Seerefine utmanar sig själva och sina kunder
När förutsättningar förändras krävs nya arbetssätt. Med hjälp av Business Region Göteborgs tillväxtprogram öppnade Seerefine dörren till ett bredare nätverk och erfarenhetsutbyte – faktorer som bidrog till 25 procent tillväxt på ett år.
Högt uppe i en skidlift kläcktes idén som skulle bli starten för Göteborgsbaserade Seerefine och deras företagsresa. En idé som hjälper kunderna att utveckla nya affärsområden genom att omvandla fysiska produkter till digitala tjänster.
– Det kan handla om att automatisera funktioner i ett uppkopplat arbetsfordon eller att utveckla en tjänst för impregnering av skor, vi rör oss sömlöst mellan branscher. Vi lägger stort fokus på att förstå våra kunders kunders behov, detta hjälper oss att utmana våra kunder i deras tankesätt för att ta nästa steg i deras digitala affärstransformation, förklarar Fredrik Kangevall, grundare och vd Seerefine AB.
Seerefine grundades 2013 och har sedan dess etablerat sig på den internationella marknaden med projekt i Europa, Nord- och Sydamerika.
Tillväxtprogrammet blev nästa språngbräda
Efter tio framgångsrika år, var det dags att ta nästa kliv i företagets tillväxtresa, och Fredrik Kangevall tog kontakt med Business Region Göteborg där han blev tipsad om Tillväxtprogrammet.
– Vi hade vuxit ganska mycket och när man kommer till en viss nivå förändras saker och ting. Processer och strukturer blir annorlunda, och därför måste man hela tiden ifrågasätta sig själv och hur man gör saker, menar Fredrik.
Som en del i Tillväxtprogrammet genomfördes en omfattande tillväxtanalys där Seerefine fick en skräddarsydd handlingsplan att jobba vidare med.
– Att få träffa en expertkonsult som ställde frågor som vi fick reflektera över har varit jättebra. Många av de frågorna arbetar vi nu med dagligen och det har bidragit till att vi senaste året vuxit 25 procent och i år anställt ytterligare två personer, säger Fredrik. Det har också hjälpt oss att definiera vad som särskiljer oss från andra bolag: vårt arbetssätt – att jobba hypotesdrivet och snabbt testa med verkliga kunder.
Värdefulla nätverksträffar
Ett av Fredriks mål med att gå med i Tillväxtprogrammet var att bygga ett starkare lokalt nätverk i Göteborg. Genom programmet har han deltagit i VD-nätverket, seminarier, lunchträffar och TechMeetUps.
– Att driva företag kan kännas ensamt, men samtidigt är det ju många som redan gjort samma resa. På så sätt har VD-träffarna lett till många värdefulla diskussioner och utbyten av erfarenheter, säger Fredrik.
Han tycker också att det övergripande stödet har gjort stor skillnad:
– Utan att fjäska kan jag säga att Tillväxtprogrammet har varit riktigt bra. Det finns ett intresse från staden och regionen om att små och innovativa bolag ska växa – och man har utvecklat ett konkret stöd som faktiskt gör skillnad.
På Seerefine utvecklar Emili och Jonatan, tillsammans med Fredrik, fysiska produkter till digitala tjänster.
Fredriks 3 tips för att få fart på affären
1. Förstå kundens kund. För att kunna skapa äkta värde måste du först förstå kundnyttan i kundens erbjudande. Den vägen är sällan rak, men det är först när du förstår kundens kund som du kan leverera en bra produkt/tjänst.
2. Utmana dina kunder. Ibland måste du våga utmana dina kunder. De har sina erfarenheter och kunskaper. Du och ditt företag har andra. Slutresultatet blir bättre om det är gemensamt.
3. Engagera alla i tillväxtresan. Det blir stor skillnad om alla medarbetare varje dag arbetar för att utveckla och förbättra företaget.
Nyfiken på mer?