Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Företagsklimatet drastiskt försämrat i Göteborg

Göteborgs Stad tappar rejält i betyg från sina företagare. Det framgår av årets Insiktsmätning. Ökade kötider för att få bygglov är huvudförklaringen. Hela Göteborgsregionens betyg går också ner. Sju av kommunerna backade och fem höjde sitt omdöme jämfört med i fjol.

Personer från stormötet och näringslivsdagen 2025
Företagare, politker och handläggare möttes nyligen på det årliga stormötet.

När svaren från företagen 2024 summeras sjunker Göteborgs Stad från index 71 till 65 i årets insiktsmätning – en kontinuerlig uppföljning som görs av den kommunala servicen i landet. Alla företag som haft ärenden hos kommunen får svara på enkäten. Sveriges kommuner och regioner, SKR, klassar nöjd-kund-index på minst 70 som ett godkänt betyg. Dit når alltså inte Göteborg.

Företagarna i Göteborg var framför allt missnöjda med effektiviteten inom bygglovshanteringen.

– Vi på stadsbyggnadsförvaltningen är självklart inte nöjda med vårt resultat för 2024. I dag får du vänta i två månader innan ditt bygglovsärende börjar handläggas. Vi anpassade verksamheten under lågkonjunkturen, men inflödet av ärenden minskade inte som vi förutspått och köerna växte, säger Henrik Kant, stadsbyggnadsdirektör på Göteborgs Stad.

Byggloven i Göteborg tar för lång tid

–  Vi arbetar nu för att få ner kötiden. Bland annat har vi tillsatt vakanta tjänster och vi kommer också rekrytera fler för att få ner kötiderna. Vi ser samtidigt över våra arbetssätt.

Samtidigt ökar betyget något när det gäller övriga ärenden som följs upp i den nationella rankningen: miljö och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. I Göteborg hanteras allt detta av miljöförvaltningen som bland annat har infört e-tjänster för serveringstillstånd.

– På miljöförvaltningen har vi jobbat mycket med att förenkla och förtydliga informationen, och hur vi kommunicerar med företagen, för att bättre möta deras förväntningar. Vi har också ökat vår transparens och effektiviserat handläggningsprocessen vilket lett till kortare handläggningstider av framför allt de fasta serveringstillstånd, säger Maria Jacobsson, direktör på miljöförvaltningen. 

Extra insats för att höja effektiviteten

Göteborg får generellt bra omdömen när det gäller hur företagen bemöts, enligt insiktsmätningen.

– Men det räcker inte. Vi måste hantera ärenden effektivt. Det har företagen rätt att kräva, även i en stor kommun. Miljöförvaltningen visar att det går att vända utvecklingen. Jag förväntar mig en liknande förbättring även inom bygglovshantering framåt, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

För att öka effektiviteten har Business Region Göteborg och berörda förvaltningar därför startat en tvåårig satsning kallad "Staden och företagarna". Målet är att ge medarbetare i Göteborgs Stad djupare insikt i företagens betydelse för staden. Insatsen ska lägga en stabilare grund för ett bättre företagsklimat långsiktigt och pågår under 2025 och 2026. 

Satsningen Staden och företagarna syftar till att:

  • öka effektiviteten
  • engagera chefer i ännu högre utsträckning
  • utbilda medarbetare om de små och medelstora företagens betydelse
  • samverka tätare med de mindre företagen
  • förbättra kommunikation och bemötande ytterligare

– I höstas undersökte vi läget och insåg att kunskapen om näringslivets betydelse varierar i de berörda förvaltningarna, och att näringslivsfrågor hanteras olika. Det duger inte. Vi behöver höja kunskapsnivån generellt. De här insatserna ska leda ett företagsklimat på stabilt godkänd nivå igen. Göteborg ska vara en stad där företag känner sig viktiga och välkomna. Det är oerhört viktigt, säger Patrik Andersson.

På grund av Göteborgs Stads försämrade resultat ökar avståndet igen till Stockholm och Malmö i kampen om bäst företagsklimat bland storstäderna.

Partille får toppbetyg för sitt företagsklimat

Hela regionens resultat sjunker också. Totalt sett når alla kommuner ett godkänt resultat i årets insiktmätning, förutom Göteborg, Kungsbacka och Kungälv. Sju av GR-kommunerna backade medan fem höjde sitt omdöme jämfört med i fjol.

Partille höjde sig allra mest, hela tio steg, till index 81 – ett mycket fint omdöme från kommunens företagare.

– Otroligt fint jobb av medarbetarna i Partille kommun. De har satsat mycket på ett bra bemötande och god kommunikation till företagen. Texterna är rakare och enklare, och negativa beslut har ofta meddelats muntligt i förväg. På så sätt bjuder man ju in till en dialog så att företagen har möjlighet att ställa frågor och förstå beslutet. Det här sättet att jobba kommer att vara centralt i vår egen insats "Staden och företagarna", säger Patrik Andersson.

Läs mer här om hur Göteborgs Stad arbetar för att göra det lättare för företag

Insikt 2024: Nöjd kundindex (NKI) i historisk jämförelse

Kommun 2014 2022 2023 2024 ny definition av NKI Jmfr 2023 Jmfr 2014
Ale 

63

73

70

72

+2

+9

Alingsås

62

72

71

70

-1

+8

Göteborg

67

71

71

65

-6

-2

Härryda

65

74

74

76

+2

+11

Kungsbacka

63

70

67

64

-3

+1

Kungälv

58

69

72

68

-4

+10

Lerum

61

76

70

76

+6

+15

Lilla Edet

68

81

76

78

+2

+10

Mölndal 

66

80

81

76

-5

+10

Partille

71

75

71

81

+10

+10

Stenungsund 

64

73

74

71

-3

+7

Tjörn

60

*

*

*

*

*

Öckerö

70

68

76

70

-6

0

GR

66

71

71

67

-4

+1

Sverige

68

75

75

74

-1

+6

Stockholm

70

76

72

74

+2

+4

Malmö

67

73

74

72

-2

+5

*Svarsdata saknas            

Mer om Insikt 2024

  • Insikt 2024 är den tolfte undersökningen som SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) genomför över hela landet. Syftet är att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
  • Från och med 2024 omfattar det officiella sammanslagna NKI-resultatet endast fyra myndighetsområden: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Det sänker Sverige-snittet med 0,6 NKI-enheter.
  • Tidigare ingick även brandskydd och markupplåtelser. Dessa två områden redovisas nu separat i mätningen och ingår inte i NKI-index.
  • Alla företag som har haft ärenden hos kommunen får i en enkät besvara frågor om kommunens service vad gäller – information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
  • I mätningen för 2024 har 2 474 företagare i Göteborgsregionen gett sina synpunkter på den kommunala servicen, 20 procent färre svar än året innan.

Kontakt

Pernilla Blom
Processledare
Kontakta mig om: Företagsklimat, Kompetensförsörjning, Kompetens
Bild på Pernilla Blom