Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Från garaget till 300 miljoner – så byggde ISAB en framgångskoncern

Genom värderingsdrivna tillväxtmål, kompetensutveckling och ett starkt fokus på företagskulturen har ISAB Group vuxit från ett litet ventilationsbolag med sex anställda till en koncern med 140 medarbetare. – Tillväxtprogrammet erbjuder alla verktyg, det är bara att ta för sig, säger Patrik Brandt, koncern-vd för ISAB Group.

Patrik Brandt Isab Group

När Patrik först kom i kontakt med Business Region Göteborg i början av 2000-talet satt han i ett garage i Frölunda.

– Jag satt i kallingarna och jobbade för det var så varmt utan ventilation, minns han med ett leende. Idag står koncernen bakom flera framgångsrika bolag och omsätter 300 miljoner kronor.

En stabil grund som fått utvecklas i takt med efterfrågan

ISAB Group har ett gemensamt koncept – att renovera tekniska installationer i fastigheter med kvarboende. Originalbolaget ISAB Ventilation Väst utgör grunden, men idag består koncernen av flertalet bolag inom ventilation, rörinfordring och energi.

– Vår gemensamma nämnare är störningsfri renovering av tekniska installationer i fastigheter. Men den specifika lösningen beror på kunden, förklarar Patrik.

Ett bevis på företagets framgång på marknaden är att man nyligen fått förnyat förtroende att utföra rörinfodring för Sveriges största bostadsförening, BRF Masthugget.

– Det känns otroligt bra att kunna ta sig an så stora projekt. Tack vare en strukturerad tillväxt har vi god kännedom om vår kapacitet.

Tillväxtanalyser som verktyg

Genom åren har ISAB genomfört flera insatser via Tillväxtprogrammet inom områden som vision, försäljning och organisation. En central del har varit de återkommande tillväxtanalyserna. Där har företaget fått bedömningsområden att arbeta vidare med, och samarbetet med programmets expertkonsult Pär Bäckman har varit värdefullt för att skapa en långsiktig struktur.

– Det blir något speciellt när man kan ha längre relationer med en konsult. Vårt arbete börjar egentligen efter att vi har fått analysen – då är man tacksam för det där bollplanket, menar Patrik.

”Kulturen är vår framgångsfaktor”

Eftersom det inte finns färdiga utbildningar inom rörinfodring har företaget skapat ett internt program för att lotsa in nya medarbetare i yrket, ISAB Academy. Med hjälp av konsultstöd via Tillväxtprogrammet har ISAB också utvecklat ett eget värderingsstyrningsprogram där värderingarna ligger till grund för principer och vision.

– Kulturen är vår framgångsfaktor, konstaterar Patrik. Jag är noga med människorna jag arbetar med och vill säkerställa att vi växer strukturerat och tillsammans.

Framtidsvision: Ett miljardföretag

ISAB har byggt sin tillväxt med hjälp av egna vinstmedel, utan externt kapital. Det har möjliggjort en stabil utveckling av bolag, varumärken och patent inom rörinfodring.

Med en nuvarande omsättning på 300 miljoner siktar man på att bli ett miljardföretag.

– Vi har goda förutsättningar, det rullar på som en snöboll, säger Patrik optimistiskt.

Han rekommenderar andra företagare att gå med i Tillväxtprogrammet.

– Det är helt ovärderligt i början, men oavsett var man är i sin utveckling finns det mycket att hämta, med allt från analyser och strategier till ett utvecklande nätverk.
 

Patrik Brandt och Ida Segerqvist ISAB Groups koncern-vd Patrik Brandt med marknadsansvarig Ida Segerqvist.

Patriks 3 bästa tips till andra företag som vill öka sin tillväxt:

1. Inventera kompetensen. Vad är vi bra på och vad behöver jag hjälp med? Bolagsbygge handlar om så mycket mer än att vara expert på en produkt.

2. Utgå från kundens problem och utmaningar. Erbjud en lösning på kundens problem här och nu, men också framåt. Då växer du i takt med efterfrågan och bygger starka relationer med kunderna längs vägen.

3. Rekrytera på personlighet – inte expertis. Med rätt inställning kan man lära sig. Det skapar en stabil och bra kultur. Bygg team som passar in i er värdegrund.

Mer att upptäcka