Article image
ProLegal ägs och drivs av Ann Marcus Pedersén och Catrine Holmgren som erbjuder affärsjuridik som är enkel att förstå.

Nyanställning satte fart på ProLegals tillväxt

Något av det största du är med om som småföretagare är förmodligen att anställa din första kollega. När affärsjuristerna på ProLegal nyligen gjorde sin första nyanställning blev en insikt tydligare än alla andra – varför hade de väntat så länge?

Main content

UTMANINGEN

Historien om ProLegal börjar på en skolgård i Göteborg. Ann Marcus Pedersén och Catrine Holmgren hade jämngamla söner som blev vänner, och på den vägen började även Ann och Catrine att umgås. En annan gemensam beröringspunkt var deras yrken. Båda två var framgångsrika affärsjurister på varsitt håll, Catrine på Wallenstam och Ann på Skandia – men inom båda fanns också en önskan om att testa något nytt.

Lösningen blev att starta eget.

– Vi såg att det måste finnas ett behov av våra tjänster, berättar Ann Marcus Pedersén. Mindre företag behöver också hjälp av jurister och vi hade både bra utbildningar och gedigen erfarenhet. Så vi ställde oss frågan: vad är det värsta som kan hända? Och vi kom fram till att svaret var att vi i så fall skulle få söka nya jobb som anställda.

Första steget mot eget företag blev att gå en starta eget-kurs hos Business Region Göteborg och där stod det klart för Ann och Catrine att de hade både utmaningar och möjligheter framför sig. Medan de andra deltagarna på kursen behövde investera i allt från material och maskiner till dyra lokaler behövde Ann och Catrine bara införskaffa varsin dator och telefon. Å andra sidan startade de också sitt gemensamma bolag ProLegal från noll, vilket innebar att de snabbt behövde få in kunder.

– Det var det som var läskigast, säger Catrine. Skulle vi ha några uppdrag? Hade vi jobbat på advokatbyrå tidigare hade vi kanske haft en befintlig kundstock som kunnat ta med oss, nu hade vi ingenting.

Det tog dock inte lång tid förrän uppdragen började komma. De gamla arbetsgivarna Wallenstam och Skandia hamnade snabbt på kundlistan, samtidigt som Ann och Catrine började boka in möten med personer i sina nätverk.

– Vi insåg att vi behövde komma ut och berätta att vi hade startat eget bolag och var vi fanns, säger Ann. Och det gav resultat. Även om det inte alltid ledde till något jobb direkt kunde de där mötena visa sig lönsamma senare, när samma person hörde av sig ett halvår senare och då behövde hjälp.

ProLegal erbjuder juridiska tjänster i tre olika varianter: enskilda ärenden som debiteras per timme eller fast pris, abonnemang där ett företag köper ett visst antal rådgivningstimmar per månad eller interimuppdrag, där en jurist från ProLegal hoppar in på ett företag när behovet är extra stort. Alla tre modellerna – och allra mest interimuppdragen – har varit efterfrågade hos ProLegal, vilket till slut ledde fram till att man stod inför en stor utmaning: den egna tiden räckte inte längre till.

– Vårt mål har alltid varit att växa, säger Catrine Holmgren. Det var därför vi gick med i Expedition Framåt. Vi har haft en bra tillväxt på bolaget hela tiden, men till slut nådde vi en punkt där vi kände att vi inte kunde växa mer om vi bara var två personer. Vi hade länge tänkt tanken på att anställda, men när vi började bli tvungna att säga nej för att vi helt enkelt inte hann insåg vi att det verkligen var dags att ta tag i saken.

Det här är ingen ovanlig utmaning – tvärtom är det något som ofta drabbar små företag med hög kompetens och stor efterfrågan, menar Ywonne Genberg, företagsrådgivare på Business Region Göteborg.

Image
Ywonne Genberg, företagsrådgivare på Expedition Framåt.

– Att allting rullar på bra blir till slut en utmaning. Då har man fullt upp med att leverera och hinner inte lyfta blicken, vilket man måste göra. Var vill man att företaget ska vara om tre år, och var ska det vara om tio år? Ofta är det en bra idé att ha någon utomstående som ett bollplank för att lyfta de strategiska frågorna och på så vis få nya perspektiv.

LÖSNINGEN

Affärsutvecklingskonsulten Sten Jensen från BRG hjälpte ProLegal med att utveckla en affärsplan, och när de långsiktiga målen sattes blev det extra tydligt att personalstyrkan behövde utökas.

– Man måste vara modig för att göra sin första anställning, och det har ProLegal verkligen varit, säger Sten Jensen. De ville gå från att vara jurister till att bli ett juristföretag, och när vi tittade på målen insåg vi att de faktiskt var tvungna att anställa för att kunna nå dit.

Så snart ProLegal bestämt sig för att anställa inleddes en rekryteringsprocess. Med hjälp från Expedition Framåt kom man fram till en profil på den personen som eftersöktes: en jurist med hög kompetens som var junior – men ändå inte nyutexaminerad.

Ann och Catrine visste precis var de skulle leta. De tog reda på vilka som satt ting i tingsrätten och förvaltningsrätten i Göteborg och till dessa skickade de en inbjudan till ett mingel på ProLegals kontor, där man också höll ett inspirationsföredrag. Under kvällen informerades gästerna också om att ProLegal sökte en jurist och att man gärna tog emot ansökningar.

– Många tänker nog att det är väldigt dyrt och krångligt att anställa. För oss var den här metoden perfekt. Vi fick kontakt med flera intressanta personer och kunde snart välja att gå vidare med tre profiler, säger Catrine Holmgren, och fortsätter:

– I nästa steg valde vi att ta hjälp av Legalworks, som är en liknande aktör i Stockholm. Det var väldigt nyttigt att få in perspektiv och analys på de personerna vi hade valt ut, det gjorde att vi kunde välja en profil och erbjuda den personen anställning. I slutet av augusti började vår första anställda och det känns fantastiskt roligt att vi nu faktiskt är med och bidrar till att skapa ett arbetstillfälle i Göteborg!

När ProLegal valde att anställa hade man stor efterfrågan på de egna tjänsterna, men påskrivna kontrakt för att fylla kalendern för den nya kollegan fanns inte. Den här avvägningen är också en av de svåraste man har att ta ställning till som arbetsgivare, säger Ywonne Genberg på Business Region Göteborg.

– Det kan vara jättesvårt. Man ska inte anställa för tidigt, man måste så klart ha ekonomin för att göra det, den här personens tid måste fyllas – året om. Dessutom måste man vara säker på att man hittar rätt person, för små företag är det extremt viktigt eftersom en felrekrytering kan kosta mycket pengar. Samtidigt kan man inte gå och vänta för länge på att anställa. Man måste våga lite på sin magkänsla, att man gör rätt sak och att det finns fler marknadsandelar att ta.

Sten Jensen är inne på samma spår.

Image
Sten Jensen, affärsutvecklare kopplad till Expedition Framåt, specialiserad på organisation, mål och strategi.

– Det man kan titta på är beläggningsgraden. Den varierar från bransch till bransch, men runt 80 procent beläggningsgrad brukar vara rimligt. Har man mer än så är det troligen en bra idé att anställa. Sedan måste man förstå att man inte kommer ha full beläggning på sin nya kollega under första året.

RESULTATET

Med ytterligare en person i teamet har Ann och Catrine dels kunnat tacka ja till fler uppdrag, men de har också fått helt nya möjligheter att utveckla sitt eget bolag.

– Att ha en anställd har betytt att vi äntligen fått tid att göra saker vi inte haft anledning att ta tag i när det bara varit vi två, säger Ann. Vi har blivit mycket bättre på struktur och dokumentation, men också på att arbeta utifrån vår affärsplan, att sätta upp mål och följa dem. Vi kan också lägga mycket mer tid på försäljning, affärsutveckling och nätverkande.

Anställningen har lett till två stora insikter för Ann och Catrine. Den första är att de inte hade behövt oroa sig så mycket för ekonomin.

– Vi inser i efterhand att vi höll igen lite väl mycket, säger Catrine. Vi hade mycket uppdrag och många förfrågningar, och det var fullt tillräckligt för en person till. Vi hade nog kunnat göra det här ännu tidigare. En ny kollega bidrar också med massor av energi, vilket är värt mycket för företaget.

Den andra stora insikten är att det som småföretagare är lätt att överskatta vikten av sig själv. Ett bra exempel på det var när ett av de första uppdragen för ProLegals nya kollega var för en mångårig kund där Ann och Catrine jobbat upp en mycket god personlig kontakt.

– Hela tiden har vi trott att det är just oss två de vill ha hjälp av, säger Catrine. Men så är det inte, vi har nog överskattat vår egen betydelse. Våra kunder vill ha hjälp, men bryr sig inte om vem av oss det är som hjälper dem. Om vi har gjort en noggrann rekrytering som löser uppgiften är de helt nöjda med det.

Ywonne Genberg på Business Region Göteborg tycker att ProLegal är ett mycket bra exempel på hur ett företag kan få ut så mycket som möjligt av tillväxtprogrammet Expedition Framåt.

– ProLegal är mycket ambitiösa och duktiga, säger hon. De tittar på hur andra företag har gjort och är väldigt öppna för omvärlden. De nyttjar verkligen sina rådgivare. De har fått hjälp att utveckla sin affärsplan, de har gått flera utbildningar och workshops hos oss och besöker ofta våra inspirationsföreläsningar. Det är precis så det ska vara om man deltar i vårt program.

För Ann och Catrine var det ett stort steg att göra den första nyanställningen – men det är långt ifrån den sista de gör.

– Vi har inga tankar på att bli den största juristbyrån, vi vill ha en tillvaro där vi driver ett framgångsrikt bolag och har en grupp som trivs på jobbet, säger Ann Marcus Pedersén. Samtidigt har vi insett att vi behöver växa ytterligare. Innan året är slut hoppas vi ha anställt en senior jurist, och tanken var fram tills nyligen att vara fem personer om fem år. Men den siffran har vi redan fått öka till sex

    PROLEGALS BÄSTA TIPS FÖR ATT NYANSTÄLLA

    1. Våga satsa! ”Det finns ingen anledning att vänta. Vår allra största lärdom av att ha gjort vår första anställning är att vi borde gjort den långt tidigare. Det är lätt att vara orolig över att ha tillräckligt med uppdrag, men det löser sig. Våga lita på magkänslan här!”

    2. Tänk nytt. ”Många förknippar rekrytering med kostsamma annonser och långdragna processer. Försök istället tänka nytt så kan du få rätt kompetens utan att behöva betala dyra pengar för rekryteringen. Använd dina nätverk, kanske finns rätt person där?”

    3. Överskatta inte dig själv. ”Som liten aktör är det lätt att överskatta den egna personliga betydelsen för varumärket. Men i själva verket spelar det troligen inte så stor roll för kunderna om det är du eller din personal som gör jobbet. Våga lita på att om du har gjort en bra rekrytering kommer den personen också bära upp varumärket på ett bra sätt.”

    Färgbox

    Fakta ProLegal Göteborg AB

    Gör: Affärsjurister
    Finns: Göteborg
    Antal anställda: 3 st
    Ägs av: Ann Marcus Pedersén och Catrine Holmgren
    Omsättning: 3 879 634 kr (2018)
    Resultat: 900 913 kr (2018)

    Print this page:

    Tip a friend

    Bottom content