Article image
Dragan Sako, företagsrådgivare på Business Center vid Angereds Torg.

Business Center ger kraft till nya företagare i Nordost

Att stiga in på Business Center på Angereds Torg känns lite som att komma till ett varmt och ombonat hem. Och kanske är det precis det som behövs när man ska starta, eller precis har startat, företag. När man känner sig osäker och har frågor.
− Det viktigaste för mig är att sätta kunden i fokus och titta på realistiska förutsättningar och utvecklingsmöjligheter för att starta företag och hjälpa till att ta nästa steg. Det ska kännas tryggt hos oss, berättar Dragan Sako, företagsrådgivare vid Business Region Göteborg.

Main content

Dragan Sako är mannen som, lite mot sin vilja, blivit en institution i nordöstra Göteborg.

I tio års tid har han varit den som lotsat, vårdat och stöttat de som kommit för att prata nyföretagande och utveckling av befintliga småföretag på Angereds Torg i Göteborg.

Runt 5000 kundmöten har det blivit sedan invigningen 2009.

− Det finns många vägar från idé till företagande, lika många som det finns människor. Och kunder som kommer till mig har alla olika förutsättningar, sin egen erfarenhet och sin egen utgångspunkt. Det gör det extra viktigt för mig som affärsrådgivare att vara lyhörd så att jag kan sätta mig in i kundens situation, säger Dragan Sako.

I praktiken kan det handla om att vara behjälplig med att göra en affärsplan, sätta en budget, hitta lokal, hjälpa till med lån, skaffa tillstånd, se över marknadsföringskanaler – att prioritera det som just nu är viktigast för att komma vidare.

Och samma affärsidé kan vara helt olika för olika personer, beroende på vad de har med sig för erfarenheter och kunskaper.

− Då gäller det att kunna identifiera vad var och en behöver så att de kan ta nästa steg.

Citat

Det finns många vägar från idé till företagande, lika många som det finns människor. Det gör det extra viktigt för mig som affärsrådgivare att vara lyhörd så att jag kan sätta mig in i kundens situation.

Avsändare

Dragan Sako, företagsrådgivare på Business Center vid Angereds Torg

Affärsplanen är också något Dragan Sako betonar vikten av.

− Affärsplanen är otroligt viktig för att man verkligen ska få en överblick över vad man faktiskt ska göra så att man också kan prioritera rätt. Ska man exempelvis låna pengar eller söka starta-eget-bidrag är det helt grundläggande att den är genomarbetat och att man tänkt igenom vad man vill göra – och kan visa det på papper.

− Den blir som en karta för entreprenören som hjälper hen att se vad hen ska göra den här veckan, hur aktiviteterna ska se ut om en månad och vad hen ska göra på längre sikt. Här stöttar jag många företagare med att förstå grunden och vikten av att ha och göra en bra affärsplan. Sen blir det ofta ett nytt möte efter en tid. Kontinuiteten med kunden är jätteviktig för att följa upp och korrigera längst med vägen.

Många entreprenörer behöver också konkret stöd med vissa saker.

− Man kan ju vara otroligt entreprenöriell och handlingskraftig utan att till exempel förstå vikten av en realistisk budget. Även jättebra entreprenörer kan inte alltid siffror. Men då jobbar vi på tills affärsplanen håller, och att även budgeten blir realistisk. Här fungerar jag som en stödfunktion som kompletterar entreprenörerna.

En utmaning är att det är så olika frågor som kommer i fokus i olika nivåer på företagandet.

I nordöstra Göteborg är det också långt fler som ser starta eget som en möjlighet till heltidsförsörjning jämfört med många andra delar av staden, där starta eget i större utsträckning är fritidsföretag vid sidan om studier eller ordinarie arbete.

Som kommunal aktör har också Business Region Göteborg en viktig lotsfunktion för entreprenörer. Språkutmaningarna är många och kunskapen inte alltid så stor om hur allt fungerar i samhället. Så här blir den lotsfunktionen ännu viktigare eftersom många som kommer på rådgivning hos Dragan Sako varken har svenska som modersmål eller är särskilt bevandrade i det svenska systemet.

− Våra kunder ser och förstår ju inte alltid skillnad mellan alla olika övriga aktörer inom nyföretagande. Och att hitta rätt blir inte alltid så enkelt. Men där hjälper vi till, betonar Dragan Sako.

− När människor vill satsa på att starta eget som heltidsförsörjning så är det viktigt att man också får information om konsekvenserna av att starta eget, att man tittar på ekonomin och vad som kan förändras i samband med start. Vi har ju också samarbete med Arbetsförmedlingen för att tillsammans göra det bästa vi kan för de som vill starta, betonar Dragan Sako.

Just den här förmiddagen träffar Dragan Sako entreprenören Sophie Berg. Hon driver ett medieföretag sedan några år tillbaka och är inne för att både titta på affärsplanen på ett längre perspektiv och för att få rådgivning för utformningen av en kommande hälsoprodukt.

− Det är bra att kunna vända sig till någon som kan ge mig konkret hjälp där jag är just nu, berättar Sophie Berg. Genom åren har jag också gått på föreläsningar och lyssnat på ämnen som jag tycker är intressanta som arrangerats av Business Region Göteborg.

Image
Dragan Sako på Business Center träffar Sophie Berg, egenföretagare och entreprenör

Första mötet med Dragan hade Sophie Berg i höstas och nu är det alltså dags för en uppföljning.

− Jag har över tid byggt ett stort nätverk i sociala medier och bland annat en hälsoblogg där jag kan visa upp andra företags produkter och tjänster för tusentals människor. Så min affärsidé är att göra andra bolag synliga för mitt nätverk så att de i sin tur kan växa, berättar Sophie Berg.

Sophie har en högskoleutbildning från England, har även läst ett år i Frankrike och tredje året i Halmstad. Så med en magister i entreprenörskap och hållbar utveckling, i kombination med strategisk marknadsutbildning, är hon även en skicklig på sociala medier. Hon har också läst till Internationell projektkoordinator, jobbat på flertalet ställen och gått olika kurser inom modedesign, illustration, webbdesign och foto.

− Som marknadskonsult kan jag erbjuda stöd och handledning, coachning och att bearbeta marknaden online. Jag har lärt mig hantverket själv med online och sociala medier. Men det finns saker jag inte hade kunnat göra själv.

En av de sakerna har varit att få kontakt med rätt leverantör till förpackningen till den nya ekologiska hudkrämen som Sophie just nu producerar. Och där lotsade Dragan Sako henne vidare till Enterprise Europe Network vars uppgift bland annat är att koppla ihop företag med leverantörer i Europa och världen.

Citat

Utan Dragans hjälp hade jag inte hittat Enterprise Europe Network. Och utan deras hjälp hade jag inte hittat rätt leverantör av förpackning till min hälsoprodukt. Jag hade ju aldrig vetat var jag ska leta!

Avsändare

Sophie Berg, entreprenör och egenföretagare inom mediebranschen

− Utan Dragans hjälp hade jag inte hittat Enterprise Europe Network. Och utan deras hjälp hade jag inte hittat rätt leverantör av förpackning till min hälsoprodukt. Jag hade ju aldrig vetat var jag ska leta! Jag letade efter en burk som avspeglar hela min tanke om ekologiskt tänk med en viss elegans som också speglar och mäter sig med de ekologiska ingredienserna i krämen. Och att den också appellerar till både män och kvinnor. Jag var tvungen att söka mig utanför Sveriges gränser eftersom jag till en början inte hittade något här hemma, betonar Sophie Berg.

− Så både Dragan här på Business Center och mina kontakter på Enterprise Europe Network har varit till oerhört stor hjälp för mig i mitt fortsatta företagande. De har verkligen hjälpt mig att ta nästa viktiga steg oavsett var i min affärsutveckling jag befunnit mig.

Sophie avslutar:
− Som egen så kan det kännas lite ensamt ibland. Då är det verkligen skönt att kunna få komma till Business Center och få det stödet man behöver, när man behöver det.

Färgbox

Dragan Sakos tre bästa tips till entreprenören:

  • Börja i god tid – det finns en massa saker att göra innan du registrerar företaget.
  • Komplettera ditt nätverk med de kompetenser du saknar själv.
  • Dokumentera och gör en grundlig affärsplan – det är en bra karta för ditt företagande och en fast grund att stå.
Färgbox

I Göteborg finns två Business Centers, men även Yesbox – home of entrepreneurs, dit du som nyligen startat företag eller går i starta-eget-tankar kan vända dig för att få stöd, rådgivning och hjälp att ta ditt nästa steg i företagandet.

Business Center Nordost
Angereds Torg
Boka möte? Kontakta Dragan Sako,
dragan.sako@businessregion.se


Business Center Västra Hisingen
Vårväderstorget 1
Boka möte? Kontakta Ali Tabrizi,
ali.tabrizi@businessregion.se

Yesbox – home of entrepreneurs
Gamlestadsvägen 4, hus B13
I Yesbox samverkar 14 organisationer inom nyföretagande, entreprenörskap och innovation i Göteborg för att skapa en levande mötesplats för människor med nya idéer.
Boka möte? Kontakta Yesbox,
hello@yesboxgoteborg.se

Vill du hitta internationella affärspartners? Läs mer om Enterprise Europe Network.

Färgbox

Nyföretagarstatistik Business Center Nordost 2018

  • Antal unika kunder: 202 st, 134 män och 68 kvinnor
  • Antal rådgivningar: 2-3 per kund = ca 500 kundmöten/år
  • Antal seminarier: 23 stycken = 415 deltagare
  • Antal företag som startats under perioden juli 2017-juni 2018: 42 företag (cirka 28% av alla som kommer på rådgivning)
Print this page:

Tip a friend

Bottom content