Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Hobbyprojekt som blev en premiumutmanare

Genom att lyssna på sina kunder och bygga vidare på det som fungerar har CustomWood gått från en pandemisysselsättning till att ta upp kampen med etablerade premiumvarumärken. Läs om resan från idé till succé. 

AndreasWenander-CustomWood
Andreas Wenander startade CustomWood under pandemin som ett hobbyprojekt.

I verkstaden i den gamla margarinfabriken vid Ejdergatan sprider sig en angenäm doft av nyskuret trä. Från taket hänger lampor i figursågad ek och vid arbetsbordet monteras, packas och betsas det flitigt. Det som först ser litet ut visar sig vara en lokal på 650 kvadratmeter som speglar en inspirerande företagsresa. 

– Allt började som ett pandemiprojekt i min lilla hemmaverkstad. Det blev ett drinkunderlägg med ”Utby” utskuret, som jag tänkte att jag kunde imponera på min fru med, skrattar Andreas Wenander.  

När hans fru föreslog att han skulle prova att sälja underläggen på Facebook blev responsen enorm. 

På ett dygn trillade det in beställningar för över 10 000 kronor, och snart ville folk ha andra motiv och storlekar på underläggen. Senare samma år föddes CustomWood, och Andreas blev egen företagare på heltid. 

Lyhördhet som strategi 

I takt med att beställningarna blev fler, växte Andreas ur källaren och flyttade in i gamla Pellerins margarinfabrik där han anställde sin första medarbetare – Ibrahim. 

–  Jag hade hört att det skulle vara dyrt och svårt att anställa. Men det blev en perfekt match. Ibrahim fick sitt första riktiga jobb i Sverige och jag fick välbehövlig hjälp och en jättemotiverad medarbetare. 

Sedan dess har teamet vuxit med i snitt en medarbetare i halvåret. I dag är de tolv anställda, varav många fått chansen att börja om eller ta klivet in i arbetslivet. Anderas berättar att den snabba tillväxten beror på ett beslut som togs efter att företagets första julrush hade lagt sig.  

– När den hysteriska orderingången på underlägg hade klingat av lite insåg jag att jag behövde komplettera med en produkt med högre marginal. En premiumprodukt. Det var då jag fick idén om lokalproducerade lampor, säger Andreas. 

I början gick det trögt, men när Andreas insåg att den som ska köpa lampa för några tusen genomgår en helt annan köpprocess, än den som spontanköper underlägg, lossnade det. Med en ny marknadsföringsstrategi trillade ordrarna in och sortimentet växte i takt med att kunderna efterfrågade nya modeller, storlekar och färger. 

– Vi gör allt på beställning, det är väldigt effektivt för då behöver vi inte ha stora lager. Vi kan jobba med det vi vet funkar och så kommer produktutvecklingen mer eller mindre av sig själv i takt med kundernas önskemål, förklarar Andreas.

Tillväxtresan fortsätter 

Fem år efter att Andreas skar ut sitt första drinkunderlägg har CustomWood tagit sig in i finrummen, både hos privatpersoner och företagskunder. De har showrooms och butiker på fina adresser i både Göteborg och Stockholm och har precis utökat sortimentet med massiva ekmöbler.  

– Vi vill säga ja till alla idéer som marknaden kommer med, och jag tänker att jag ska bli ”trälampskillen” även i andra länder, säger Andreas med en blinkning.  

Och han menar allvar, så till den grad att han börjat känna växtvärken smyga sig på. Därför har han gått med i Business Region Göteborgs Tillväxtprogram för att få stöttning och inspiration. 

– När vi växer så här snabbt kommer det nya utmaningar. Genom att bolla med någon som gjort en liknande resa tror jag att mina idéer kan bli ännu lite bättre och mer effektiva, menar Andreas. 

Att gå från kontorsråtta till egen företagare innebär stora förändringar, men Andreas har aldrig tvivlat på om han gjorde rätt val. 

– Många tror att det är riskfyllt och dyrt att starta eget, men jag har aldrig varit en mer närvarande pappa än jag är nu. Ekonomiskt har jag inte heller gett upp något. Vi har inga lån och inga investerare utan kör enligt principen sälja, spara, köpa. 

Andreas knep för smart tillväxt. 

  1. Våga testa. Fastna inte i planeringsfasen eller jaga perfektion du aldrig kommer uppnå. Prova idéer på kvällar och helger och våga testa. Allt går att lära sig om man tar det i små steg.  

  2. Bygg riskfritt. Det behövs inte alltid investerare och dyra banklån. Finansiera tillväxten genom att konsekvent sälja, spara och investera. 

  3. Lyssna på marknaden. Hitta lösningar utifrån vad kunderna efterfrågar och komplettera sortimentet smart. Vilka produkter ger höga marginaler och har en stadig efterfrågan? 

Mer att upptäcka