Därför lyckas vissa företag växa
Vad är det som gör att vissa företag lyckas växa hållbart över tid, medan andra fastnar? Genom åtta avgörande nycklar visar den forskningsbaserade modellen Tillväxthjulet vad som särskiljer framgångsrika företag. I Tillväxtprogrammet används modellen som ett praktiskt verktyg för att ge företag rätt förutsättningar för att växa hållbart och konkurrenskraftigt över tid.
Forskning möter verklighet
Tillväxthjulet bygger på omfattande forskning om tillväxt i små och medelstora företag. Det är en modell som identifierar återkommande mönster och framgångsfaktorer hos företag som utvecklas långsiktigt och lönsamt. Genom att kombinera teori och praktik fungerar den som en guide i Tillväxtprogrammet, där varje företags utvecklingsresa anpassas efter nuläge och behov.
Tre centrala perspektiv utgör grunden i Tillväxthjulet: Människa, Koncept och Utveckling. Inom dessa ryms åtta nyckelområden – från ledarskap och team till strategi, kundrelationer och företagets erbjudande.
– När vi analyserade cirka 200 tillväxtanalyser som genomfördes mellan 2017 och 2023 såg vi att företag generellt presterar bra inom perspektiven Koncept och Utveckling, men har större utmaningar inom perspektivet Människa. Genom att göra en tillväxtanalys som utgår från Tillväxthjulet hjälper vi företagen att se potentialen och sin verksamhet i ett sammanhang. På så vis kan vi identifiera vilka delar som behöver utvecklas för att de ska kunna växa, förklarar Dejan Djurkovski, chef för Tillväxtprogrammet.
Från nuläge till riktad insats
Tillväxthjulet används i den djupgående Tillväxtanalys som genomförs vid inträdet i Tillväxtprogrammet. Analysen ger en tydlig bild av företagets nuvarande situation och ligger till grund för att formulera en strategi framåt. Det gör modellen till ett praktiskt verktyg i mötet mellan företagsrådgivare, expertkonsulter och företagen själva.
– Tillväxtanalysen skapar en gemensam bild av nuläget – vid återrapporteringen ger vi rekommendationer över prioriterade områden att börja arbeta med. I dialogen med företagen tar en handlingsplan form och vi ser var styrkorna finns, var det behöver jobbas mer – och framför allt, var det finns störst potential att växa, säger Karin Öberg, företagsrådgivare i Tillväxtprogrammet.
Varje medlemsföretag får konkreta förslag på vilka områden som bör prioriteras för att nå sina mål. Därefter matchas företaget med relevanta expertkonsulter som fokuserar på just de delar som gör störst skillnad – i en takt som passar företagets förutsättningar.
– Det handlar inte om att göra allt samtidigt, utan om att fokusera på rätt saker i rätt ordning. Där blir Tillväxthjulet ovärderligt, menar Dejan Djurkovski.
Genom modellen kan Tillväxtprogrammet erbjuda ett systematiskt och samtidigt flexibelt stöd – för företagen innebär det en konkret vägledning i form av rätt beslut, kloka prioriteringar och hållbar utveckling.
Vill du veta mer om hur ditt företag kan bli en del av Tillväxtprogrammet?
Kontakta någon av våra företagsrådgivare eller kika in på vår sida om Tillväxtprogrammet
Kontakt
Så är Tillväxthjulet uppbyggt
Tillväxthjulet bygger på forskning om vad som faktiskt särskiljer företag som lyckas växa och utvecklas över tid. Modellen kombinerar teori och praktik, och ligger till grund för hur Tillväxtprogrammet stöttar företag i sin tillväxtresa. Modellen består av tre delar som tillsammans speglar olika dimensioner av ett företags utveckling:
- Människa handlar om ledarskap, team, vision och värderingar.
- Koncept fokuserar på affärsmodell, erbjudande, marknad och organisation.
- Utveckling omfattar mål, strategi och förmågan att genomföra och växa.
De tre perspektiven konkretiseras i åtta nyckelområden – de faktorer som bevisligen är gemensamma för företag som lyckas skapa långsiktig tillväxt:
1. Organisation – hur beslut fattas, hur ansvar fördelas och hur strukturen stödjer affären.
2. Mål och strategi – vart företaget ska och hur det ska komma dit.
3. Ledarskap – att skapa förutsättningar för engagemang och utveckling.
4. Tillväxtteam – att sätta samman rätt kompetens och personligheter.
5. Kärnkompetens – vad företaget är bäst på och vad som kan outsourcas.
6. Vision och värderingar – kompass för kultur och riktning.
7. Kund och erbjudande – att paketera och kommunicera affärsvärdet.
8. Marknadsföring – att nå ut och skapa förväntningar som stämmer.