Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

”Vi är katalysatorn för ett hållbart transportsystem”

Det svenska företaget Einride var först i Sverige och USA med att köra elektrifierade och autonoma lastbilar i kommersiell trafik. I dag har de en av de största tunga elektriska lastbilsflottorna i världen. – Vi är katalysatorn för ett mer hållbart transportsystem, säger Tomas Ohlson, Founding Engineer på Einride.

Tomas Ohlson, Founding Engineer på Einride.

Frakt- och teknikföretaget Einride grundades 2016 och på bara sju år har bolaget gått från att vara en liten startup till att ha fler än 500 anställda i Europa och USA. Affärsidén är baserad på en omställning av transportsystemet – från fossildrivna system till elektrifierade, digitala och autonoma. Bland bolagets medarbetare finns därför allt från mjukvaruutvecklare från Spotify och Google till raketforskare från Frankrike och ingenjörer från Tesla. 

Tomas Ohlson började på Einride 2017 som deras första ingenjör och började då bygga mjukvaran. Han har utvecklat teamet från fem personer till flera hundra. Han har varit involverad i det mesta som bolaget har byggt, men framför allt har han fokuserat på självkörandesystemen där han lett mjukvaruteamen de senaste åren.

– De autonoma fordonen är nyckeln till vår vision om ett effektivt och hållbart transportsystem. Det finns ingen som erbjuder frakt på det sätt som vi gör i dag, och vi vill visa vägen framåt, säger han.

Mjukvara är lösningen

Einride säljer inte lastbilar som ska köra från en punkt till en annan utan har i stället ett helt ekosystem av produkter och tjänster, med lastbilsflottor, laddinfrastruktur, mjukvara och nätverk. Därför fokuserar de i stället på mjukvaruutvecklingen i lastbilarna och på att systemet som helhet ska användas så optimalt som möjligt.

– Det går bara att göra med avancerad mjukvara och maskininlärning. Mjukvaran är hjärnan i systemet och med hjälp av AI och avancerade algoritmer möjliggör det elektrifierad transport i stor skala. Vi har ett helt ekosystem av lastbilsflottor, laddifrastruktur och en fraktmobilitetsplattform som skickar data från förare och kunder samt från lastbilar, med information om bland annat batteri- och laddstatus, säger Tomas Ohlson.

Kontrakt värda miljarder

De senaste åren har Einride tecknat kontrakt med stora företag över hela världen. Det senaste skrevs med Förenade Arabemiraten, dit Einride planerar att leverera 2 000 elektriska lastbilar, 200 autonoma lastbilar och åtta laddstationer med över 500 laddpunkter. 

Framåt handlar det om att skala upp den tunga elektriska och autonoma lastbilsflottan och att leverera på de kontrakt som är tecknade.

– Mjukvaran vi bygger nu lägger grunden för en snabb uppskalning av autonom teknik, som har det starkaste business caset för hållbar transport. Men det tar flera år att rulla ut lastbilarna till fullo och det är mycket mjukvara som ska byggas, säger Tomas Ohlson.



Om Einride

Einride är ett svenskt transport- och teknikföretag. Bolaget grundades 2016 och blev först i världen med att köra en elektrisk och autonom lastbil på allmän väg i Sverige 2019. År 2022 blev Einride det första bolaget att få godkännande för att köra autonomt på allmän väg i USA. Genom sin fraktmobilitetsplattform, elektriska och autonoma lastbilsflottor, och laddinfrastruktur, gör Einride det möjligt för företag att implementera hållbar och kostnadseffektiv fraktmobilitet.