Här utvecklas framtidens transportsystem

Jonas Eriksson

I Gothenburg Green City Zone skapas framtidens transportsystem. Genom att testa och utveckla innovativa lösningar, och samtidigt försöka förändra invanda beteenden, ska omställningen skyndas på.

Initiativet Gothenburg Green City Zone har skapat en fullskalig testmiljö mitt i Göteborg, där både privata och offentliga aktörer samverkar kring hållbara transporter. Här testas nya lösningar och innovationer med målet att testområdena ska vara utsläppsfria till 2030.



– För att kunna ställa om måste man våga tänka nytt och tänka tillsammans. Att tänka nytt är att utgå från teknologiskiftena – elektrifieringen, automatiseringen och digitaliseringen – och undersöka hur vi kan använda dem för att skapa ett utsläppsfritt transportsystem. Vi tror att man kan göra detta bättre när man samarbetar, säger Jonas Eriksson, verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone. 



Sedan starten 2021 har Gothenburg Green City Zone jobbat parallellt med flera olika projekt. Allt från trådlös laddning av taxibilar till regionala godshubbar och elektrifiering av godstransporter.  



– Vi har jobbat mycket med elektrifieringsfrågorna. Där går det bra och finns många möjligheter. Nu tittar vi också på automatiserade och självkörande transporter och utforskar hur den tekniken kan vara en nyckel till att knäcka kurvan med utsläppen, säger Jonas Eriksson. 



Gothenburg Green City Zone har tidigare fokuserat på tre utvalda områden och testmiljöer; Lindholmen, evenemangsstråket i centrala Göteborg och Forsåker i Mölndal. Dessa områden är fortfarande viktiga, men nu har perspektivet vidgats. 



– Vi började med att rikta in oss på områdena för att identifiera de gemensamma utmaningar som fanns. Men för att kunna lösa dem behöver vi också titta på hur systemen som försörjer zonerna ser ut, blodådrorna med transporter som har sitt mål eller ursprung från behoven i zonerna, säger Jonas Eriksson.  



Han menar att systemperspektivet är oerhört viktigt att ha med sig i omställningen. Att inte bara titta på själva transporterna utan på hela systemet runt omkring. Fokus kan inte bara ligga på vilket bränsle bilen eller lastbilen kör på, man måste också fråga sig varför fordonen kör just här.  



– Även normer och beteenden påverkar hur vårt transportsystem ser ut. Om vi ska förändra transportsystemet behöver vi också förändra vanorna. Vi måste få med oss medborgarna i omställningen, utan att de känner att de gör en uppoffring. Detta är något vi kommer att jobba mycket med framåt. 



Just detta handlar projektet Reallocate om. Här används digitala verktyg för att måla upp en bild av hur framtidens transportsystem kan komma att se ut, för att enklare kunna ha en dialog med medborgarna. Ett verktyg är stadens digitala tvilling, som är en virtuell 3D-modell av Göteborg. 



– För att attrahera folk att vara med på den här resan, och för att de själva ska se hur de kan bidra, är det viktigt att kunna beskriva det framtida transportsystemet i en verklig miljö, säger Jonas Eriksson. 



Vad ser du behöver hända för att snabba på omställningen till utsläppsfria transporter? 

– Fler skulle behöva se det akuta i att behöva förändra. Och fler, både inom det privata och offentliga, skulle behöva våga testa lite mer. Det finns ett slags avvaktande till att våga pröva nytt som bromsar upp just nu.  




Vad vill du säga till dem? 

– Att våga testa är ett ganska billigt sätt att utforska vägen framåt. Och utmaningen är vår gemensamma. 

Fakta: Gothenburg Green City Zone 

Gothenburg Green City Zone testar och utvecklar framtidens transportsystem – ny teknik i både fordon och infrastruktur.  

Bakom initiativet står Göteborg Stad genom Business Region Göteborg, Volvo Cars och RISE Research Institutes of Sweden.