Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Nystart för ett bättre företagsklimat i Göteborg

För att det ska vara enkelt att driva företag i Göteborg måste Göteborgs Stad vara lätt och smidig att ha och göra med. Samtidigt ska vi sköta vårt myndighetsutövande på ett korrekt sätt. “Staden och företagarna” är en gemensam satsning som ska få medarbetare och chefer i staden som möter företag i sitt arbete, att bli bättre på att förstå och samarbeta med företagen.  

Pernilla Blom, Evelina Ahlqvist Johnels, och Angelica Winter, Avdelningschef Miljöförvaltningen
Pernilla Blom, processledare Business Region Göteborg, Evelina Ahlqvist Johnels, enhetschef Stadsbyggnadsförvaltningen, och Angelica Winter, avdelningschef Miljöförvaltningen.

Går det bra för företagen så går det bra för kommunen

I Göteborg står det privata näringslivet för 75% av bruttoregionalprodukten. Det innebär att om våra företag går bra och kan anställa personal får kommunen in pengar som kan läggas på vård, skola, omsorg. Hur bra som helst. Företagen bidrar också till ett levande Göteborg, med ett brett och varierat utbud i hela staden.  

Därför behöver vi i Göteborgs Stad skapa bästa förutsättningar för företagande i Göteborg. Vi har till och med som mål att Göteborg ska ha bäst företagsklimat bland storstäderna, det är beslutat i Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program. 

Hur företagen mår håller vi bland annat koll på genom Insikt som är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning (serveringstillstånd, bygglov, miljötillsyn, inköp och livsmedel, samt svenskt näringslivs attitydundersökning som görs årligen. Och det finns utmaningar. I dag ligger Göteborg efter både Malmö och Stockholm.

Så blir vi bättre på att förstå och stötta företagen

Tidigare i år togs beslutet kring en gemensam satsning som heter "Staden och företagarna". Den vänder sig till alla medarbetare och chefer i staden som möter företag i sitt arbete och ska göra oss bättre på att förstå, samarbeta med och stötta framför allt mindre företag i Göteborg.  

Pernilla Blom jobbar som processledare för Göteborgs Stads gemensamma arbetsgrupp för att förbättra företagsklimatet: 

– Vi i arbetsgruppen bestämde oss för att göra en ordentlig behovsanalys över vilka områden som gemensamt behöver prioriteras för att förbättra företagsklimatet. Analysen visar bland annat stora skillnader i hur aktivt olika verksamheter jobbar med företagsklimatet och hur man på chefsnivå lyfter upp frågan, säger Pernilla Blom. 

– Kunskapen om näringslivets betydelse varierar i de berörda förvaltningarna och näringslivsfrågor hanteras olika. Hos vissa har näringslivsutveckling halkat ner i prioritet jämfört med hållbarhet och jämlikhet. Det blev också väldigt tydligt att företagen har utmaningar i att navigera stadens roller och ansvar. Vi måste vara tydligare och förenkla för dem.  

I behovsanalysen framkom också att det finns ett stort internt behov av gemensam kommunikation och samverkan. Många efterfrågar också fortbildning inom kommunikation och svåra samtal för att förbättra relationen med företagen.  

– Allt detta tillsammans är bakgrunden till "Staden och företagarna". Vi kommer att engagera medarbetare och chefer på de bolag och förvaltningar som möter små och medelstora företag i sitt arbete. Fokus ligger på fortbildning och det handlar både om att öka kunskapen om företagens betydelse för en kommuns utveckling samt att tillsammans hitta sätt att jobba tydligare, enklare och mer effektivt mot företagen som ju är våra kunder, säger Pernilla Blom.

45 minuter om Göteborgs näringsliv

Evelina Ahlqvist Johnels, chef för kundenheten på stadsbyggnadsförvaltningen på stadsbyggnadsförvaltningen är en dem som jobbat länge med stadens gemensamma satsningar för att förbättra företagsklimatet.  

– Staden och företagarna kan beskrivas som ett långsiktigt kompetensutvecklingsarbete som är indelat i olika spår. Först vill vi lägga grunden utifrån företagens perspektiv. Det gör vi genom ett digitalt pass där man får lära känna några av stadens företagare och ett nedslag i besöksnäringens vardag och villkor. I det här passet blir det också en del fakta om vad de företagen spelar för roll för stadens ekonomi och utveckling. Vi hoppas att så många medarbetare som möjligt ger sig själva tiden att kolla på det här. Jag kommer uppmuntra mina medarbetare att göra det.  

Ledarskapet är avgörande för framtidens företagsklimat

Ett av de andra spåren i “Staden och företagarna” handlar om hur ledarskapet är avgörande för hur vi formar framtidens företagsklimat. Angelica Winter är chef för livsmedelskontroll och tillstånd på miljöförvaltningen och även hon har många års erfarenhet av både utmaningar och möjligheter kring stadens arbete med att skapa bästa förutsättningar för företagande. 

– Det här brinner jag lite extra för då vi på min förvaltning under de senaste åren har genomfört en kulturförflyttning i vårt ledarskap. Vi ställer oss ständigt frågan: Hur påverkar detta företagen? Det är möjligt att både följa lagen och samtidigt underlätta för näringslivet. Chefer behöver leda arbetet med förenkling, stötta medarbetare att hitta lösningar och visa att vi vill skapa goda förutsättningar för företag, säger Angelica Winter. 

– Inom arbetet med "Staden och företagarna" tar vi därför fram material och stöd till chefer så att vi tillsammans kan skapa en kultur som stärker företagen och i förlängningen hela Göteborg.  

Release tidig höst 

Den digitala delen introduktionen lanseras i månadsskiftet september/oktober. Först ut att få ta del av den är medarbetare i de förvaltningar och bolag som ingår i arbetsgruppen för ett bättre företagsklimat (stadsbyggnads-, stadsmiljö-, exploaterings- och miljöförvaltningen, inköp och upphandling, demokrati och medborgarservice, kretslopp och vatten, Exploateringsförvaltningen, Räddningstjänsten Storgöteborg, Göteborg & Co samt Business Region Göteborg).  

– Så nu är det fullt fokus för vår arbetsgrupp och våra chefskollegor att implementera "Staden och företagarna" i våra respektive förvaltningar och säkerställa att alla som behöver delta, verkligen ges möjligheten att göra det, säger Angelica Winter. 

Ett år framåt i tiden, var befinner vi oss i arbetet med Göteborgs företagsklimat? 

– Då har vi ännu bättre dialog med företagen och förståelse för deras villkor. Företagen upplever att Göteborgs Stad ser dem som en viktig målgrupp och att vi har både viljan och kunskapen att skapa bästa förutsättningar för dem att verka här, säger Angelica Winter. 

– Jag kan bara hålla med Angelica, Göteborg ska vara världens bästa stad att leva och verka i, avslutar Evelina Ahlqvist Johnels.

Vill du veta mer om Staden och företagarna? 

Kontakta Pernilla Blom, processledare för företagsklimat på Business Region Göteborg 

Om satsningen

Staden och företagarna är en satsning inom Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program. Den drivs av förvaltningarna och bolagen som ingår i arbetsgruppen för företagsklimat: Miljöförvaltningen, Stadsbyggnadsförvaltningen, Stadsmiljöförvaltningen, Inköp och upphandlingsförvaltningen, Demokrati och Medborgarservice, Kretslopp och Vatten, Exploateringsförvaltningen, Räddningstjänsten Storgöteborg, Göteborg & Co och Business Region Göteborg