Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Framtidens sjötransporter på västkusten

Fler elbåtar, smart laddinfrastruktur och innovativa samarbeten över gränserna. Genom projektet go:LEIF stöttar Business Region Göteborg elektrifieringen till sjöss och skapar nytta för både klimat och näringsliv.

Ett smartare transportsystem kan mycket väl börja på vattnet. I go:LEIF, ett svensk-norskt EU-projekt som avslutas i december 2025, har ett laddstråk för fritidsbåtar installerats, från Göteborg till norska Agder. Den 28 november samlas aktörer från båda sidor av Skagerrak i Göteborg för en slutkonferens som summerar resultaten och blickar framåt.

– Go:LEIF har verkligen synliggjort både möjligheter och utmaningar med elektrifiering till sjöss. Vi ser hur innovation och samverkan växer när näringslivet, hamnar och kommuner möts, säger Madeleine Lilja, projektledare för maritima näringar på Business Region Göteborg.

Projektet började som ett test i småbåtshamnar men har utvecklats till en plattform för samarbete mellan 14 svenska och norska partners. Genom att installera laddpunkter, testa teknik och analysera affärsmodeller bidrar go:LEIF till att bygga kunskap och skapa förutsättningar för en elektrifierad kusttrafik.

– Vi på BRG finns med för att stötta näringslivet, knyta ihop aktörerna och visa hur deras lösningar kan fungera i praktiken. Det är jättekul att se hur företag i värdekedjan upptäcker nya möjligheter till sjöss, säger Madeleine.

Satsningarna ger också ringar på vattnet, eftersom samma laddinfrastruktur till stor del kan användas för skärgårdsfärjor, blåljusfordon och småskaligt fiske.

– Göteborgsregionen har starka kluster inom både marinteknik och elektrifiering. Genom projekt som go:LEIF kan vi koppla ihop dem och låta innovationen växa direkt på vattnet, säger Madeleine.

Kopplar samman land och vatten

Erfarenheterna från go:LEIF knyter an till Business Region Göteborgs uppdrag att samordna elektrifieringen av transporter i regionen på uppdrag av Göteborgs Stad.

Madeleine Lilja

– Vi ser tydliga synergier mellan land och vatten. Genom att koppla ihop aktörer från båda sidor kan vi utveckla lösningar som gynnar både klimatet och näringslivet. Vår roll är att skapa arenor där företag kan testa, lära och växa, säger Madeleine.

När fler transporter flyttas från väg till vatten minskar trängsel, buller och utsläpp. Men elektrifiering till sjöss innebär också särskilda utmaningar: energibehov, laddtider, väder och platsbrist i hamnarna.

– Det finns ingen färdig lösning, men det gör det också spännande. Här får vi tänka nytt och samarbeta över branschgränser.

Kommersiella aktörer visar vägen

Elektrifieringen på västkusten drivs framåt av kommersiella aktörer. Styrsöbolaget satsar på el- och hybridfartyg, och i Marstrand körs båttaxi helt på el. Tidigare i år testade Candela sin foilande färja mellan Stenpiren och Öckerö – en eldriven pendelbåt som minskar energiförbrukningen med upp till 80 procent.

– Att se Candelas färja i trafik med riktiga pendlare har varit fantastiskt. Resultatet är en tyst, snabb och utsläppsfri båt. När nyttan blir tydlig märker vi också att omställningen går snabbare och blir mer lönsam, säger Madeleine.

Hon menar att utvecklingen till sjöss kan gå snabbare än för elbilar.

– De kommersiella aktörerna har bra förutsättningar, eftersom rutterna är fasta och tekniken redo. Många företag tar med sig erfarenheter från fordonsbranschen, så startsträckan är kortare än för tio år sedan. Det gynnar både leverantörer av båtar och laddutrustning, konstaterar Madeleine.

Testarena för framtidens sjötransporter

Fler elbåtar på västkusten betyder mindre utsläpp, buller och svall – något som gynnar både boende och marina ekosystem. Samtidigt kan Göteborg fungera som en testarena för framtidens sjötransporter, där klimat- och affärsnytta går hand i hand.

– Vi nyttjar inte våra vattenvägar så mycket som vi skulle kunna. Genom att testa, samarbeta och dela kunskap kan vi göra elektrifieringen till sjöss till en självklar del av ett grönare transportsystem i hela regionen, säger Madeleine.

FAKTA

Go:LEIF – laddinfrastruktur för elbåtar

Go:LEIF är ett svensk-norskt EU-projekt som installerat ett antal laddpunkter för elbåtar i fritidsbåtshamnar mellan Göteborg och norska Agder. Projektet samlar kommuner, hamnar, företag och kollektivtrafik för att testa lösningar och skapa kunskap om drift och affärsmodeller. BRG deltar som partner, tillför näringslivsperspektivet och kopplar ihop aktörer genom samarbeten och nätverk. Projektet pågår till och med december 2025.

Business Region Göteborgs roll i elektrifieringen

BRG samordnar satsningar på elektrifierade transporter på uppdrag av Göteborgs Stad och skapar synergier mellan land- och sjötransporter. Genom samarbeten och nätverk kopplas kommuner, företag, kollektivtrafik och hamnar ihop för att utveckla och testa både elfordon och laddinfrastruktur. Företag i värdekedjan får också möjlighet att delta i projekt och prova nya lösningar i praktiken.

Kontakt