Det finns ingen motsättning i att följa lagen och att ge god service
"Det handlar om att vara modig och använda sunt förnuft!" Så sa Annelie Silvander, avdelningschef på räddningstjänsten Storgöteborg, när medarbetare och chefer från Göteborgs Stad träffades på Mötesplats Företagsklimat för att djupdyka i kommunikationens betydelse för att skapa goda relationer med företag och ge bästa möjliga stöd.
God service och lagkrav – så går det hand i hand
Det är den tredje månaden av Göteborgs Stads gemensamma satsning Staden och företagarna. Ett fortbildningsarbete som vänder sig till alla medarbetare och chefer i staden, som möter företag i sitt arbete, och ska göra oss bättre på att förstå, samarbeta med och stötta framför allt mindre företag i Göteborg.
I oktober lanserades "45 minuter om Göteborgs näringsliv" – ett digitalt utbildningspass om företagarnas vardag och utmaningar men också om deras roll för kommunens ekonomi, utveckling och attraktionskraft.
Och i november var det fullt hus på nyutvecklade Mötesplats Företagsklimat med föreläsning och praktiska övningar för att förbättra kommunikationen, både internt i staden och externt med företagen.
Pernilla Blom, processledare för stadens arbetsgrupp för att förbättra företagsklimatet, berättar om läget just nu.
– Det känns väldigt bra! Jag märker av en ny energi i företagsklimatsfrågorna. Det finns en förståelse och en vilja, från både ledning och medarbetare, att vara med i det här förändringsarbetet. Det märker vi bland annat genom att många har gått utbildningen ”45 minuter om Göteborgs näringsliv”. Det är redan en bra bit över 500 personer på så pass kort tid. Och feedbacken är positiv. Man tycker om formatet, att det är en bra blandning mellan fakta, frågor och företagscase, säger Pernilla Blom.
Det är intressant att få höra företagares perspektiv från Göteborg. Det finns mycket man inte känner till, men som man sedan blir stolt över när man ser hur Göteborgs Stad främjar företagande. Det gör också mitt arbete så mycket mer värdefullt, att se resultatet av något jag själv har fått vara med och bidra till.
Fokus på service och bemötande
För snart en månad sedan arrangerades Mötesplats Företagsklimat med fokus på service (vad vi gör för någon annan) och bemötande (hur vi kommunicerar när vi utför våra arbetsuppgifter). Emilia Lindhe jobbar som utvecklingsledare på Inköps- och upphandlingsförvaltningen och har varit med och utvecklat Mötesplats företagsklimat.
– Jag tar med mig mycket från Mötesplats Företagsklimat. Flera av stadens förvaltningar delar samma utmaningar, och genom att lära av varandra stärker vi samarbetet både internt och i kontakten med företag, säger Emilia Lindhe.
– Jag gjorde en intern undersökning om hur medarbetarna på min förvaltning hade upplevt dagen. På en nöjdhetsskala från 1 – 5 blev snittet på 4,2. Alla sa att de fått ökad medvetenhet om hur viktigt det är med service och bemötande. Det var också väldigt uppskattat med de konkreta verktyg som till exempel LIX, checklistor och skrivtips för tydligare och mer positiv kommunikation med företag, som delades under mötet.
Vi har ett momentum
Pernilla Blom ser fram emot att fortsätta utveckla arbetet med kommunikation, ledarskap och knäckfrågor av olika slag.
– Det som händer närmast är vi ska genomföra en pilotworkshop med Stadsmiljöförvaltningen och Business Region Göteborg. Vi kommer jobba med de övningar vi fick med oss efter Mötesplats Företagsklimat. Det blir väldigt konkret arbete, som till exempel hur vi svarar på frågor, hur våra mejlmallar ser ut, återkoppling via telefonsamtal eller mejl. Det handlar om att säkerställa kommunikationen till slutkund.
– Parallellt kommer vi göra djupintervjuer med flera chefer i Stadens bolag och förvaltningar för att ta reda på deras behov av stöd i sitt ledarskap för ett bättre ledarskapasklimat. Vi vill att man ska lyfta frågor som: vad man ska tänka på vid ny rekrytering av personal, hur man kan jobba med förändringledning och hur man involverar medarbetarna i verksamhetsutvecklingen, säger Pernilla Blom.
Utveckling är en kontaktsport, vi behöver mötas för att utvecklas.
Ledarforum för stadens direktörer och vd:ar
Den 12 december genomförs Ledarforum för stadens förvaltningsdirektörer och bolagschefer. Temat för dagen är näringslivsfrågor från rapporten Göteborg borgar för tillväxt. Även "Staden och företagarna" kommer diskuteras.
– Här har vi ett guldläge. Näringslivet och företagsklimatet går hand i hand och det är så viktigt att detta lyfts på högsta nivå i Staden, säger Pernilla Blom.
– Det har varit en intensiv men väldigt bra höst och jag är jätte glad att vårt arbete tas emot så positivt. Nu vill vi att effekten ska visa sig i de företagsklimatmätningarna som vi tittar på varje år. Göteborg har ett tufft utgångsläge. Men det är också viktigt att inte stirra sig blind på enbart två mätningar. Det görs så mycket för att förbättra förutsättningarna för företagen i Göteborg, som inte alltid syns.
- Till våren tillsätts två företagskoordinatorer som kommer underlätta kontakten med staden för företag.
- Inköps- och upphandlingsförvaltningen har nyligen tagit fram två guider om hur företag kan bli leverantörer till Göteborgs Stad
- Stadsbyggnadsförvaltningen har sedan ett och ett halvt år sedan en särskild koordinator för frågor om förmöten kring uteserveringar. Något som ökat ordentligt under hösten. Förmöten innebär att en handläggare från Stadsbyggnadsförvaltningen och en markupplåtare från Stadsmiljöförvaltningen träffar krögare på plats för att diskutera just den krögarens specifika uteservering.
– Och så fick vi ju nyligen en härlig nyhet att Göteborg utsetts till Sveriges trevligaste plats! Rankningen Talent City Index bygger på intervjuer med 3700 yrkesinriktade svenskar under 50 år, den grupp som är mest flyttbenägna. Det ska vi vara stolta över, avslutar Pernilla Blom.
Här kan du läsa mer om hur Göteborgs Stad jobbar för att förbättra företagsklimatet