Härryda toppar igen när företagarna bedömer företagsklimatet
Företagsklimatet i Göteborgsregionen ligger kvar på oförändrad nivå jämfört med i fjol. Det framgår av Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning där regionen landar på godkända omdömet 3,3 – i princip samma nivå som övriga storstadsregioner. Företagarna i Härryda är mest nöjda, följt av Partille och Mölndal.
Den 20 maj presenterades Svenskt Näringsliv sin enkätundersökning om det lokala företagsklimatet i landet 2025. I Göteborgsregionen har 1458 företagare svarat på enkäten.
I topp bland regionens 13 kommuner hamnar Härryda som får det sammanfattande omdömet 4,0 för sitt företagsklimat. Högst omdöme i Sverige får Vårgårda, för sjunde året i rad. Vårgårda får omdömet 4,8. Skalan sträcker sig från 1 till 6, där 1 definieras som dåligt och 6 som utmärkt.
Sex av Göteborgs-kommunerna fick höjt betyg och sju sänkte sig i år, men förflyttningarna är små. Ale ökade mest medan Lilla Edet och Tjörn backade mest. Omdömet för Göteborgs stad landar oförändrat på 3,1. Med hänsyn taget till folkmängd blir det samlade omdömet för Göteborgsregionens 13 kommuner 3,3 – strax under det svenska genomsnittet på 3,4.
– Majoriteten av kommunerna i Göteborgsregionen får ett gott betyg av sina företagare i årets mätning. Några ökar något medan andra backar, men den övergripande bilden visar på stabilitet i regionen. Kommuner som Härryda och Partille får fortsatt höga betyg av företagen medan kommuner som Alingsås och Göteborg har svårare att vinna företagarnas förtroende fullt ut, säger Rudolf Antoni, regionchef för Svenskt Näringsliv i Västra Götaland.
Företagarnas sammanfattade omdöme om företagsklimatet
Kommun | Omdöme 2025 | Jämfört med 2024 |
Härryda | 4,1 | 4,2 |
Partille | 3,9 | 3,9 |
Öckerö | 3,8 | 3,9 |
Kungsbacka | 3,6 | 3,8 |
Mölndal | 3,9 | 3,8 |
Ale | 3,8 | 3,7 |
Stenungsund | 3,6 | 3,6 |
Lerum | 3,6 | 3,5 |
Tjörn | 3,2 | 3,5 |
Lilla Edet | 3,2 | 3,5 |
Kungälv | 3,2 | 3,3 |
Göteborg | 3,1 | 3,1 |
Alingsås | 3,2 | 3,1 |
Göteborgsregionen | 3,3 | 3,4 |
Ett gott företagsklimat i kommunen är viktigt för att främja tillväxten och där hänger mycket på ledarskapet, såväl hos politiken som i de kommunala förvaltningarna, understryker Rudolf Antoni.
– Man måste både säga och visa att man tycker företagen är viktiga och att företagsklimatet är prioriterat.
Tvåårig satsning för att öka dialogen och effektiviteten
För att öka effektiviteten och förbättra närheten till företagen har Business Region Göteborg dragit i gång en tvåårig satsning med berörda förvaltningar inom Göteborgs Stad kallat ”Staden och företagarna”.
– Vi är inte nöjda utan arbetar nu än mer på djupet, tillsammans med förvaltningarna. Vi engagerar chefer och medarbetare mer grundligt för att de tillsammans ska hitta sätt att jobba tydligare, enklare och snabbare, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.
Miljöförvaltningen deltar i satsningen, och har under senaste året också gjort framsteg när det gäller dialog, handläggning och resultat.
– Jag skulle säga att vi genomför en kulturförflyttning i vårt ledarskap för att stärka företagsklimatet i Göteborg, där vi ständigt ställer oss frågan: Hur påverkar detta företagen? säger Angelica Winter, chef för livsmedelskontroll och tillstånd på Göteborgs Stads miljöförvaltning.
– Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling, stötta medarbetare att hitta lösningar och visa att vi vill skapa goda förutsättningar för företag.
Mängden dialoger mellan företagare och förvaltningarnas handläggare och chefer har också ökat.
Inköp och upphandling har deltagit i företagslotsarnas aktiviteter ute hos företagarföreningarna under vintern. Genom Mötesplats Stadsutveckling har exploatörer, investerare och andra intresserade sen ett år tillbaka fått flera chanser att träffa direktörer och planerare från Exploaterings- och Stadbyggnadsförvaltningen för att diskutera och enkelt kunna ge sina inspel.
Sen tre år tillbaka genomförs också årligen en omfattande besöksdag där politiker och tjänstepersoner besöker över hundra företag i Göteborgs alla stadsdelar.
– Att mötas på ett rakt och enkelt sätt är oerhört värdefullt. Helst ute i företagarnas vardag. När människor träffas fysiskt kan vi se resultat, att något faktiskt förändras, säger Patrik Andersson.
Storstäderna landar nästa lika i omdöme
Målet för företagsklimatet är att Göteborgsregionen ska ha bäst företagsklimat bland Sveriges storstadsregioner. I Svenskt Näringslivs enkät nås inte det målet i år, men skillnaden krymper eftersom övriga storstadsregioner backar.
Göteborgsregionen landar på samma nivå som Stockholmsregionen (3,3) med Malmöregionen bara snäppet över (3,4). Jämför man bara storstadskommunerna landar Stockholm (3,2) ett snäpp över Göteborg och Malmö (båda 3,1).
Läs om hur Göteborgs stad arbetar för att göra det lättare för företag.