Internationella klädjätten Uniqlo öppnar butik i Göteborg
Den 23 april öppnar den japanska klädåterförsäljaren Uniqlo sin första butik i Göteborg. Etableringen är resultatet av en flera år lång dialog med bland annat Business Region Göteborg. – Vi är väldigt glada över att Uniqlo är här och välkomnar dem verkligen till Göteborg, säger Helen Bairu, etableringsrådgivare retail på Business Region Göteborg.
Den japanska klädåterförsäljaren Uniqlo är näst störst i branschen i hela världen. För tre år sedan öppnade de sin första butik i Sverige och Stockholm. Därefter har ytterligare en butik tillkommit i Mall of Scandinavia i Solna. Göteborgsbutiken blir den tredje i Sverige och fjärde i Skandinavien.
– För att utveckla vår verksamhet i Sverige är det är ett naturligt steg att öppna vår tredje butik i en så pulserande och dynamisk stad som Göteborg. Göteborgarna är kända för sin fördomsfrihet och sitt innovativa sätt att tänka – det tror vi kommer att passa bra med vår LifeWear-filosofi, säger Nikolina Johnston, COO Scandinavia, Uniqlo Europe.
LifeWear-konceptet är kläder som är designade för att förbättra alla människors vardag.
– Våra svenska kunder har redan omfamnat vår funktionella och bekväma LifeWear genom våra butiker i Stockholm och vår onlinebutik. För oss bygger framgång på en god förståelse för de lokala kunderna och att erbjuda dem meningsfulla lösningar för sin dagliga livsstil genom våra kläder, säger Nikolina Johnston.
När Uniqlos första Sverigebutik öppnade i Stockholm 2016 var den ett resultat av samtal som startade under återförsäljar- och fastighetsmässan Mapic i Frankrike 2016. I samtalen var även Business Region Göteborg med.
– En etablering i Sverige har flera fördelar, bland annat finns det konsumenter med goda inkomster här och därmed finns en stark köpkraft. För region och stad har en etablering särskild betydelse då det skapas nya sysselsättningstillfällen, säger Helen Bairu, etableringsrådgivare retail på Business Region Göteborg.
Efter att Uniqlos andra butik öppnat i Stockholm skiftade fokus till att etablera sig i Göteborg. Att hitta en bra lokal i cityläge hade högsta prioritet.
- I ett tidigt skede, hjälpte vi bland annat till med rådgivning och information kring lokalisering, de olika citylägena och dess karaktär samt hjälp med att peka ut vilka fastighetsägare de kunde kontakta. Det landade i lokalen i Fredsstan hos Vasakronan som de även hyr av i Stockholm, säger Helen Bairu.
Fredsstan är ett område som ska vara en plats för shopping, mat och människor i rörelse. Fredsgatan är det starka shoppingstråket medan tvärgatorna ska erbjuda lite mindre butiker och restauranger.
– Fredsgatan är pulsådern i stråket och det är där de starkaste varumärkena vill etablera sig. Att Uniqlo väljer att öppna sin butik där är jättebra både för oss, Fredsstan och Göteborg. Vi behöver ha nya butiker och en mix av internationella och lokala entreprenörer. Det gör att stan blir intressant och att den är värd ett besök – både av dem som bor här och av turister. Det stärker också framtida etableringar och gör att andra företag vill komma hit, säger Kristina Pettersson Post, regionchef på Vasakronan.
Business Region Göteborg har en bred palett av tjänster med många kontakter och kan skräddarsy information utefter det aktuella företagets behov.
– Vi har stöttat och försökt vara Uniqlos högra hand på plats och har svarat på frågor som uppkommit under resans gång, till exempel kring rekrytering. Vi finns till för att facilitera under etableringsprocessen, säger Helen Bairu.
I den här typen av processer hjälper Business Region Göteborg även till med att beskriva hur branschen ser ut, vilket beteende konsumenterna har, hur mycket en göteborgare spenderar, vilka konkurrenter som finns och övrig demografisk statistik.– Vi förmedlar kunskap och rätt kontakter. Vi har också kunnat bekräfta den information som Uniqlo snappat upp om att göteborgarna har ett stort hållbarhetstänk.
Helen Bairu på Business Region Göteborg.
Inför öppningen har Uniqlo arbetat tätt ihop med Textilhögskolan i Borås för att tillsammans skapa The Upcycling Project. I första delen av samarbetet presenteras studenternas projekt i butiken. Spillmaterial och föremål från Uniqlos återvinningsprogram har använts för att på ett kreativt sätt ge nytt liv till feltillverkade plagg.
– Uniqlo delar skolans värderingar och engagemang för en hållbar utveckling av textilindustrin. Med den här utställningen vill Uniqlo lära sig av studenternas innovativa perspektiv, inspirera konsumenter till att återanvända, återvinna och ”upcycla” samt öka medvetenheten kring ett cirkulärt tillvägagångssätt för mode, säger Nikolina Johnston.
Därutöver samarbetar Uniqlo även med det Göteborgsbaserade möbelföretaget Modly Studios.
– För att göra skillnad strävar vi efter att växa och blomstra med de samhällen där vi verkar. Därför samarbetar vi alltid med lokala varumärken. Modly Studios är nästa generationens möbelföretag som har en innovativ och kundcentrerad inställning med fokus på detaljer. Det passar verkligen ihop med Uniqlos LifeWear-filosofi om hållbara, kvalitativa och ändamålsenliga kläder. Som en del av samarbetet kommer Uniqlo att visa upp ett urval av Modly Studios bord i butiken, säger Nikolina Johnston.
För Helen Bairu på Business Region Göteborg är Uniqlo en personlig favorit.
– Svenskar och göteborgare är väldigt beresta. Vi känner igen varumärken från våra resor och har kanske handlat från dem. Det här är ett sådant varumärke. Då är det också många som vill ha det på hemmaplan. Vi är väldigt glada över att Uniqlo är här och välkomnar dem verkligen till Göteborg, säger hon.