Hur startar jag en e-handel?
- Börja med affärsidén, inte med tekniken. Skapa en affärsplan, gör research på dina konkurrenter, räkna på din budget – vad krävs för att verksamheten ska gå ihop. Vi har tagit fram en guide som hjälper dig att skriva en affärsplan. Dessutom finns en kostnadsfri mall att ladda ner.
- Vilken är din målgrupp? “Alla” är ett dåligt svar, det är alldeles för brett. Våga ringa in dina faktiska, kunder. Vad förväntar de sig av en näthandel?
- Tänk igenom ditt varumärke. Hur ska företaget upplevas? Detta kommer att speglas i allt från design och texter till kundsupport och returpolicy.
- Bygg din sajt enligt en plan. Skissa upp utseendet, bestäm ett fåtal färger, textstorlekar och fonter. Håll dig till din plan, annars blir intrycket spretigt.
- Välj publiceringsverktyg, även kallat CMS (Content Management System). Har du inga specialbehov är det en god idé att välja någon av de stora, som Wordpress eller Drupal.
- Se till att få med viktiga sökord i rubriker och texter, på så sätt arbetar du med SEO – sökordsoptimering. Detta hjälper sökmotorer som Google att hitta just din webbplats. Lär dig mer om SEO i vår artikel om Sökmotoroptimering.
- Hur vill du sköta lager och frakt? Bygger du upp ett eget lager eller ska du använda tredjepartslogistik? Externa fraktlösningar kan hjälpa dig med spårbarhet, notifikationer och automatisering – storleken på din verksamhet kan få styra.
- Bestäm betallösning. Kom ihåg att det ska vara enkelt för kunderna att betala. Är det krångligt eller känns osäkert är det vanligt att kunder struntar i att slutföra köpet.
- Följ upp! Hur ska du få dina kunder att komma tillbaka och handla igen? En tjänst som Hubspot kan hjälpa dig att samla register och skicka ut automatiserade mejl, men kan vara onödigt avancerat för ett litet företag.