Hoppa till huvudinnehåll
En del av Göteborgs Stad i samarbete med regionen

Planen står fast – Göteborg ska vara ledande inom batteri- och fordonskompetens

– Vi måste anpassa våra insatser utifrån läget och företagens behov. Sedan tre år tillbaka har vi ett framgångskoncept som vi arbetar utifrån. Vi utgår ifrån företagens uppsatta elektrifieringsstrategier och då måste vi satsa på batterikompetens, säger Anna-Lena Johansson, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågorna på Business Region Göteborg. 

Anna-Lena Johansson, Verksamhetsstrateg kompetensförsörjning

Elektrifieringen av industrin och transportsektorn är en av vår tids största industriella omställningar och i Göteborg sker ett flertal initiativ för en framväxande ”batteriekonomi”. För att behålla kompetens och attrahera relevant ny kompetens tecknades i samband med Novo Energys etablering, avsiktsförklaringar mellan Göteborgs Stad, Göteborgsregionen (GR), Västra Götalandsregionen (VGR) och Business Region Göteborg (BRG). Man åtog sig ett gemensamt uppdrag att bidra med resurser till ett utbildningscentrum – Battery Centre Gothenburg – relevanta utbildningar samt kompetensutveckling. Insatserna skulle även möta kompetensbehoven hos andra aktörer i branschen. 

Göteborg ska vara ledande inom batteri- och fordonskompetens

Uppdragets långsiktiga målsättning är att Göteborg ska vara ledande inom batteri- och fordonskompetens och sedan tre år pågår ett arbete, tillsammans med företag och andra samverkanspartners, att implementera en genomförandeplan.  

Vi befinner oss i en tid då mycket känns skakigt både vad gäller konjunkturen, varsel inom fordonsindustrin, världsläget etcetera. Olika faktorer som påverkar samverkansuppdraget. Anna-Lena Johansson är ansvarig för kompetensförsörjningsfrågorna på Business Region Göteborg och koordinerar arbetet med insatserna.

– Vi måste anpassa våra insatser utifrån läget och företagens behov. Sedan tre år tillbaka har vi ett framgångskoncept som vi arbetar utifrån. Vi utgår ifrån företagens uppsatta elektrifieringsstrategier och då måste vi satsa på batterikompetens. Elektrifieringen är här för att stanna. säger Anna-Lena Johansson.  

– Vi jobbar fokuserat för att genomföra det som vi tillsammans med bolagen och branschen har identifierat som fokusområden för att nå våra mål.  Det största är att vi har skapat Battery Centre Gothenburg som är ett av Europas mest moderna utbildningscentra inom industri och elektromobilitet.​ 

Ett annat exempel på inom vårt samarbete är EU-projektet Voltage som drivs och leds av GR. Voltage är ett samarbete mellan Sverige, Finland, Tyskland, Portugal och Turkiet, som syftar till att utveckla kompetenserna inom den växande batteriindustrin. 

Inom samarbetsuppdraget fokuserar man också på att anpassa och ta fram utbildningar som är relevanta för företagen och öka attraktionskraften. Ett exempel är en ny processoperatörutbildning som tagits fram. 

– Den utbildningen är inte enbart riktad mot batteri. Det är viktigt att hålla utbildningarna så pass breda så att de leder till jobb inom flera industrier, som till exempel livsmedel och kemi, säger Anna-Lena.

Vi får inte tappa gnistan, vår samarbetsförmåga är vår styrka.

Men en stor utmaning är att skapa intresse för industrin och de nya roller som växer fram. Därför är attraktionskraft ytterligare ett fokusområde där man vill skapa en förhöjd allmän kunskap om batteri- och fordonsindustrin och dess omställning som sker nu – den gröna omställningen, digitalisering, elektrifiering och hållbarhet.  

Antalet utbildningar behöver utökas och attraktionsarbetet kommer tydligare att kopplas till regeringens nya STEM-strategi för att stimulera fortbildning inom tekniksektorn och försöka få fler unga människor att välja teknikrelaterade utbildningar. 

– Nyligen hade vi också en träff med företag inom fordonsbranschen och facken kring attraktion. Vi identifierade prioriterade målgrupper. Nästa steg är att konkretisera insatserna och få det att hända.   

– Vi får inte tappa gnistan, vår samarbetsförmåga är vår styrka. Är vi ledande så blir vi attraktiva, vi måste tro på det långsiktiga arbetet. Genom den samarbetsstrukturen vi har med bolagen så är vi rustande för både med- och motgång.  

Världens största mässa och konferens inom elektrifiering av transporter  

Det är nu två veckor kvar till mässan Electric Vehicle Symposium and Exhibition (EVS38) - där Göteborg står som värd. Mellan den 16–18 juni kan man besöka Göteborgs monter och ta del av ett spännande program med miniseminarier och nätverkande. 

Anna-Lena Johansson deltar på mässan, tillsammans med Helene Stensson, projektledare för Teknikcollege på Göteborgsregionen (GR). I Gothenburgmontern kommer det finnas en sitebox från Battery Centre Gothenburg där besökarna kan prova på och tävla i de skills som behövs inom battericellstillverkning och processindustri. Varje dag utses vinnare och fina priser utlovas. Under dagarna kommer ett 15-tal lärare från Turkiet, Finland, Portugal och Tyskland, inom ramen för Voltage-projektet, besöka mässan och träna batteriskills på Battery Centre Gothenburg.  

 – På tisdagen klockan 14.00 – 15.00 och onsdagen mellan 10.00-11.00 håller jag, Helen Stensson samt min kollega Jessica Humleklo, en presentation i montern där vi pratar om vårt arbete med attraktion, Battery Centre Gothenburg, Voltage och internationell talang. I övrigt är jag på plats lite olika tider under dagarna. Om man vill veta mer hur vi jobbar med fordons- och batterikompetens i Göteborg, får man gärna boka ett kortare möte med mig i montern, se lediga tider i min kalender.  

Vad händer efter EVS?

– Jag ska till Almedalen för att bland annat diskutera implementering av STEM-strategin kopplat till vårt arbete med batteri- och fordonskompetens. Tillsammans med de övriga storstadsregionerna vill vi lära av varandra och kraftsamla. I samtalet deltar också representanter från regeringens utsedda STEM-delegation. Vill du ses i Almedelen, hör av dig, säger Anna-Lena. 

Mot bakgrund av läget i fordonsbranschen kommer man fortsatt vara lyhörd och flexibel vad gäller de insatser som kommer behövas. Regelverket behöver förändras så att utländsk kompetens kan behållas. Och det finns ett stort behov av flexibilitet och långsiktiga finansiella förutsättningar för utbildningar inom Komvux, Yrkeshögskolan (YH) och akademin för att möta industrins behov.  

– Och så måste jag åter lyfta Battery Centre Gothenburg. Det är så roligt att se att intresset är stort. Sedan starten i januari i år har över 1600 personer besökt centrat och prognosen fram till mitten av juli visar på uppemot 2500 besökare. Förutom företagens anställda är det allt från för- och grundskolan till politiker som är intresserade. Fler utbildningar är inbokade med samarbetsföretagen och Teknikcollege olika skolor. Och till hösten förväntas ännu fler skolbesök vilket förhoppningsvis bidrar till ökad attraktionskraft, avslutar Anna-Lena. 

Boka möte med mig under EVS,

Läs mer om Battery Centre Gothenburg

Läs mer om Voltage-projektet