske, säger Dennis Nobelius.

Mycket av nyttan och bekvämligheten sköts i molnet. Som första biltillverkare i världen valde Polestar att basera sitt infotainment-system helt på Googles Android-OS för bilar. Det innebär en sömlös övergång mellan mobiltelefonen och bilen, och att bilen kommunicerar tvåvägs på samma sätt som telefonen. Navigering och röststyrning funkar likadant.

Servar många bilmärken

Göteborgsbaserade WirelessCar bygger lösningar för uppkopplade fordon från Polestar och Volvo Cars, men också Volkswagen-märkena VW, Audi, Seat och Skoda, samt exempelvis Mercedes, Subaru och Nissan. Genom e-Call-tjänster kan föraren, eller bilen, beställa hjälp med punktering eller ringa ambulans. Stulna bilar kan spåras och bilen kan göras oanvändbar på distans.

– Vi sysslar bara med mjukvara, utanför bilen, i molnet. Även med fjärrtjänster som att starta värmare, låsa upp bilen och öppna bakluckan. Vi gör alltså inte bilen i sig smartare, men förbättrar den som arbetsrum och vardagsrum, säger Niklas Florén, vd på WirelessCar.

– Uppkoppling av bilar har gått från att vara hype till något som bara finns, som förväntas. Ett anständighetskrav.

Nästan alla nya bilar är uppkopplade, och 100 procent av alla elbilar, bedömer Niklas Florén. Typiskt bjuder biltillverkarna – hans kunder – på uppkoppling de första åren, och försöker sen få sina kunder, bilköparna, att prenumerera. Men inte alla. Polestar vill behålla sina bilar uppkopplade för själva upplevelsen, för att uppdateringar blir billigare och säkerheten bättre. Polestar 2 har uppdaterats 15 gånger via molnet sen de första levererades 2020.

Detta driver leverantörernas tillväxt. WirelessCar startade 1999 och personalstyrkan har vuxit till 650 personer i Göteborg, 35 olika nationaliteter och nästan bara ingenjörer. Kompetensbristen inom tech är samtidigt en utmaning, och företaget försöker vara aktivt.

– Vi har tagit in nästan femtio nyutexaminerade backend-utvecklare genom vårt traineeprogram Rising stars de senaste två åren och driver också forumet Talent Tech summit där vi samlar intressenter för att främja kompetensförsörjningen i regionen, säger Niklas Florén.

Nyckeln in är att utveckla mjukvara ihop

Trots att bolaget ägs av Volkswagen och Volvo Group räknas de som en liten spelare internationellt. Tier1-levernatörer som Bosch och Harman Automotive har hundratusentals anställda. Nyckeln in för de mindre ligger i att få jobba djupare direkt med biltillverkarna, precis som Tier1-ledet. I Göteborg finns den möjligheten. WirelessCar har till exempel nyligen tagit fram en digital körjournal för dem som kör Polestar i tjänsten.

Smart Eye är ett annat snabbväxande göteborgsföretag, som levererar AI-baserade verktyg för att övervaka hur föraren mår genom att läsa av huvud- och ögonrörelser. De jobbar tätt med Polestar och är i världstoppen inom sitt område, enligt Dennis Nobelius. Smart Eyes system ska sitta som standard i kommande Polestar 3.

Men det finns fler i Göteborg: Volvo Cars-ägda Zenseact tar fram koncernens teknik för autonom körning, Carmenta visar var ambulanser finns och Here levererar kartor där förarens integritet sätts i centrum. Plus naturligtvis 5G-operatören Telia och telekomgiganten Ericsson. För att nämna några.

– Jag var just på workshop inom det vi kallar Telematics Valley som samlade ungefär 70 personer. Det man slås av är bredden av aktörer inom det digitala inom fordon. Alla är inte från Göteborg, men det är intressant för alla att vara här, säger Joel Görsch, etableringsrådgivare på Business Region Göteborg.

Starkt ekosystem lockar talanger

Staden spelar en allt viktigare roll i utvecklingen av avancerad fordonsteknik, menar han, och får medhåll av Polestars Dennis Nobelius. Här möts telekom, automotive och AI på ett geografiskt mycket koncentrerat sätt. Det är lätt att sätta ihop samarbeten och träffas.

– Vi gick med i MobilityXLab förra året. Där har du startups som kan interagera med sex-sju partner och göra projekt ihop med oss. Vi jobbar med en som har unik kompetens kopplat till styrning. Om det tar sig kan vi koppla ihop en större struktur kring dem, säger Dennis Nobelius.

– Vi har även startat en större samlad kraft inom tillämpad AI genom AI Sweden, med säte i Göteborg, en satsning som omfattar sju hubbar i Sverige.

Att globala leverantörer som Nvidia och Luminar numera finns på plats i Göteborg gör inte saken sämre. Nvidia gör inte bara speldatorer, utan även centraldatorn i Polestar 3 och Volvo EX90, och Luminar levererar LiDAR-tekniken. Talanger börjar också hitta hit. Polestar har just rekryterat sin Head of Software från Tyskland.

– Vi har ett ekosystem som bara blir starkare och starkare. Generellt är vi duktiga på uppkoppling och på bilar. Fyra-fem platser i världen har det här breda kunnandet inom automotive, och Göteborg är en av dessa, säger Dennis Nobelius.

– Det vi behöver bli bättre på är mjukvara. Vi har en hyfsat stor talangpool, men här behöver vi bli ännu bättre. Sen är vi faktiskt duktigare än andra på att samarbeta tvärfunktionellt.

Årets viktigast forum för uppkoppling av bilar är konferensen VECS, som i år äger rum 23-24 maj på Svenska Mässan.

Kontakt

Bild på Joel Görsch
Joel Görsch
Etableringsrådgivare
Kontakta mig om: Fordonsindustri, Miljöteknik