Så här startar du e-handel
Fler och fler lockas av idén att starta en egen e-handel. Med en e-handel kan du nå ut till en väsentligt större kundgrupp jämfört med att ha en fysisk butik, och dessutom kan kostnaderna hållas låga. Möjligheterna är många, men det finns en hel del att tänka på. Vi har samlat råd och fakta kring vad du behöver tänka på för att komma i gång, och lyckas, med din e-handel.
En guide för dig som vill starta en webbutik
Tack vare digitaliseringen kan du idag skapa en butik som når praktiskt taget hela världen. Medan en fysisk butik ofta kräver investeringar i lokalhyror, inredning och personal kan en e-handel startas med betydligt mindre kapital. Det finns välkända plattformar och program som gör det förhållandevis snabbt och enkelt att sätta upp en webbutik – men vad är egentligen en e-handel?
Ta hjälp av vår guide:
1. Vad är en e-handel?
En e-handel är en webbaserad marknadsplats där privatpersoner eller företag kan köpa produkter eller tjänster. Vissa företag är väletablerade på den traditionella, fysiska marknaden innan de tar steget ut på internet, medan andra företag har näthandeln som sin affärsidé redan från start.
Två modeller för e-handel
En e-handel kan ha sitt eget lager eller anlita ett fraktföretag för lagerhållning, men en nätbutik kan även vara ett dropshipföretag. Då säljer man andras produkter och vid beställning skickas de direkt från tredje part.
-
Traditionell e-handel
Kunden beställer från webbutiken. Företaget har ett eget lager och skickar varan därifrån till kunden.
Flöde: Kund → Webbutik → Eget lager → Kund
-
Dropshipping
Kunden beställer från webbutiken, men ordern går direkt till leverantören. Det är leverantören som skickar varan till kunden.
Flöde: Kund → Webbutik → Leverantör → Kund
Lär dig grunderna i vår workshop
Hos oss på Business Region Göteborg kan du som vill driva en e-handel få hjälp att komma i gång, både med att starta företag och att bygga upp en nätbutik. Vi har återkommande workshoppar med konsult Henrik Lövetoft där du lär dig hur du rent praktiskt skapar din e-handel.
Träffarna är två timmar långa och genomförs online vilket gör att du kan sitta var som helst i världen och delta. Beroende på deltagarnas förkunskaper och intressen kan workshopparna ha olika inriktning, från nybörjarguide till dropshipping-genomgång.
Workshoptillfällena kan ses som en start så att du lär dig vad du vill veta mer om. Du får grundläggande kunskap i hur en webbplats struktureras upp, vilka faktorer som är viktiga att tänka på för att hamna högt upp bland sökmotorer och du kan också förstå vilka delar du inte måste lägga tid på. På så sätt får du förutsättningar att bli en klokare beställare och kan fokusera på det du gör bäst.
Håll utkik i vår evenemangskalender efter fler kunskapshöjande evenemang.
2. En bra affärsidé är nyckeln
Oavsett vilken sorts näthandel du är intresserad av att starta är det viktigt att komma ihåg att det först och främst är det ett företag du startar. Du behöver en stark affärsidé, välplanerad budget och bra koll på marknadsläget. Den tekniska biten som krävs för att driva en e-handel är bara en liten beståndsdel i arbetet med att driva en framgångsrik verksamhet.
Vad kommer få dig att stå ut från massan, vad ska du sälja och vem ska köpa det? Hur ska kunden uppleva ditt företag, hur ska du låta folk få veta att ditt företag finns? BRG har företagsrådgivare som är tillgängliga för dig som vill starta eget, och på vår webb har vi samlat information som gör det enklare att komma i gång.
- Starta Smart: Kom igång och starta eget företag
- Tips: Läs vår guide till hur du skriver en affärsplan
3. Stor konkurrens – viktigt att sticka ut
Om du kan svara på de grundläggande frågorna kring ditt företag och varumärke blir det enklare att bygga din webbplats och e-handel. För även om du potentiellt har hela Sverige, eller till och med världen, som marknadsplats kan det vara svårt för kunderna att hitta till just dig. När de väl kommer till din e-handel ska du kunna konkurrera med resten av internets nätbutiker om pris, utbud, pålitlighet och erbjuda en smidig köpprocess.
Vad ska få kunderna att välja just din näthandel? Ofta är det produkterna i sig som visar vägen i den här frågan. Därmed är det särskilt relevant att fundera på hur du ska kunna sticka ut mängden när det kommer till dropshipping, då du inte säljer dina egna produkter.
4. Vad krävs för att starta en e-handel?
En e-handel är i grund och botten en webbplats. Först bygger du webbplatsen och när du lägger till funktioner för att publicera produkter, köpknappar, varukorg, betalningsmetod och fraktalternativ blir det en e-handel.
Oavsett hur stor, eller liten, e-handel du startar med är det viktigt att du strukturerar upp produkterna i genomtänkta kategorier. Vilka hör samman på ett logiskt sätt? Strukturen kanske inte krävs om din befintliga e-handel är liten, men den kommer vara till mycket stor hjälp allt eftersom din verksamhet utvecklas.
En genomtänkt struktur är även en grundsten när du bygger en webbplats, det ger ett sammanhållet intryck och är bra för användarupplevelsen. En webbplats som är användarvänlig är logisk och självförklarande. Besökaren förstår var den ska klicka och hittar enkelt det som eftersöks. Användarvänlighet kallas också ”UX” vilket står för user experience.
Sökmotoroptimera din e-handel – så når du fler kunder
När du bygger din e-handel är det klokt att tidigt ta hänsyn till hur potentiella kunder ska hitta den. Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att strukturera och formulera innehållet på din webbplats så att det syns bättre i sökmotorer som Google.
En tydlig navigationsstruktur, relevanta sidrubriker och beskrivande produkttexter är exempel på sådant som både hjälper dina besökare och ökar chanserna att synas i sökresultaten. Vill du fördjupa dig? Läs gärna vår guide: Så lyckas du med SEO
5. Vilket publiceringsverktyg ska jag välja?
Med hjälp av ett publiceringsverktyg kan du bygga din webbplats. De kallas ofta för CMS, Content Management System. Wordpress är det vanligaste CMS:et och är, precis som Drupal och Webflow, gratis att använda. Man kan betala en månadskostnad för att få tillgång till fler funktioner och verktyg. Verktygen har ofta flera olika prisnivåer att välja mellan och du kan gå upp eller ner beroende vilka behov din webbplats har just nu.
Drupal sticker ut från mängden, det är alltid kostnadsfritt. De verktyg som är specialiserade för att bygga en e-handel kostar pengar direkt, men kan ha en kostnadsfri testperiod.
Exempel på publiceringsverktyg
Exempel på verktyg som är specialiserade för e-handel
- WooCommerce (kostnadsfritt plug-in, används ihop med Wordpress)
- Shopify
- Wix
- Quickbutik
En trygg köpupplevelse
Designen på din e-handel är sammankopplad med hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas. Det gäller även tilltalet i texten och hela köpupplevelsen. Känslan ska gå som en röd tråd genom allt som kommuniceras mot kunden.
Oavsett om din e-handel är modern, strikt, knasig eller lyxig är det alltid viktigt att kunden får smidig och säker köpupplevelse. Välj därför pålitliga och beprövade betallösningar, som till exempel Klarna eller Swish.
6. Lager och frakt
När det kommer till frakt och lager kan du sköta det själv med ett eget lager och posta dina beställningar manuellt, eller att fraktbolaget hämtar upp dina beställningar. Du kan även använda dig av tredjepartslogistik, ofta kallat 3PL eller TPL Det innebär att till exempel PostNord eller DHL sköter lagerhantering, logistik och frakt åt ditt företag.
Dropshipping är en annan slags e-handel där du inte har hand om lager alls utan snarare fungerar som en återförsäljare eller marknadsplats åt andra företag.
7. Så här följer du e-handelslagen
E-handelslagen gäller för dig som är företagare och har försäljning online. Lagen finns för att skydda konsumenter och skapa tydliga regler och en rättvis marknad för handel på internet. Genom att vara tydlig med att du följer lagen ser dina kunder att verksamheten är seriös vilket skapar ett ökat förtroende.
Det här är kraven du behöver följa:
- Ha med namn, adress och e-postadress till ditt företag. Om du har ett organisationsnummer ska det också finnas med på webbplatsen.
- Priser ska anges klart och tydligt. Tillkommer skatter eller frakt ska det också anges.
- Det ska vara tydligt vilket språk kunden kan göra sin beställning på.
- Din e-handel ska ha “tekniska hjälpmedel” som gör det möjligt för kunden att upptäcka och rätta till inmatningsfel i sin beställning. Det betyder till exempel att kunden kan få en översiktssida där hela ordern med alla kostnader är sammanställd. Kunden bör kunna gå tillbaka i köpprocessen och ändra i sin beställning, och systemet bör varna om någon information verkar vara fel – till exempel ett ogiltigt postnummer.
- Kunden ska snabbt få en bekräftelse via e-post på sin beställning.
- Alla avtalsvillkor ska vara enkla att hitta och möjliga att spara.
Läs och lär dig mer om Lagen om elektronisk handel och andra informationssamhälles-tjänster
8. Starta e-handel, steg för steg
- Börja med affärsidén, inte med tekniken. Skapa en affärsplan, gör research på dina konkurrenter, räkna på din budget – vad krävs för att verksamheten ska gå ihop. Vi har tagit fram en guide som hjälper dig att skriva en affärsplan. Dessutom finns en kostnadsfri mall att ladda ner.
- Vilken är din målgrupp? “Alla” är ett dåligt svar, det är alldeles för brett. Våga ringa in dina faktiska, kunder. Vad förväntar de sig av en näthandel?
- Tänk igenom ditt varumärke. Hur ska företaget upplevas? Detta kommer att speglas i allt från design och texter till kundsupport och returpolicy.
- Bygg din sajt enligt en plan. Skissa upp utseendet, bestäm ett fåtal färger, textstorlekar och fonter. Håll dig till din plan, annars blir intrycket spretigt.
- Välj publiceringsverktyg, även kallat CMS (Content Management System). Har du inga specialbehov är det en god idé att välja någon av de stora, som Wordpress eller Drupal.
- Se till att få med viktiga sökord i rubriker och texter, på så sätt arbetar du med SEO – sökordsoptimering. Detta hjälper sökmotorer som Google att hitta just din webbplats. Lär dig mer om SEO i vår artikel om Sökmotoroptimering.
- Hur vill du sköta lager och frakt? Bygger du upp ett eget lager eller ska du använda tredjepartslogistik? Externa fraktlösningar kan hjälpa dig med spårbarhet, notifikationer och automatisering – storleken på din verksamhet kan få styra.
- Bestäm betallösning. Kom ihåg att det ska vara enkelt för kunderna att betala. Är det krångligt eller känns osäkert är det vanligt att kunder struntar i att slutföra köpet.
- Följ upp! Hur ska du få dina kunder att komma tillbaka och handla igen? En tjänst som Hubspot kan hjälpa dig att samla register och skicka ut automatiserade mejl, men kan vara onödigt avancerat för ett litet företag.
9. Glöm inte marknadsföringen
Det är lätt att tro att kunderna kommer trilla in bara man får färdigt sin fina, användarvänliga webshop. Så är det dock sällan. Kunderna behöver få reda på att din butik finns, och de behöver bli påminda flera gånger om. Underskatta inte vikten, och kostnaden, av marknadsföring.
Genom att ha analyserat din målgrupp kan du nå dem via till exempel sociala medier. Där kan du sponsra inlägg, det vill säga betala en summa för att öka spridningen på materialet du lägger upp. Hur mycket det kostar beror på vilken räckvidd du vill ha. Har du bra koll på om geografisk- och demografisk spridning är det lättare att pricka rätt och få mer effektiv användning för pengarna.
För att nå ut kan du ta hjälp av en partner, en marknadsföringsbyrå. Det kan vara bra att sikta in sig på en byrå som är inriktade på små eller nystartade företag, då är deras kunskap och erbjudande mer anpassade för er.
Exempel på tjänster för att analysera och följa upp besöken på din webbplats
- Google Analytics – se statistik över besöken på din webbplats (kostnadsfri)
- Hubspot – organisera kunduppgifter för automatiska utskick och nyhetsbrev (avgiftsbelagd)
10. Så här kan vi hjälpa dig
Drömmer du om att starta din egen e-handel, men är osäker på var du ska börja? Med Starta Smart får du stöd och vägledning för att skapa ett företag på ett välplanerat och hållbart sätt.
På våra Business Center i Angered och Gamlestaden finns våra erfarna företagsrådgivare, Dragan Sako och Selma Atic, redo att hjälpa dig. Oavsett om du behöver stöd med affärsplanering, budgetering, lagkrav eller kommunikation, kan de ge dig de verktyg du behöver för att lyckas.
Vi erbjuder även seminarier och workshoppar – perfekta både för dig som precis är på väg att starta företag och för dig som redan har en etablerad verksamhet och vill utvecklas vidare.
Hör av dig till Selma eller Dragan direkt och boka in en kostnadsfri rådgivning.
Låt oss hjälpa dig att förvandla din idé till ett framgångsrikt företag!
Kontakta oss!
Fyll i formuläret nedan så hör Selma eller Dragan av sig till dig inom kort.