Article image
Innovativa företag utvecklas hos Göteborgsregionens inkubatorer

Innovativa företag utvecklas hos Göteborgsregionens inkubatorer

En inkubator arbetar med att stötta och värdeutveckla företag i tidiga skeden. Inkubatorerna är således en viktig aktör för företagens utveckling och regionens innovationskraft. Vi har pratat med Chalmers Ventures, GU Ventures och Brewhouse om sina respektive roller som inkubatorer i Göteborgsregionen.

Main content

Vad gör en inkubator? 
- En inkubator jobbar med att värdeutveckla bolag, man brukar oftast säga att man jobbar med tillväxtbolag på olika sätt. Det är alltså inte levebrödsföretag utan bolag som har tillväxtpotential på ett eller annat vis. I vårt fall är det alltid teknikbaserade bolag. Ungefär hälften av alla idéer kommer från Chalmers, och andra hälften av idéerna kommer utifrån. Det kan vara externa idéer som företagsavknoppningar, bolag eller personer som har idéer eller teknik som de vill kommersialisera på ett eller annat sätt, säger Linnéa Lindau, VD Chalmers Ventures. 

- Själva ordet inkubator kommer från ordet kuvös, men det handlar inte om prematurt födda företag i detta avseende, utan företag med en innovation som tar tid att utveckla och att hitta applikationer för. Till exempel en produkt som inte ännu är testad, verifierad på marknaden och som ännu inte har vederbörliga tillstånd för att få användas. Däremot är det viktigt att så tidigt som möjligt utföra tester och verifiera, för att kunna leverera de nya tjänsterna och produkterna till kunder, säger Klementina Österberg, VD GU Ventures.   

Hur jobbar ni som inkubator? 
- På Chalmers Ventures är vi många gånger med och bildar bolagen, det vill säga att vi jobbar med idéer redan på idéstadiet och med hjälp av vårt inkubationsprogram kan vi matcha de som har teknikidéer med de som har entreprenörskompetens. Det är ett typexempel som vi gör i tidiga skeden, Linnéa.  

- På Brewhouse arbetar vi med att stötta de kulturella och kreativa näringarna* (KKN) och är med vår verksamhet en unik inkubator i Sverige. Vi arbetar mycket med att stötta kreatörer i affärsmannaskap på olika sätt. Det kan handla om marknadsföring, coaching och affärsutveckling. I inkubatorn arbetar vi med lärande och kunskapsutveckling, då behovet är tydligt hos den här typen av statups, säger Eva-Lena Albihn, vice VD på Business Region Göteborg och styrelseordförande i Brewhouse.

- Vi kan även jobba med bolag som har kommit en bit och fastnat eller ser att de vill göra en tillväxtresa. De kan då bli en del av vår portfölj där de kan byta erfarenheter med andra startups som är i samma läge och som gör samma resa just nu. De får då möjlighet att prata och utbyta erfarenheter, berättar Linnéa. 

- Vi har valt tre huvudområden inom vår inkubator: att bygga organisationen, att säkra finansieringen och att genomföra affärsutveckling, medan den tekniska utvecklingen gör bolaget. Våra affärsutvecklare jobbar huvudsakligen med att få de nya innovativa företagen att etablera sig, expandera och lyckas. Flera av bolagen har vi börsnoterat och många har vi sålt aktier i, så de har fått in relevanta ägare från näringsliv och kapitalmarknad. Vi har därutöver två jurister, en IP-expert och flera kunniga inom finansiering. Förutom det erbjuder vi även infrastruktur med lokaler, malldokument, IT-plattform med mera. Vi tillhandahåller tjänster inom ekonomi, marknadsföring och administration, säger Klementina.

– Det som vi är stolta över också är att både Chalmers Ventures och GU Ventures har i flera år topprankats som en av världens främsta universitetsbaserade inkubatorer, säger Klementina.

Hur stärker ni som inkubatorer ett innovativt näringsliv i Västsverige? 
- Näringslivet i Västsverige är för det första väldigt, väldigt häftigt! Är det något vi har i Göteborg, även bland de industriella och stora bolagen, så är det just tung teknologi. Att binda ihop det vi kallar community av nya startups med innovativa idéer och lösningar med befintlig industri, tror jag har stor potential, säger Linnéa. 

- Utifrån startup:ens perspektiv blir det en dörröppnare att ha de stora bolagen som kunder, det är ju en önskedröm för en startup. Och likadant för de större bolagen, att kunna nosa reda på vad det är för idéer som faktiskt dyker upp. Det finns väldigt mycket win-win, säger Linnéa.   

- En annan win-win är att se till företagen har professionell ledning och styrelser med kompetenta och branschkunniga personer, så vi kan tillsammans bygga framgångsrika bolag. Det leder också till korsbefruktning mellan företag. Ett annat sätt att stärka näringslivet är att bidra till en fungerande kapitalmarknad, varför GU Ventures driver tre investment- och affärsängelbolag och försöker starta fler, säger Klementina.

- Brewhouse är också en arena och samlingsplats där kontakter knyts, där relationer och samarbeten skapas, vilket är otroligt viktigt för att KKN-branschen ska kunna växa. Behoven för de kulturella och kreativa näringarna handlar mycket om att komma ut, att marknadsföra sig själv och sin idé. Men som inkubator investerar vi i dagsläget inte i rent kapital i våra startups – vi stöttar snarare genom affärsutvecklingskunskap. Dessutom har vi kunskap om utlysningar, lån och andra medel som finns tillgängligt för våra inkubatorsföretag att söka, berättar Eva-Lena.

Image
Brewhouse är också en arena och samlingsplats där kontakter knyts, där relationer och samarbeten skapas, vilket är otroligt viktigt för att branschen ska kunna växa, säger Eva-Lena Albihn, vice VD på Business Region Göteborg och styrelseordförande i Brewhouse.

- Däremot så finns det medel att vinna i vår tävling The Brewhouse Award som riktar sig till innovatörer, kreatörer och startups inom de kulturella och kreativa näringarna. The Brewhouse Award delas ut den 31 januari 2020, men redan nu den 17 december presenteras finalisterna i kategorierna: Young Innovation, Sustainable Innovation och Music Innovation. Årets nyhet är Music Innovation och inom kategorin kommer vi att genom en publik omröstning kora den officiella låten till Göteborgs 400-årsjubileum, säger Eva-Lena.

- Vi jobbar alltså på många olika sätt för att stötta ett innovativt näringsliv i Västsverige, säger Klementina. Vi är alla tre med i det västsvenska inkubatorsamarbetet med 8 inkubatorer*, som idag är ett viktigt samarbetsprojekt, vilket finansieras av EU och Västra Götalandsregionen. Vi hjälper varann, vi vill vara en inkluderande community och samverkar därför i ekosystemet, för att stötta varandra och företagarna i syfte att hela Sverige AB ska bli konkurrenskraftigt och blomstra, säger Klementina.     

Vilka är regionens styrkor, som du ser från ditt perspektiv, jämfört med andra delar av Sverige och Europa? 
- Styrkorna rent generellt tror jag, vilket vi lätt glömmer av i regionen, är att vi är väldigt bra på att samarbeta. Vi är inte så högtravande utan det är “industri” över regionen, vi är vana vid att få saker gjorda, att hugga i och samarbeta. Det tycker jag är en grunddrivkraft som finns i regionen och som ligger i ryggraden här. Annars är det just vår befintliga industri som är en av regionens styrkor, säger Linnea.  

- Ja, styrkan är att vi är mycket ”verkstad”, vi är doers här i regionen, säger Klementina.   

Kan ni nämna några exempel på företag som har gått genom er? 
- Ja, vi har alla verkligen många exempel som vi är stolta över, ett är Cellink som säljer 3D-bioprinters och biobläck, och som har vuxit starkt på kort tid till över 150 sysselsatta, ett annat är Seatwirl som utvecklar en ny typ av havsbaserat vindkraftverk, Alzinova med en specifik teknologi som testas för att bota Alzheimer och Surgical Science som är ett virtual reality träningssystem för titthålskirurgi, som används över hela världen av läkare som tränar på att operera i en simulator,, säger Klementina.  

- Sedan 2014 har ca 250 projekt gått igenom något av våra inkubatorsprogram. Av dessa är drygt 60 procent företag idag som drivs och utvecklas. Hos Brewhouse har företag som Podmosphere AB, JITI, Circus Unik, Rexius Records och iLDance utvecklats, säger Eva-Lena.

- Vi har massor med roliga exempel! Det som en del har hört talats om är Trine, som gör det enkelt att investera i solenergi, där vi var med i ett tidigt skede och som nu har en alldeles fantastiskt fin tillväxtresa och som börjar synas och höras, säger Linnéa. 

 

*Arkitektur • Design • Film • Foto • Konst • Kulturarv• Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande

**De inkubatorer som deltar i projektet är GU Ventures, Chalmers Ventures, Inkubatorn i Borås, Framtidens Företag, Science Park Skövde, Brewhouse, Innovatum Startup och Sahlgrenska Science Park.

Print this page:

Tip a friend

Bottom content