Officiellt: Göteborg nästa värd för enorm konferens om eldrivna fordon
Världens viktigaste kongress för eldrivna transporter avslutas i dag i sydkoreanska Seoul. Där avslöjades nyss att nästa års Electric Vehicle Symposium & Exhibition, EVS38, kommer hållas i Göteborg. Evenemanget riktar sig till en mångsidig publik – experter av olika slag och alla som är intresserade av framtiden för elektrisk mobilitet. Över 10 000 besökare förväntas till Svenska Mässan 15-18 juni 2025.
I Seoul har en svensk delegation varit på plats under hela veckan, presenterat Göteborg och beskrivit vad nästa års besökare kan vänta sig. I dag släpptes nyheten internationellt.
– Oerhört värdefullt att uppleva det här stora mötet på plats, från en egen samlingsmonter ihop med den europeiska arrangören Avere. Vi har träffat mängder av centrala aktörer, och tar med oss insikter hem. Jag är förvånad att hur många koreanska experter som berättar att de har varit i Göteborg, säger Ulrike Firniss, projektledare för EVS38 i Göteborg.
Med sig har hon haft Anna Hylander, projektledare från Göteborg & Co, och Anne Piegsa, processledare för elektromobilitet inom Göteborg Stad. Anne Piegsa har presenterat hur Göteborg tar sig an elektrifieringen, framför allt innovationsprojekt Wireless charging som testar induktiv laddning av taxibilar i verklig miljö. Väldigt uppskattat, och fruktbart framåt, vittnar teamet om.
Omställningen accelererar
Electrical Vehicles Symposium, EVS, är det ledande globala evenemanget för omställningen till elektrifiering inom alla transportslag. Symposiet samlar tillverkare, myndigheter och forskare från hela världen och förväntas locka besökare och experter från 70 länder till Göteborg i midsommarveckan 2025. Det är första gången kongressen äger rum i Sverige.
– Vi är extremt stolta över att vara värd för EVS38, och tajmingen är perfekt ur många perspektiv. Vi har ett fantastiskt fint ekosystem i Göteborg, mycket spännande utveckling och stora investeringar som sker – inom de flesta transportslag. Frågan är om någon annan europeisk stad kan erbjuda något liknande, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.
Omvandlingen till elektrifierade transporter accelererar inom de flesta transportslag. Den globala försäljningen av elbilar ökade på alla kontinenter under 2023 och kommer att öka med ytterligare 21 procent under 2024, enligt Bloomberg, som också förväntar sig att försäljningen av eldrivna lastbilar och andra kommersiella fordon kommer att fördubblas i år.
Privata och offentliga investeringar i ny teknik och nya produktionsenheter är stora i hela Europa. I Sverige ökade antalet publika laddpunkter med 78 procent under 2023, och allra mest i Göteborg.
Ett verkligt europeiskt centrum för e-mobilitet
Genom företag som Volvo-bolagen, Polestar och Heart Aerospace är Göteborg ett ledande centrum inom elektrifieringen. Chalmers och Rise är centrala aktörer, liksom Göteborgs Hamn och Stena Line. Få andra regioner i världen kan uppvisa en så omfattande och progressiv värdekedja för mobilitet, samlad på ett och samma ställe. Volvo Cars och Volvo Group etablerar också var sin batterifabrik i Västsverige. Runt dem växer nu fram en helt ny batteribransch.
Verkliga testbäddar och initiativ som Gothenburg Green City Zone, ElectriCity och Tranzero samlar innovativ industri för att skapa utsläpps- och fossilfria transportlösningar i samverkan med stad, akademi och institut. Det har imponerat på EU-kommissionen. Förra året utsågs Göteborg till mentorstad för att leda Europas gröna omställning. Staden är också en föregångare inom hållbarhet och har utsetts till den mest hållbara destinationen enligt Global Destination Sustainability Index sju år i rad.
EVS38 arrangeras av AVERE – European Association for Electromobility med Göteborgs Stad som värd genom Business Region Göteborg och Göteborg & Co.
Under EVS kommer staden att organisera en rad evenemang i samarbete med industrin och den akademiska världen, med målet att nå ut till och engagera allmänheten.
Visste du att?
- Electrical Vehicles Symposium, EVS, är ett globalt evenemang där elbilsexperter samlas för att visa upp den senaste tekniken, diskutera hållbarhet och främja samarbete för en grönare framtid för transporter. EVS har funnits sedan 1969 och är utformat för en mångsidig publik, inklusive fordonstillverkare, teknikleverantörer, forskare, beslutsfattare och alla som är intresserade av framtiden för elektrisk mobilitet.
- EVS38 i Göteborg kommer att omfatta fordon, policy, laddning, batterier och strömförsörjning, framdrivning, tillverkning och automation, elbilsinteriörer, parkering, mjukvara och AI, uppkopplad och autonom mobilitet, fleet management, mobilitetslösningar och ett brett spektrum av hållbarhetsbedömningar. Runt 300 utställare väntas och besökare från 70 länder. Följ oss på evs38.org.
- I Europa nådde helt elektriska bilar (BEV) en marknadsandel på 14,6 procent förra året, upp från 12,1 procent året innan. Marknadspenetrationen är högst i Norden. EV Readiness Index mäter hur redo länderna är för elektrifierade transporter. Under 2023 nådde Sverige en delad tredjeplats i Europa, efter Norge och Nederländerna.
- Volvokoncernen och Volvo Cars är Sveriges två största privata arbetsgivare och pionjärer inom e-mobilitet bland etablerade fordonsföretag. De delar varumärket Volvo, som är starkare än något annat varumärke inom säker mobilitet och transport. Trepunktsbältet och krockkudden är innovationer som spridits över världen tack vare Volvo och den svenska bilsäkerhetskoncernen Autoliv.