Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Uppdrag: att förändra fordonsindustrin

I en byggnad på Norra Älvstranden i Göteborg kraftsamlar i tysthet en djärv ny aktör inom kommersiella fordonsindustrin. Coretura, ett teknikdrivet företag bildat av branschjättarna Volvo och Daimler, siktar på att omvandla den globala lastbilsmarknaden.

Johan Lundén, VD för Coretura, ett joint venture mellan Daimler och Volvo som lanserades i Göteborg i juni 2025. Foto: Coretura
Johan Lundén, VD för Coretura, ett joint venture mellan Daimler och Volvo som lanserades i Göteborg i juni 2025. Foto: Coretura

I takt med att kommersiella fordon blir mer digitala och mjukvarudrivna har joint venture-bolaget uppdraget att bygga en standardiserad mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett dedikerat operativsystem för kommersiella fordon. Målet är att lansera sina första produkter i fordon i slutet av decenniet.

Både Volvos och Daimlers kompletta lastbilssortiment ska utnyttja Coreturas plattform, så insatserna är höga. Det är över 600 000 lastbilar årligen, nästan hälften av den globala marknaden. Men Coreturas ambitioner sträcker sig längre än så.

– Detta gäller inte bara Volvo och Daimler. Det gäller alla leverantörer. Vi strävar efter att sätta en ny standard för den kommersiella fordonsindustrin, säger Johan Lundén, VD på Coretura.

Coretura lanserades i mitten av juni och har redan vuxit till ett team på cirka 70 personer av 14 nationaliteter. Och planen är att fortsätta växa. År 2030 räknar företaget med att skala upp till 400–500 anställda.

Coretura rekryterar aktivt både lokalt och internationellt. Och inte bara från fordonsindustrin, utan även från andra branscher, för att ge nya perspektiv på programvaruutveckling, datahantering, cybersäkerhet och utnyttjande av AI.

– Vi strävar efter en mycket icke-hierarkisk organisation. Vi vill ge människor möjlighet att fatta sina egna beslut och undvika komplex styrning, säger Johan Lundén.

Göteborg - ett utmärkt val

Innan lanseringen övervägde joint venture-bolaget en mängd olika platser för sin bas. Göteborg, ett framväxande teknikcentrum och Sveriges fordonshuvudstad, var ett alternativ som övertygade.

– Vi tittade på många regioner. Göteborg utmärkte sig genom en stark balans av faktorer: tillgång på talang, ekosystemets styrka, kostnader och affärsförhållanden. Och naturligtvis hjälpte närheten till en av våra grundare, säger Johan Lundén.

Under sommaren flyttade företaget in i ett kontor på Lindholmen Innovation District. Området är ett viktigt nav för Sveriges teknik- och mobilitetssektor och hem för cirka 400 företag och organisationer. Det ligger också bara några kilometer från Volvokoncernens globala huvudkontor och campus.

– Lindholmen passade naturligt. Vi njuter redan av att vara i närheten av många andra likasinnade företag som är verksamma inom mjukvara, uppkoppling och fordonsindustrin, säger han.

Förutom att fortsätta bygga teamet planerar Coretura att samarbeta med andra företag för att skala upp sin påverkan. Strategiska partnerskap kommer att vara avgörande.

– Omfattningen av vad vi gör är enorm, långt bortom vad ett team på 400–500 personer skulle kunna uppnå ensamt. Så vi behöver samarbeta med utvalda aktörer. Och vilka vi samarbetar med kommer att forma omfattningen och inriktningen av vårt arbete, säger Johan Lundén.

Fakta om Göteborgsregionen

  • År 2023 investerade företag i Västra Götalands län 58,6 miljarder kronor i forskning och utveckling, vilket är mer än någon annanstans i Sverige.
  • Ingenjörer och IT-arkitekter/systemutvecklare är de två vanligaste yrkena i Göteborgsregionen.
  • Fordons- och mobilitetssektorn sysselsätter över 50 000 personer i regionen.
  • Volvo Cars och Volvokoncernen är Sveriges två största företag sett till omsättning och tillsammans sysselsätter de nästan 30 000 personer i regionen.
  • Göteborg är ett starkt IKT-nav med över 40 000 anställda i regionen. Styrkorna inkluderar AI, kvantteknik, mjukvaruutveckling, kommunikation och uppkoppling.

Kontakt

Joel Görsch

Etableringsrådgivare Kontakta mig om: Fordon och mobilitet, Batteri
Joel Görsch
Manage cookie preferences