Article image
”IT-satsningar behövs i tidigare åldrar än företagen är medvetna om”

”IT-satsningar behövs i tidigare åldrar än företagen är medvetna om”

Ska Sverige lösa bristen på IT-kompetens måste barns nyfikenhet och intresse för IT inte bara väckas utan också hållas vid liv. Därför storsatsar Universeum just nu på artificiell intelligens i en ny utställning och på en innovationsinriktad IT- och hälsoutmaning för mellanstadiebarn i samverkan med olika företag med hjälp av Business Region Göteborg.

Main content

Många barn älskar robotar, teknik, problemlösning och kluriga utmaningar. Men en rapport från Skolverket visar att i tolvårsåldern minskar intresset för vetenskap, teknik och IT drastiskt. Lagom till gymnasievalet slår det i botten med följd att färre och färre unga söker sådana utbildningar och kompetensförsörjningen hotas. Uppskattningsvis behövs ytterligare 70 000 systemutvecklare och programmerare år 2022; en reell kris för svenska företag i den digitala sektorn. För att råda bot på det görs en mängd insatser av olika utbildningsinstanser. Och de görs allt tidigare. Ett exempel är DigIt, en tävling för barn i årskurs 5 och 6 i regi av Universeum i samverkan med näringslivet.

– DigIt är ett av våra skolprojekt kring teknik och digitalisering inom hälsa och sjukvård. Det ger unga en chans att upptäcka hur spännande och roligt det kan vara med IT. Vi vill visa att det inte bara ett abstrakt skolämne utan något att lösa verkliga, konkreta problem med. Dessutom utvecklar eleverna sina entreprenöriella förmågor, testar gränser, lär sig samarbeta och fatta beslut – och hittar förhoppningsvis något som de vill jobba med i framtiden, förklarar Anna Havel, pedagog och skolprojektledare på Universeum.

Ung problemlösning inom e-hälsa
Alla skolklasser i regionen kan anmäla sig och kopplas ihop med ett företag som ger klassen ett samhällsproblem att lösa. De tilldelas också en coach från Göteborgs universitet eller Chalmers som peppar och inspirerar dem under tävlingen. Klassen gör studiebesök på det aktuella företaget och ska sedan göra en presentation i form av en film och en artikel som handlar om hur de löst problemet. En vinnare utses i en spännande final på Universeum och samtliga deltagare får dessutom presentera sina IT-lösningar på den stora eHälsomässan Vitalis i slutet av maj.

– När man jobbar med barn i mellanstadieåldern är det extra viktigt att problemen de ska ta sig an är relevanta – och hälsa och sjukvård berör ju alla. Eleverna som var med förra året tyckte att det var superkul att jobba med något på riktigt och få hjälp av proffs som tog dem på allvar. Och företagen var otroligt imponerade av hur förberedda och engagerade eleverna var, säger Anna Havel.

Förra året, som var det första året i den här formen och lite av ett pilotprojekt, deltog tio klasser. Casen handlade om allt från ungdomsmottagningar för alla till hur äldre skulle kunna bli mindre ensamma med hjälp av IT.

– Klassen som vann hade utvecklat en listig idé om hur en lins kunde identifiera personer och skicka information till en hörapparat så att äldre med dåligt minne kunde få hjälp att känna igen människor i sin omgivning, berättar Anna Havel.

Anna Havel är ansvarig för Universeums skolprojekt och ser fram emot ett nytt år med DigIt. På uppdrag av företag ska mellanstadieklasser lösa kluriga utmaningar inom hälsa och sjukvård med hjälp av IT och teknik.Anna Havel är ansvarig för Universeums skolprojekt och ser fram emot ett nytt år med DigIt. På uppdrag av företag ska mellanstadieklasser lösa kluriga utmaningar inom hälsa och sjukvård med hjälp av IT och teknik.

Premiär för The Hub

Utöver sina skolprojekt har Universum ett extra fokus på digital teknik och innovationskraft i sina utställningar. Tillsammans med sina företagspartners, och med input från unga fokusgrupper, har man precis öppnat The Hub, en lekfull och innovativ avdelning på temat IT och AI. Här kan besökarna få sitt ansikte scannat i en humöranalys, programmera legorobotar, testa VR och lära sig mer om sensorer.

– Universeum fungerar som ett komplement till skolorna, med kompetens och materiella tillgångar som alla kanske inte har. Ju fler unga vi ger en chans att upptäcka den här världen, desto bättre, säger Anna Havel.

Hittar kopplingarna
Erik Behm, Area & investment Manager ICT på Business Region Göteborg är den som ansvarar för att engagera företag i DigIt och generellt koppla samman näringslivet med akademin och samhället i övrigt.

– Vår roll är att prata med företag om hur de kan bidra till att väcka ungas teknikintresse och hjälpa dem att hitta initiativ som passar just dem. Det finns en lång kedja med engagemang beroende på ålderskategori som till exempel att ta emot examensarbeten eller samarbeta med utbildningar. Eller, som i det här fallet, gå ned rejält i åldrarna och vara med som partner i DigIt. Vi tycker att det är otroligt roligt att kunna koppla ihop företag med Universeum eftersom de är öppna för idéer utifrån, har bra pedagogiska upplägg och når ut till den unga målgruppen, säger han.

Vill öka medvetenheten
Erik Behm berättar att många företag hör av sig, särskilt inom IT och teknik och vill ha hjälp med kunskap och kontakter för att på något sätt råda bot på det skriande behovet av kompetens. Business Region Göteborg fungerar som mäklare och mellanhand och kopplar ihop intressenter och projekt.

– Man måste tänka långsiktigt och brett. Vi jobbar bland annat tillsammans med våra nordiska motsvarigheter i INTERREG-projektet TechNordic och delar idéer med varandra, och vi har precis kartlagt alla IT-utbildningar som finns i Västsverige så att skolor och företag lättare kan hitta varandra. Dels är regionen en enda stor gemensam arbetsmarknad, dels har utbildningarna lite olika inriktningar som företagen inte alltid känner till. Med vår hjälp kan de hitta rätt kompetens och samarbeten lättare, säger han.

Han tror att satsningar som DigIt, mot barn i mellanstadieåldern, är den rätta vägen att gå för att råda bot på kompetensbristen inom IT.

– Så fort jag träffar företag för jag kompetensförsörjning på tal. Många inser nog inte ännu hur långsiktigt de måste tänka utan koncentrerar sig mer på att rekrytera från konkurrenter. Vårt uppdrag är att öka medvetenheten och få fler att engagera sig tidigare.

Färgbox

Detta är DigIt

Projektpartners: Business Region Göteborg, Universeum, Ericsson, Getinge, Göteborgs Stad, Kinnarps, SOS Alarm, Swelife, Tripnet, Vitalis och Västra Götalandsregionen.

Syfte: Hitta, lyfta och ge drivkraft åt digitala talanger. Presentera möjligheter och skapa intresse för studier och arbete inom IT- och telekomsektorn. Visa hur IT-och telekomsektorn bidrar till Sveriges tillväxt och en hållbar utveckling.

Upplägg: DigIt är ett skolprojekt för elever i årskurs 5 och 6 och genomförs som en tävling. Eleverna får uppdrag från skolprojektets partners som ska lösas med hjälp av IT- och tekniklösningar. Målet är att inspirera unga att arbeta med digitaliseringen av hälso- och sjukvården.  Till sin hjälp får varje klass en klasscoach som studerar teknik och IT på högskola eller universitet. DigIt 2019 pågår mellan mars och maj och genomförs i fem steg: uppstart, studiebesök, uppdragsarbete, final och deltagande på e-hälsomässan Vitalis.

Intresserad av DigIt eller andra samverkansprojekt för att få fler unga att intressera sig för IT/ICT? Kontakta Erik Behm.

 

Print this page:

Tip a friend

Bottom content